Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Mytt första RC flyg, onboard och mark-kamera 1a dagen

  1. #1
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard Mytt första RC flyg, onboard och mark-kamera 1a dagen

    Tjo, första inlägg på detta forumet

    Tänkte dela med mig lite av mitt sommaprojekt- bli bra på att flyga 4kanals RC flygplan.

    Jag har tidigare kört lite nitro bil och har ett par stycken 6kanals el-helikoptrar (en 450 och en 200 storlek), men var sugen på att lära mig flyga flygplan också.

    Efter ha bläddrat runt lite så fastnade jag för Bixler från HobbyKing (samma flygkropp som SkySurfer V1) som är en lättflugen 4kanalare som är stabil och kan glida bra. Radio hade jag sedan tidigare men kompletterade med en ESC och ett par gyro.

    Kärleken till ett OK gyro kommer från de timmar man har med helikopter, så jag monterade gyro på skevroder samt höjdroder för att underlätta det för mig när det blåser på lite.

    Och jag var tvungen så klart att modda en hel del saker innan ens första flygturen, bara för att.

    Modifikationer är bla att styvat upp kroppen och vingar med kolfiberstavar, satt gångjärn på "flapparna", system med gumminband för att hålla huvudvingarna på plats och enkelt kunna demontera för transport samt ett större sidoroder än original.

    Och inte minst, monterat en liten DV kamera i fronten för att kunna filma onboard när man flyger! Billig DV kamera från teknikmagasinet löste det enkelt.

    Första flygningen, men lite orutinerad landning på slutet (trädtopp)


    Sedan gick nästa flygning bättre, då har vi både onboard och samma flygning filmad med HTX One-X, jag skall mixa ihop dem med picture in picture syncat, men än så länge får ni hålla tillgodo med råfilmen;





    Kul som fan Blivit några "hårda landningar" men färdigheten bli bara bättre och bättre, modifikationerna gör planet bättre och bättre. Skall bli kul att se hur man flyger i slutet av sommaren.


    Letar efter trevliga flygare i Göteborg.

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Kul !

    Det finns några bixler flygare i göteborg det vet jag. dock är jag inte en av dom
    men bixlerflygare är jag. och jag gillar den helt klart.

    Lägg gärna upp lite closeup bilder på dina moddar.

    Jag har änsålänge bara förstärkt den med kolfiberstavar och förlängt rodret med ett halvt plaskort
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Jag har inte brytt mig om vikten särskilt mycket, endast att ha en bibehållen CG över "ving-pinnen" (kan inte alla termer ännu).

    Här kommer lite bilder på dv moddar. Tror du ser vad som är gjort utan närmare beskrivning på varje bild.



  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Snyggt. ser riktigt seriöst ut
    Min ser ut som en hög med skit. men den funkar.
    Rejält roder ! .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Var flyger du? Ser bekant ut från filmerna, men ändå inte så måste fråga
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Var flyger du? Ser bekant ut från filmerna, men ändå inte så måste fråga
    Har faktiskt GoogleMaps plottat de flesta filmerna i Youtube ^^ Men det är Kvibergs fotbollsplaner, gamla LV6 mellan Gamlestan och Utby i nordöstra Göteborg. Ca 27 gräsplaner (har jag för mig), en konstgräsplan och lite beachvolley område där, samt en kricketplan inkastad någonstans.

    https://maps.google.com/maps?hl=sv&l...31972&t=h&z=17

    Skall dit nu och blåsa ett par accar, träna i lite blåsigare väder.

  7. #7

    Standard

    Jo, jag tyckte jag kände igen det men du står väl "åt bergsjöhållet" till - de gånger jag varit där har jag stannat mot LV6 till, en eller två planer bort möjligen; vid grusplanen där polis mfl ibland övar med sina fordon o hundar.
    Har nog inte laddat så mycket film där, men det ser la bekant ut eller hur:
    http://www.youtube.com/watch?v=06JNbnXuXZI

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  8. #8
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Jo, jag tyckte jag kände igen det men du står väl "åt bergsjöhållet" till - de gånger jag varit där har jag stannat mot LV6 till, en eller två planer bort möjligen; vid grusplanen där polis mfl ibland övar med sina fordon o hundar.
    Har nog inte laddat så mycket film där, men det ser la bekant ut eller hur:
    http://www.youtube.com/watch?v=06JNbnXuXZI

    Här kommer dagnes flax, 8-9m/s blåst och en del kraftiga byar. Fick chans att hovra lite. (råfilm från hela flygningen)

  9. #9

    Standard

    Nice - håll dej bara borta från träden; ifjol växte det bla calmatovinge i nåt av dem. Och sen har man sett en o annan övermodig nybörjare kasta bort plan därborta Gillar du blåsten så är det perfekt efter typ kl11, gillar man lugnare så bör man vara morgonpigg (typ säj 8 o framåt) - kväll o em är det ju träning/matcher etc. förutom tex. gothia cup och liknande när det är helt fullbelagt och bör undvikas med plan...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Nice - håll dej bara borta från träden; ifjol växte det bla calmatovinge i nåt av dem. Och sen har man sett en o annan övermodig nybörjare kasta bort plan därborta Gillar du blåsten så är det perfekt efter typ kl11, gillar man lugnare så bör man vara morgonpigg (typ säj 8 o framåt) - kväll o em är det ju träning/matcher etc. förutom tex. gothia cup och liknande när det är helt fullbelagt och bör undvikas med plan...
    Jag har inspekterat en björkkrona på lite väl nära håll, första flygningen någonsin varade i ca 30 sekunder;





    Och nu har jag även lyckats editera andra flygningen första dagen (en halvtimma efter trädtoppen) med Picture in Picture med markkamera och onboard kamera. Samma rulle som de första två postade här, men lite tillsnyggade;

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Jag har inspekterat en björkkrona på lite väl nära håll, första flygningen någonsin varade i ca 30 sekunder;
    ---
    Hur fick du ner planet; såg ut som du planterade det väldigt högt upp ?

    Och har du otur så kanske vi ses därute nåndag
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Hur fick du ner planet; såg ut som du planterade det väldigt högt upp ?

    Och har du otur så kanske vi ses därute nåndag
    Jag klättrade upp och bar ner planet, fästmön filmade det med, man har inte lagt upp det på youtube ^^

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Fästmön lät ganska road av flygningen iallafall
    Min va som tur va inte med när jag landade rakt in i väggen på grannens lada :P
    rodret fastnade med fullt utslag så jag försökte cirkulera ner den men det gick inge bra.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Den viktigaste "modden" på Bixlern är att byta dom svarta original servohornen. Dom är mycket tunna och har en ovana att brista...

  15. #15
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Den viktigaste "modden" på Bixlern är att byta dom svarta original servohornen. Dom är mycket tunna och har en ovana att brista...
    De sitter kvar på skevroderna, försökte ta av dem med rimligt våld men då de satt kvar så hårt och stabilt lät jag dem vara.

    Några tips på hur man smidigt får av dem utan att kvadda frigoliten?

  16. #16
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Dom brukar inte släppa från frigoliten utan det är själva "armen" eller hornet som i vissa fall gått av pga tunn/dålig plast. Om dom sitter bra i vingen kan du kapa hornet och fästa nya på den befintliga svarta plattan som blir kvar.

  17. #17
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Här kommer en kompilering av första veckans flygande, med ett par krascher


  18. #18

    Standard

    Ser sjysst ut! var köpte du kolfiberstavarna samt vilken dimension och vilken tejp? Tänkte även byta mina servohorn, vilka ska man ha till en bixler och behövs det skruvar för att fästa em?
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-07-08 klockan 12:02.

  19. #19
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Timtimtim Visa inlägg
    Ser sjysst ut! var köpte du kolfiberstavarna samt vilken dimension och vilken tejp? Tänkte även byta mina servohorn, vilka ska man ha till en bixler och behövs det skruvar för att fästa em?
    Här har du mina modifikationer;


    Kolfiberstavarna köptes på Hobbex 5st á 60kr eller så, de är 2mm solida 1m långa. Tapen är förstärkt packtape/fibertape från ClasOlsson, både den vita och den genomskinliga.

    Hornen på roder och elevator är dessa;
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8420

    Du limmar hornen, jag har dragit 2mm trägängad skruv genom frigoliten för att säkra dem när limmet härdade men lät skruvarna sitta kvar.

  20. #20
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Varför behövs modifikationerna? Har folk flugit av originalvingröret, har vingarna lossnat under flygning, kärvar rodren om man inte skär loss dem och ersätter med gångjärn?

    Själv moddade jag min CMPro Cessna-vinge när jag läst om att vingen ofta går av mellan skevroder och flaps. (Plankningen är skarvad där och listerna är gjorda av balsa). Med en rejäl plywoodbalk inlimmad har det hållit bra, men det kändes inte roligt att sätta kniven i en ny vinge.






Liknande ämnen

  1. Ny kamera i första test
    Av wesse i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 17:20
  2. Calmato rejs med onboard kamera!
    Av staflaraf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 22:19
  3. Calmato rejs med onboard kamera!
    Av staflaraf i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 23:32
  4. onboard kamera
    Av Mikey i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 00:12
  5. Onboard kamera Holstebro
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •