Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Spaka själv till EK-flygning

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Spaka själv till EK-flygning

    Ja, då är det dags att berätta lite flygupplevelser.
    Efter att i flera år varit sugen på att ta flygcertifikat blev det äntligen av en vacker sommardag 1978. Det var ett ”Spaka-Själv”-pass på Ängelholms flygplats i samband med en flygdag där. En Cessna 172 med en flyglärare övertygade mig om att det var just privatpilot jag skulle bli. Vilken känsla! Och vilken utsikt – och jag styrde planet själv. WOW. Ett par månader senare hade jag anmält mig till Eslövs Flygklubb som då hette ”Lunds Tekniska Högskolas Flygklubb” - LTHF.

    Teoristudier tillsammans med flygpass i klubbens Cessna 172, SE-GGB, med min nu väldigt gode vän och flyglärare – Kurt Bengtsson – ledde fram till ”den stora dagen” – EK-flygningen. Detta blev av en snöig dag i januari 1979. Eslövsfältet var nästan igensnöat och vi tränade start och landning. Sikten var väl ca 5 km, vilket var fullt tillräckligt för övningarna. Vädret klarnade upp lite och Kurt ville att vi skulle flyga till Sturup och byta flygplan. Nu till klubbens Cessna 150 – SE-GCY. Jag hade fram till den dagen aldrig suttit i en Cessna 150, så det var ju en spännande händelse. Vi landade på Sturup och taxade in till plattan. Vi hoppade över till Cessna 150’an och startade upp. Kontrollerna satt ungefär som i C172’an, så det var inga problem. Bara en mindre maskin. Efter ca 10 minuters flygning var vi tillbaka på Eslövsfältet och jag fick åter göra start-och-landningar. Det gick tydligen bra för på kort final vid andra landningen sa Kurt att vi skulle stanna nere. OK, tänkte jag, slut för idag. Precis som det var som skojigast.

    Vi backtrackade banan och Kurt bad mig att stanna. Jag blev helt paff när han sa att nu fick jag flyga själv. Öh, men jag har ju inte mer än 20 minuters flygning i denna C150’a försökte jag…. Äh, det gick ju bra, så bara upp och flyg med dig, sa Kurt. Ok, då, tänkte jag. Det får bära eller brista. Litar Kurt på mig är jag väl inte helt värdelös. Jag hade ca 10 timmars total flygtid då, varav som sagt var, 20 minuter C150.
    Kurt steg ur planet och jag stängde dörren och ställde upp för start. Konstig känsla – jag tittade flera gånger på det tomma sätet till höger om mig. En snabb check av magneterna, koll av trimläget och att klaffen var i startläge. Full gas och det bar iväg längs banan. C150’an var mycket lättare än C172’an och kändes mer ”Dinky Toys”. Men det gick bra. Jag var snabbt i luften och steg uppåt de 1000 fot vi hade i varvshöjd runt fältet. In med klaffen – accelerera till marchfart dra av effekten och trimma. HA! Lätt som en plätt! Jag tittade på det tomma sätet bredvid mig och flinade brett. Jag hann inte sitta så länge och flina för nu var det ju dags att förbereda landningen. Förvärmning – dra av gasen lite – ett steg klaff – trimma vid behov. Det blev en ganska lång medvindslinje när jag till slut svängde höger bas. Ett steg klaff till – när banans förlängning såg ut att röra spinnern svängde jag final. HA! Perfekt linjerat. Full klaff och jag hade en – vad jag tyckte – snygg plané ner mot banan. Jag kom in över banan i rätt fart och drog av gasen och ratten till mig när jag tyckte att det var dags. Inget hände – jag blev hängande på ca en meters höjd över banan…. Till slut tog farten slut och jag ramlade ner med en duns på banan. OK, inte snyggt, men jag levde och maskinen verkade fortfarande hel. In med klaffen – trimmen i rätt läge – fullgas och upp igen. De efterföljande två landningarna blev bättre och mitt självförtroende växte.
    När jag taxat in och kuperat var det ett stora leenden och gratulationer i klubbstugan. Jag fick åka till konditoriet och handla EK-tårta.

    Några månader senare var det dags för uppflygning med Luftfartsinspektionens kontrollant - Nils Carlsson vill jag minnas. Det gick bra - även om mitt intryck var ett annat. Men det fattades två flygtimmar, så Kurt Bengtsson fick hålla mitt tillfälliga och färska privatflygcertifikat tills jag flugit ytterligare två timmar så att totaltiden blev 40 timmar.

    Jag återkommer med historien om när Kurt Bengtsson skulle sprida askan av en man över Öresund.

    Mvh
    Ove
    Senast redigerat av AM den 2011-12-07 klockan 12:19.
    Ove (AM) Nielsen

  2. #2
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Tack Ove!

    Sånt här är jättekul att läsa
    /\/\vh // /\/\r J.

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Roligt Ove att du plockade upp handsken!

    Det kanske triggar fler att skriva ner liknande berättelser för det måste ju finnas fler som har flugit fullskala.

    Du har precis satt griller i skallen på mig att skriva om min flygutbildning på F4 Ljungbyhed, men först skall jag avsluta mina Moth historier.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

  5. #5
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Som sagt trevlig läsning Ove, det gillar vi. Ska själv försöka få ändan ur vagnen och kanske skriva något.
    Alla har vi väl en del att berätta.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  6. #6

    Standard

    Kul kul! =) Började själv ULB-teori för några veckor sen och tentat av första ämnet förra måndagen.
    Försöker få 1:1-gänget att börja med RC på klubben ( www.flygklubben.ax ). :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Jag återkommer med historien om när Kurt Bengtsson skulle sprida askan av en man över Öresund.
    Ursäkta att jag kapar tråden tillfälligt Ove, men i augustinumret av brittiska RCM&E finns följande fantastiska händelse beskriven i ett referat från en av de klassiska friflygsträffarna, "The Bowden Contest" som i år lär ha varit en riktigt blåsig affär. Artikeln har titeln "A carnival of crashes". Nedanstående händelseförlopp kan nog bara inträffa på de Brittiska öarna. 'Way to go', skulle jag vilja säga. Tankarna går osökt till Monty Pythons "Live at Aspen" (se http://www.youtube.com/watch?v=JpL12ilpDnQ part 1 och part 2)

    "We lost erstwhile Bowden Contest Director Stan Holme and many of us were determined to mark his passing in an appropriate way. The day started with a fitting 45 second silence. To represent the press corps I borrowed a Stan-style psychedelic jumper from Poison Pensioner Jimmy Moore, which I wore in honour Stan-The-Man. However, the Novocastrian club with typical Newcastle wit, took things three or four steps further: The Novos agreed with Mary, Stan’s widow, that Stan’s ashes should be sprinkled over the hallowed Heath from a flying model. Not a radio control model you understand, that would be far too easy. No, the deed was to be accomplished – in the teeth of the gale – with a Comet II free-flight model, complete with a recalcitrant purple-head PAW 3.5 diesel up front. Now, it must be said that this was a brave act, given the weather, the uncooperative diesel and the need for a level of technical precision often absent from a capricious free-flight model. Doughty Alan Husband and dauntless Terry Aydon shrugged these off as mere fripperies and against the odds, gave Stan a send-off he would have enjoyed. In fact, it was a jolly occasion conducted in front of the full Bowden crowd, all celebrating a well-loved modeler. Not at all ghoulish or odd, but wry and amusing, just like Stan. Mind you, there was one awkward moment when the Novos’ Automatic Ashes-Deployment Clockwork Timer fired to early, coating Terry and Alan in a light dusting of Stan. The family and crowd howled their approval, knowing that Stan would have loved this delightful miscarriage of pomp. The cry quickly went up for another ‘spade of Stan’, which Mary duly brought in a special Cadbury’s Easter Cream Egg tub, and all was well. It was only later I realized that Stan had shared his last flight with the ashes of his long-time flying mate, the recently deceased Keith Harris. Two modeling pals faithful unto death. I could appreciate the pathos, and the robust northern humour , too."

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	begravning.jpg 
Visningar:	170 
Storlek:	72,8 KB 
Id:	24889

    Bild: Flygplanet från vilken askan av Stan spreds och chokladäggskartongen i vilken Stans och Keiths aska förvarades :-)

  8. #8


    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    95
    Jobb
    Dagdrivare
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Vissa tvivel på din förmåga hade nog flygläraren ändå Ove, eftersom ni först flög ner till Sturup och bytte till en, förmodar jag, billigare kärra, innan ensamflygningen.

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Ja, det är klart - så måste det ju ha varit. "Du flyger så illa så jag vill inte åka med mer...". Vi byter till en billigare kärra.
    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 19:48
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-06, 10:46
  3. Vad köpte du sist till dig själv (inte RC grejer)
    Av Krille i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 21:39
  4. Spakguide till Aerobatict och 3D flygning
    Av Sigun i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 23:05
  5. acce till 3D Flygning
    Av Pete i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •