Reklam

 
Sidan 116 av 132 FörstaFörsta ... 1666106111112113114115116117118119120121126 ... SistaSista
Resultat 2 301 till 2 320 av 2629

Ämne: FPV250 och LKTR250 busmaskiner - Byggtråd

  1. #2301

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Den ser stabil ut, perfekt 4cell flygställe
    går det inte trimma yaw så den blir bättre? dock helt klart enklare om cg sitter bra centrerat hellre framtung än baktung
    Har nu kommit fram till att det inte är inställningarna eller CG som skapar problemet då jag testat ett stort spann med P och I på Yaw utan skillnad nu i helgen. Även stort spann med olika looptime. Bytt Nazekort och testat både Cleanflight och Baseflight, bytt proppar till större stigning etc. Fortfarande vill Yaw glida.
    Så ska nu testa ett par andra motorer om det möjligtvis skulle göra nån skillnad..
    Roll och Pitch inga som helst problem och funkar bra. Fattar inte varför yaw ska bråka.

    Ett par Sunnysky 2300Kv orginalbatch från förra året. Grym kvalle, 0 glapp efter ett år med mängder av krasher och fina lindningar. Enda problemet är att dom är svåra att köra på 4S med många reglage och SimonK versioner.

    Utan proppar verkar dom funka men får se sen när jag flyger. Det är då det brukar visa sig..
    Inte så bra för lagren att gasa kanske men var tvungen att testa lite och se om dom lira.


  2. #2302

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Vibrationer? Proppellrar går in i varandra? Någon av motorerna är någon grad sne?

  3. #2303

    Standard

    Hrm, måste hitta nya ackar till min 250. Nuvarande hänger inte med alls, och sjunker ner till 3.0v/cell vid full gas.

    Får nog bli några 4s 1800 mAh 40+c när jag hittar till ett rimligt pris.

  4. #2304

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Vibrationer? Proppellrar går in i varandra? Någon av motorerna är någon grad sne?
    Nope Tack för förslagen dock.
    Råkar alltid ut för skumma problem men det löser sig förhoppningsvis om jag byter ut en del i taget.

    Xermalk, Den där Blackboxen verkar bra att ha

  5. #2305

    Standard

    Verkligen Den har sannolikt räddat mig får lipo haveri. Så klart värt det med tanke på att en openlog inte kostar något.

    Rätt roligt att se hur pass stora g krafter som påverkar den också. Tex när man blir lite för närgången med ett träd eller liknande.

  6. #2306

    Standard

    Hur funkar blacboxen?

  7. #2307

    Standard

    Officiella dokumentation för cleanflight. Förklarar bättre än vad jag kan göra.

    https://github.com/cleanflight/clean...cs/Blackbox.md

  8. #2308

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Tja det är väl bara att beställa hem. Men jag trodde dom skulle implimentera det inbyggda eprom chippet i flygkontrollen till att logga om man har en med sådant. typ alla naze ska ju ha det så vitt jag vet.

    Orkade inte läsa något men det kanske står något om det där på den sidan du länkade.

    Igentligen det enda jag vill ha fram hur mycket oscilationer och hur mycket vibrationer jag har. För att kunna tuna PID bättre.

  9. #2309

  10. #2310

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Officiella dokumentation för cleanflight. Förklarar bättre än vad jag kan göra.

    https://github.com/cleanflight/clean...cs/Blackbox.md
    Coolt. Beställde en logger igår.

    Hur mycket data sparas per minut (eller annan tidsenhet)?

    Tittade lite i tråden på rcgroups och ser att det är en hel del diskussioner om sd-kort. Har ni kommit fram till något kort som funkar bra? Såg att Sandisk Extreme 16 gb finns i fem varianter på prisjakt t.ex.

  11. #2311

    Standard

    Storleken beror på hur länge du flyger, vilken looptime samt hur pass hårt du pressar den i luften. Mina loggfiler brukar hamna på 2-3 MB.

    Enligt thenickdude (utvecklaren), så räcker spi flash på naze32 bara till för en loggfil på 3-4 minuter. Vilket är en av anledningarna till att han inte implementerat stöd för det.

    Citat Ursprungligen postat av thenickdude
    Yeah the number one spec (that the manufacturers will never list) is the maximum latency for writes. That's what causes dropouts, because the OpenLog's buffers overflow with data while it's waiting for the MicroSD card to complete a write.


    I found a benchmark here where several cards were tested:


    http://forum.arduino.cc/index.php?topic=258667.0


    Cards that look to perform well from that test:


    SanDisk 16GB SDHC Extreme (~10.5ms max latency)
    SanDisk 32GB SDHC Extreme (~10.6ms max latency)
    SanDisk 8GB SDHC Class 4 (~18ms max latency)
    SanDisk 16GB SDHC Ultra (~20ms max latency)
    Samsung Pro 32GB (~23ms max latency)
    Samsung Evo 16GB (~30ms max latency)
    Samsung Evo 32GB (~30ms max latency)


    Cards which look to perform poorly:


    Samsung Pro 16 GB (~37ms)
    SanDisk 32GB SDHC Ultra (~70ms)
    Samsung 8GB Class 6 (~104ms)


    EDIT: So it turns out that the benchmark tool used on those cards in that thread is the one that ships with the SdFat library. That's the one that the OpenLog firmware uses. So if you've got that library installed, in Arduino IDE you can just click File->Examples->SdFat->bench, then compile and upload that. If you're programming the OpenLog with an FTDI cable, just click Tools -> Serial Monitor to show the output from the serial port. It should ask you to press any key and then it'll begin the benchmark, printing the results to the screen.


    Normally I just delete my logs off the SD card after recording them, but this time I gave it a full format with the sdFormatter tool. The difference was pretty immense, the maximum write latency is now about 1/10th the size of what it was originally, which is a massive performance boost! (Dropped from about 95ms in some tests to 10.6ms most of the time).


    I'll post more test results to that thread as I dig up cards from around the house!
    http://www.rcgroups.com/forums/showt...299805&page=17

  12. #2312

    Standard

    Sluta tidigt så han med en kort testrunda av yaw innan mörkret. Med nya motorerna funkar yaw bättre. Körde typ stock PIDs på Baseflight fast looptime = 2500. Lite lösa för min smak dock. Blir att lägga in Cleanflight igen sen och dra upp piddarna.
    Var inte i närheten av maxgas så det finns endel att hämta med Sunnysky x2204 2300Kv och 4S. Måste öva mer på yaw var svårt att flyga runt sig själv hehe, höll jue på att tippa som synes :P


  13. #2313

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Hum på apm får man plats med massvis av loggning i epromen.
    jag antar det är ungefär samma storlek på dom tror det är 16mb på apm.
    Men det beror väl på att man väljer vad man ska logga där.

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Storleken beror på hur länge du flyger, vilken looptime samt hur pass hårt du pressar den i luften. Mina loggfiler brukar hamna på 2-3 MB.

    Enligt thenickdude (utvecklaren), så räcker spi flash på naze32 bara till för en loggfil på 3-4 minuter. Vilket är en av anledningarna till att han inte implementerat stöd för det.



    http://www.rcgroups.com/forums/showt...299805&page=17

  14. #2314

    Reg.datum
    apr 2013
    Inlägg
    72
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    IT Pro
    Klubb
    Lindsdals Radioflygklubb - Kalmar

    Standard

    Damn vad alla hinner med att flyga & ha skoj :/

    Jag gör en comeback nu på lördag i Växjö (hoppas jag hinner bygga klart.... lol) med en sexig liten K-22.


    Förlåt till er som ville ha ritningarna tidigare, jag skulle bara rensa upp sketcherna, men det blev en helt ny design. Som jag såklart delar med mig av. Och bilder kommer ^^

    /boRRen

  15. #2315

    Standard

    Tyvärr inte samma storlek. Naze32 har bara 16 Mega bit. Dvs ca 2 megabyte.
    Det blir också en del data när man loggar 400+ggr/sekunden (beror på looptime)

  16. #2316

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Okaj tänker apm loggar bara enstaka saker i hög upplösning. Blackbox verkar logga allt i full upplösning.
    Men det är ju klart bättre att ha fullständig logg. Ska skaffa mi en blackbox. Men hade gladligen nöjt mig med loggar över accelerometern på interna minnet för att se om mitt pid är bra.

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Tyvärr inte samma storlek. Naze32 har bara 16 Mega bit. Dvs ca 2 megabyte.
    Det blir också en del data när man loggar 400+ggr/sekunden (beror på looptime)

  17. #2317

    Standard

    Delar en DVR inspelning. Börjar vid 19s.
    Ser mycket bättre ut i glajjorna med bättre kontrast, detalj och ljus men tänkte kan va kul att se ändå kanske..
    Ingen metaldanny direkt men kan kan jue alltid hoppas man kommer nära nån gång :P
    Ska vinkla upp kameran mer nästa gång så man ser vart man flyger, nära krocka med trädet hehe.



    Frame: RD230 with extended arms (fpv-reconn.com)
    Flight Controller: Naze32 Black
    Motor: Sunnysky X2204 2300Kv
    ESC: ZTW A-series 20A ESC Flashed with SimonK version 2013-05-15 firmware.
    Battery: Nanotech 4s 1300mah 35-70C
    Prop: HQ5040
    FPV: Immersion 5.8Ghz 600mw and Fatshark Dominator V2
    Radio: Frsky Taranis 2.4Ghz
    Camera: Gopro Hero 3+ Black
    FPV camera: Sony CCD Effio-V 800TVL Ultra WDR Camera 2.8mm
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-02-11 klockan 18:14.

  18. #2318

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Fan jag måste träna mer så jag också flyger sådär mellan träden Häromdagen fick jag iallafall ordning på mitt aerosim rc så jag kan ha det på vilken kärm jag vill

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Delar en DVR inspelning. Börjar vid 19s.
    Ser mycket bättre ut i glajjorna med bättre kontrast, detalj och ljus men tänkte kan va kul att se ändå kanske..
    Ingen metaldanny direkt men kan kan jue alltid hoppas man kommer nära nån gång :P
    Ska vinkla upp kameran mer nästa gång så man ser vart man flyger, nära krocka med trädet hehe.



    Frame: RD230 with extended arms (fpv-reconn.com)
    Flight Controller: Naze32 Black
    Motor: Sunnysky X2204 2300Kv
    ESC: ZTW A-series 20A ESC Flashed with SimonK version 2013-05-15 firmware.
    Battery: Nanotech 4s 1300mah 35-70C
    Prop: HQ5040
    FPV: Immersion 5.8Ghz 600mw and Fatshark Dominator V2
    Radio: Frsky Taranis 2.4Ghz
    Camera: Gopro Hero 3+ Black
    FPV camera: Sony CCD Effio-V 800TVL Ultra WDR Camera 2.8mm

  19. #2319

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Fan jag måste träna mer så jag också flyger sådär mellan träden Häromdagen fick jag iallafall ordning på mitt aerosim rc så jag kan ha det på vilken kärm jag vill
    Gör så, fortsätt träna.
    Kanske gå ner till 5" när du tränar sånt, tycker 6" är lite läskigare/svårare att flyga nära saker med. Men det kanske bara är vanesak. Simulator är trevligt att ha såhär års.

  20. #2320

    Standard

    Är tillbaka och försöker tuna 5045 props men lyckas fan inte, den får konstiga vibrations fnatt när jag höjer gasen lite.
    Har försökt med tpa upp till 1.5 och sänkt tpa_breakpoint ner till 1200 men det gör nada. Försökt med autotune men
    den gör i stortsätt inget (höjde p med 0.2).

    Nån som har några tips?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •