Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fråga ang propeller strl samt motor thrust

  1. #1

    Standard Fråga ang propeller strl samt motor thrust

    Jag funderar lite kring proppeler storlek, de flesta på forumet skriver att man ska använda mindre propellrar å mer volt för att få en stabil plattform. Men tex s800 använder 15" proppar, betyder detta att den är mindre stabil? Kanske har förståt fel men försöker få en uppfattning hur de hänger ihop.

    Sen till min andra fråga ang thrust. Hur mycket thrust behöver jag för att få en bra flygupplevelse på en plattform som väger runt 3,5 kg. Antar att de måste vara en hel del över dess totala vikt men kan de också bli för mycket thrust?

    Har räknat thrusten på min pågående plattform och den kommer vara ganska myket mer än totalvikten.

    Med vänlig hälsning, Defuncta

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Fråga ang propeller strl samt motor thrust

    Det är nog lagom om du hovrar runt 50-60%. Naza vill ha hög belastning på propparna för att funka bäst.

    Angående propparna så måste du ju fråga dig hur stabil den behöver vara för det du ska syssla med. Jag föredrar flygtid framför stabilitet.

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Det är nog lagom om du hovrar runt 50-60%. Naza vill ha hög belastning på propparna för att funka bäst.

    Angående propparna så måste du ju fråga dig hur stabil den behöver vara för det du ska syssla med. Jag föredrar flygtid framför stabilitet.
    Får nog slänga på många batteri för mina motorer kmr generera nästan 12 kg i thrust å den kmr nog inte väga så mycket med en nex kamera. Men jag vet nog inte hur man menar med stabilitet riktigt, kmr den skaka mycket?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Fråga ang propeller strl samt motor thrust

    Det är väl stabilitet när det blåser mycket ute som menas. Är ju viktigare när man filmar än mot foto.

  5. #5

    Standard

    Kan den slå runt när de blåser mycket på grund av ostabilitet? Trodde att ju tyngre plattform desto mer stabil i vind. Men får bygga ihop den och provflyga så får jag se det kmr att bli 2st 5800 mah 4s accar iaf..

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard Sv: Fråga ang propeller strl samt motor thrust

    Den slår nog inte runt. Har flugit min i rejäl blåst och det har funkat bra. Den får ju lite problem att hålla positionen och sådär, men det spelar ingen roll för mig som bara fotar.

  7. #7

    Standard

    Om din multi väger 3.5kg så bör du ha ca 7kg lyftkraft för att vara på den säkra sidan.

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av cyberpete Visa inlägg
    Om din multi väger 3.5kg så bör du ha ca 7kg lyftkraft för att vara på den säkra sidan.
    Okay så om man halverar lyftkraften så får man en liten hint på vad kalaset kan flyga med.

  9. #9

    Standard Fråga ang propeller strl samt motor thrust

    Min korta erfarenhet, med mina koptrar, är att mindre propellrar som snurrar fortare är bättre i vind. På min F450 växlade jag mellan 3s/10" och 4s/8" beroende på vind. Körde T-motor 900KV på den.

    Min Y6:a kör jag 5s/15" på 380KV (om jag inte minns fel och den fungerar bra i vind. På okton kör jag 4s/5s och 14, 13 eller 12" beroende på vind. Tror att, som någon berättade för mig, antalet "luftdiskar" och deras storlekar påverkar stabiliteten, därför tror jag Y6:an fungerar så bra, även när det blåser.

    På TBS Discoveryn växlar jag bara mellan 9" och 10" på 4s och 900KV, beroende hur mycket bus jag vill ha Har mest kört på 9rna men vill ha mer kraft oftare nu . Men man får hålla koll på grejerna så de mår bra också

    Inte så mycket hjälp kanske, men det var mina erfarenheter

    --
    S


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
    --
    Cinestar 8/Mikrokopter, QAV400/CC3D fpvmanuals Edition, Paparazzi Y6/WKM, DJI F450/NAZA+GPS, QAV500/CC3D Drotek Edition
    , ADS 400-Q/Naze32

    Blog
    Youtube
    Vimeo

Liknande ämnen

  1. Kors i taket och propeller fråga
    Av Wulfman i forum Allmänt om flyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 10:47
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-22, 11:28
  3. Propeller fråga!?
    Av Anton i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 21:52
  4. Propeller samt motor/reglage till Cessna 182 1620mm spv???
    Av Snickarjävel´n i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •