Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Behöver hjälp med inkoppling av relä!

  1. #1

    Standard Behöver hjälp med inkoppling av relä!

    Hejsan, har ett litet problem (eller mer av en fundering) angående inkoppling av en liten strobe anordning!

    Har tänkt använda Flytrons Strobon SE, men den skickar enbart ut strömpulser på 5 volt, men min 10w led behöver mellan 10-12 volt forward voltage.


    Funderade då på om man kunde använda 5 volts pulserna som styrsignal och sedan ta ström direkt från ett 3s LiPo till dioden.


    Här är en bild på hur jag tänkt, men är ganska färsk inom elektronik så är inte helt hundra på om jag tänkt rätt!


    Är det rätt tänkt?
    Vilken typ av relä ska jag satsa på?
    Finns det någon annan lösning som är bättre?


    Tack på förhand, mvh Patrik

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    om det är ett relä som ska slå väldigt ofta bör du kika på solidstate relä, ett mekaniskt relä kommer inte hålla så länge
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    om det är ett relä som ska slå väldigt ofta bör du kika på solidstate relä, ett mekaniskt relä kommer inte hålla så länge
    låter som en bra ide, den kommer ju slå 2 ggr i sekunden, har nu testat med 2 relän men inget av dessa sluter vid 5 volt (kanske jag som missförstått men trodde de skulle funka med 5 volt om man kollar på dess data sheet)

    http://www.electrokit.com/rela-srd-1...lande-5v.42004
    http://www.electrokit.com/rela-g6d1a...de-5v-5a.43605

    Borde dessa funka vid 5v eller har jag läst fel? (fungerade när jag satt på 12v)

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    tror inte ett vanligt mekaniskt relä hinner reagera på så korta pulser som den ger ut eller är rätt säker.
    möjligt att ett solidstate klarar det, när man kommer ner på 5volt och nedåt så är jag inte så kunnig så där får andra hjälpa dig jag håller på med 24v - 24kv
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    Jag skulle nog säga att du kan utesluta tanken på relä, dom är för långssamma och kommer inte att hålla.
    Använd en transistor eller två beroende på hur mycket din LED drar.
    /Jonas

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    tror inte ett vanligt mekaniskt relä hinner reagera på så korta pulser som den ger ut eller är rätt säker.
    möjligt att ett solidstate klarar det, när man kommer ner på 5volt och nedåt så är jag inte så kunnig så där får andra hjälpa dig jag håller på med 24v - 24kv
    Okej tack ändå,, får hoppas att någon snubblar in i tråden som kanske har pillat med någon liknande, känns som att det borde finnas små relän som är gjorda för RC applikationer.

    börja även läsa lite om transistorer som switch, men blev inte klok på om det gick att ha olika spänning genom collector/emitter och bas, (hatten av till alla som är kunniga inom elektronik
    EDIT:
    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Jag skulle nog säga att du kan utesluta tanken på relä, dom är för långssamma och kommer inte att hålla.Använd en transistor eller två beroende på hur mycket din LED drar.
    /Jonas

    verkar inte bättre, tyckte mig dock läsa på de 2 relän som jag länkade att de hade en operation time på ca 15ms om jag inte minns fel, men funkar det så lär det väl ändå inte hålla alltså!


    du du har inte lust att skissa up hur kretsen skulle se ut med en transistor istället?

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Hej Patrik!
    Något liknande denna borde fungera på Flytron också.
    Språket är jag sämre på. :-)

    Det ser ut som om "manövern" till högra transistorn kommer från
    kretsen innan driv/utgångs transistorn på kretskortet.
    Detta troligen för att nya transistorn inte behöver något som driver den
    och att spänning/ström kan bli för hög på transistorns ingång.

    http://www.forum-ulm-ela-lsa.net/vie...p?f=88&p=22545
    http://www.club-ulmevasion.fr/strobe/schema.jpg
    //Tony
    Våga vägra Facebook.

  8. #8

    Standard

    Om det går.
    Kortslut motståndet i befintlig led och koppla som vanligt.
    Difference between men and boys is the price of their toys

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Hej Patrik!Något liknande denna borde fungera på Flytron också.Språket är jag sämre på. :-)Det ser ut som om "manövern" till högra transistorn kommer från kretsen innan driv/utgångs transistorn på kretskortet.Detta troligen för att nya transistorn inte behöver något som driver denoch att spänning/ström kan bli för hög på transistorns ingång.http://www.forum-ulm-ela-lsa.net/vie...p?f=88&p=22545http://www.club-ulmevasion.fr/strobe/schema.jpg//Tony
    Blev inte riktigt klok på det där har lite dålig koll på de olika komponenterna på schemat och språket gör ju inte saken bättre

  10. #10

    Standard

    Hej

    Här är enklast möjliga lösning med en transistor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PNP_Switch.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	3,5 KB 
Id:	44033
    Använd en transistor som heter 2N3906 den tål ca 200mA vilket borde räcka.
    Motståndet R1 kan du utesluta om din lysdiod drivs på 12V
    Kretsen förutsätter att du har gemensam minus på kretsen som skapar pulserna och batteriet som ska mata lysdioden.

    /Jonas

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Hej

    Här är enklast möjliga lösning med en transistor.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PNP_Switch.jpg 
Visningar:	155 
Storlek:	3,5 KB 
Id:	44033
    Använd en transistor som heter 2N3906 den tål ca 200mA vilket borde räcka.
    Motståndet R1 kan du utesluta om din lysdiod drivs på 12V
    Kretsen förutsätter att du har gemensam minus på kretsen som skapar pulserna och batteriet som ska mata lysdioden.

    /Jonas
    Stort tack! dock så måste jag ju bara försöka omvandla ditt mkt proffesionella schema till en mer "retard" vänlig skiss ;P


    Är jag helt ute o cyklar?
    Behövs det en direkt jord till Flytron? De ligger ju på samma iom att det är samma ack de utgår från?(detta funkar på min Dragonlink TX)

  12. #12

    Standard

    Ja, det stämmer MEN du måste ha med motståndet på 4,7K mellan flytron och basen på transistorn annars går transistorn sönder....
    Och OM nu din LED drar 10W (850mA vid 12V) så måste du ha en kraftigare transistor, typ BC640 eller BD238 som tål 1A respektive 2A.
    Om vi utgår från att du bara har ett batteri ombord så har alla enheter gemensam minus så då behöver du inte fundera på det.

    /Jonas

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Ja, det stämmer MEN du måste ha med motståndet på 4,7K mellan flytron och basen på transistorn annars går transistorn sönder....
    Och OM nu din LED drar 10W (850mA vid 12V) så måste du ha en kraftigare transistor, typ BC640 eller BD238 som tål 1A respektive 2A.
    Om vi utgår från att du bara har ett batteri ombord så har alla enheter gemensam minus så då behöver du inte fundera på det.

    /Jonas
    Återigen tack! Det var ju kul att man tänkte lite rätt iaf!

    Är det här rätt motstånd?
    http://www.electrokit.com/motstand-1...7ohm-4r7.44001
    Fanns ju 4.7k med flera olika effekt angivelser.

    Och sedan en sådan:
    http://www.electrokit.com/bc640.41959 ?

  14. #14

    Standard

    Det räcker med 0.25W 4k7.
    Och kontrollmät gärna vad din LED drar när du matar den från ett 3s-lipo.
    /Jonas

  15. #15

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Patrik!
    Inget konstigt med komponenterna 7805 är nästan en Ubec. 12V in och 5V ut.
    IRFZ48 är en snabb mosfet-transistor. Båda ser ut som på den ritade bilden men
    en sökning på numret ger ju bild på transistorn.
    Din bild ser ju nästan exakt ut som den som jag skickade men
    där var alla delarna vända åt andra hållet och saknade resistorn.

    Bor du i närheten av Gävle så kan du komma hit och gräva i flera tusen
    transistorer,motstånd,Kondensatorer.IC mm.
    Ta gärna med dej Flytron så kopplar vi ihop det. :-)

    Lycka till.
    Våga vägra Facebook.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Patrik!
    Inget konstigt med komponenterna 7805 är nästan en Ubec. 12V in och 5V ut.
    IRFZ48 är en snabb mosfet-transistor. Båda ser ut som på den ritade bilden men
    en sökning på numret ger ju bild på transistorn.
    Din bild ser ju nästan exakt ut som den som jag skickade men
    där var alla delarna vända åt andra hållet och saknade resistorn.

    Bor du i närheten av Gävle så kan du komma hit och gräva i flera tusen
    transistorer,motstånd,Kondensatorer.IC mm.
    Ta gärna med dej Flytron så kopplar vi ihop det. :-)

    Lycka till.
    Tänkte också att de såg lika ut, men fick det ju förklarat här också nu
    bor i Norrköping så det är lite långt till Gävle, annars hade jag gärna kommit förbi!


    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Det räcker med 0.25W 4k7.
    Och kontrollmät gärna vad din LED drar när du matar den från ett 3s-lipo.
    /Jonas

    Okej, blir till o beställa lite ikväll då har inget att mäta med, kanske läge att införskaffa nu

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Ja här på forumet kan man få hjälp med det mesta. :-)
    Ja det är lite långt med 30mil
    för lite komponenter. :-)
    //tony
    Våga vägra Facebook.

  18. #18

    Standard

    Jaha, Friskt kopplat hälften brunnet, nejdå men det vart inte riktigt som jag tänkt mig!

    Kopplade först enligt de anvisningar jag fick (se min retard skiss), fungerade ej, då provade jag istället att koppla från jord på Flytron till Bas på Transistorn, och då funkade det precis som det skulle! Dvs blinkade enligt flytrons strobe mönster!

    Testade efter det att ta bort jord mellan transistor och acken, och då fungerade det fortfarande vilket då tyder på att jorden går baklänges genom Flytron och även genom UBEC?? (enligt min egen expertis)

    I denna video så ser ni hur det är kopplat:
    http://youtu.be/zqmjnNTn9t4

    Denna koppling bör väl innebära att 12v passerar genom både FLytron och UBEC? (Dessa verkar isåfall tåla det och altså har jag inget behov av vare sig relän eller transistorer?

    Uppenbarligen så verkar det funka, ska låta det vara igång under en längre tid så fort jag fått hem en ny 10w LED, som ni ser i klippet så lyckades jag glömma den igång utan kylning så 7 av 9 chip brann ;P

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2013
    Inlägg
    286
    Jobb
    El-tekniker på Hyundai.
    Klubb
    Ingen ännu.

    Standard

    Jorden går inte baklänges. Den går från acken till UBEC och sedan till Flytron.
    I flytron jordas sedan LEDen med hjälp av kretsen i densamma.
    Detta vet man dock inte innan om man inte har ett schema på hur Flytron fungerar.

    Din koppling innebär att ackspänningen går till UBEC som sedan omvandlar denna till 5Volt
    som sedan går till Flytrons krets som nämns här ovan för att få blinkfunktionen.

    Här ser du hur du har kopplat: I FLy ser du kretsen som "jordar" utgången till din LED.

    Namn:  Flytron1.JPG
Visningar: 526
Storlek:  8,7 KB


    Ha det gott. // tony
    Senast redigerat av SA3BGM den 2014-03-10 klockan 00:06. Anledning: ritat om bilden för femte gången hihi
    Våga vägra Facebook.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SA3BGM Visa inlägg
    Jorden går inte baklänges. Den går från acken till UBEC och sedan till Flytron.
    I flytron jordas sedan LEDen med hjälp av kretsen i densamma.
    Detta vet man dock inte innan om man inte har ett schema på hur Flytron fungerar.

    Din koppling innebär att ackspänningen går till UBEC som sedan omvandlar denna till 5Volt
    som sedan går till Flytrons krets som nämns här ovan för att få blinkfunktionen.

    Här ser du hur du har kopplat: I FLy ser du kretsen som "jordar" utgången till din LED.

    Namn:  Flytron1.JPG
Visningar: 526
Storlek:  8,7 KB


    Ha det gott. // tony
    Tack för förklaringen Har intresset men inte kunskaperna än som du märkt

    Då är ju alltså min slutliga fråga, kommer den ström som passerar genom Flytron (jorden) at vara lika stor och med samma spänning som genom LEDen? Dvs 12 volt och ungefär 1050ma?

    Detta är intressant då den inte är speccad för 12 volt men uppenbarligen inte brann när jag testade.

    tack på förhand! / Patrik

    Notera att dioden jag använde var bränd och drog antagligen inte de fulla 1050ma som en hel hade gjort! När jag byter till en hel kan ju resultatet bli annorlunda antar jag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •