Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad göra med 1S 1800mAh / 20C ?

  1. #1

    Standard Vad göra med 1S 1800mAh / 20C ?

    Jo, så här är det, jag har opererat bort lite dåliga celler från ett Lipo, kvar blev en cell på 1800 mAh / 20C.
    Så nu är frågan, finns det egentligen någon vettig använding för en cell i den storleken? jag har redan kommit på att det finns ESC och motorer som går på 1S, men 1800 känns ju lite väl stort för att köra ett "ultralätt" plan på för inomhusbruk..

    Som glödströmsack vet jag inte om jag vill eller behöver det till för jag har redan två st 2V blyack på 11Ah styck som duger gott för det.

    Eventuellt skulle den kanske fungera som strömkälla för ombordglöd? ..synd bara att jag inte har ett bränsle plan

    Strömkälla för positionsljus, men jag har inget alls i skalaväg heller..

    "operera" på ett befintligt batteri, men då kräver det ju helst ett pack med lika celler...

    Ja listan kan göras lång..

    Jag kan nog komma på fler grejjer.. men vill nu att ni där ute ska hjälpa mig lite, om DU hade en cell på 1800mAh, vad skulle du använda den till?

  2. #2
    Tejps avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    133
    Jobb
    Lurendrejare
    Klubb
    MFK Jupiter Luleå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlägg
    om DU hade en cell på 1800mAh, vad skulle du använda den till?
    Jag skulle tokladda och sedan ta hål på den, bara för att se om den brinner så bra som alla säger

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlägg

    ....."operera" på ett befintligt batteri, men då kräver det ju helst ett pack med lika celler...
    Bara för att jag vart lite intresserad av just denna frågeställning tidigare i år, i våras faktiskt, och tillfället öppnade sig så jag fick hem några dåliga celler...

    Sedan dess har jag kört två uppsättningar med blandad kompott..

    En uppsättning består av 3 cell 4300mAh + 2 cell 4000mAh av olika fabrikat (om de nu kommer från olika fabrik har jag ingen aning om) Dessutom har de olika ålder. Skiljer minst ett halvår. Totalt en 5 cells packe alltså.

    Den andra uppsättningen består av nån liknade komplott samt 5 celler totalt.

    Laddning sker separat. Dvs 4000mAh cellerna laddas för sig och 4300 för sig (i serie med balansering)

    Dessa två packar har kört samtidigt med 5 cells packar som suttit ihop från början. Jag kan faktiskt inte märka någon som helst skillnad på dessa packar i vare sig urladdning, värme, eller uppladdning. Det funkar helt enkelt charmant. Jag var väldigt tvivlande i början men ville inte skrota ett antal celler i den storleken.

    Du skulle alltså kunna stoppa ihop det med lämpliga (1800-2100mAh) andra celler..

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  4. #4

    Standard

    Åh vad bra att någon svarade, jag trode jag var ensam här...

    Tejp:

    Att de brinner och ryker jag har redan upplevt, under kontrollerade former =) Så det behöver jag inte göra.

    Hakank:

    Tack för svaret, jag har 2S Zippy-R 1800mAh som ska vara 21C står det, borde gå att köra med denna cell som är lika kapacitet och C-värde. Får se hur praktiskt det blir med en seriekabel på min lilla elhelikopter. =)

  5. #5

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Jag hade byggt in LED belysning i mek-lådan, hittar man enkelt verktygen nu i höst rusket.

    / Nyroth

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Lysande Nyroth - varför tänkte jag inte på det!

    Måste ju vara årets idé!

    Ove (AM) Nielsen

  7. #7

    Standard

    Om du inte behöver lyse i fältlådan så borde det funka utmärkt till en trecellspack till elhelin.

    (Ps. Har du lyckats laga showflyern?)

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  8. #8
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Knas. Varför inte bygga planet utifrån cellen... allså använda cellen som kropp på planet. kan garantera att det inte är någon som har ett likadant plan på nästa träff

    limma dit lite depron bitar ör bärkraft så blir det nog flygbart :P
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  9. #9

    Standard

    Jo tanken har ju slagit mit att köra på en cell, men min gissning är att cellen väger nästan lika mycket som ett encellsplan i sig. Dock så kan man ju försöka =) Skulle vara komiskt att komma dit med ett slooooowflyerplan som har en flygtid på, 45 minuter ?

    Hakank: nä jag har knappt tittat på showflyern. Ska rensa upp lite i hobbyrummet denna vecka och börja skissa lite smått på ett 2m friggoplan. Elhelin felparkerade jag i lördags så den måste lagas först dessutom.

    Nu har jag en annan fundering att ta i tur med idag, har ett 3S 1000mAh 20C och ett 2S likadant, (med en cell bortopererad, såklart). Ska jag köra på dem separat eller hitta på nåt för 5S 1000 mAh ?

    Citat Ursprungligen postat av sm3xrq Visa inlägg
    Knas. Varför inte bygga planet utifrån cellen... allså använda cellen som kropp på planet. kan garantera att det inte är någon som har ett likadant plan på nästa träff

    limma dit lite depron bitar ör bärkraft så blir det nog flygbart :P

  10. #10

    Standard

    Om det fortfarande föreligger något intresse för att mixa liposar så har jag loggat två flygningar med en 4 cells Hyperion 3700mAh pack (en bortoperarad läckande cell) plus en 4300mAh Zippy-K cell. Fungerar charmant.



    /Håkan
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. Fantastiskt vad man kan göra!
    Av Michael i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 22:04
  2. Så här ska man inte göra.....
    Av Wulfman i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 23:02
  3. Hur ska man göra!?!?
    Av Macke i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 11:31
  4. Vad göra med en AXI 2808/20
    Av mailman i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 08:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •