Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: NGH GF60i2 60cc inline twin

  1. #1


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard NGH GF60i2 60cc inline twin

    Tomten kom tidigt i år... Ända sedan NGH aviserade sin kommande inline-twin har jag planerat att skaffa en. Nu dök den upp hos http://austars-model.com för några veckor sedan och till ett "rimligt" introduktionspris, 8595 SEK och fri frakt. Idag kom paketet med DHL.
    (Tillägg 191003: Idag faktura från DHL på utlägg för tull/moms med 1659 SEK)

    Motorn ger ett trevligt intryck när man ser den. Snyggt arbete i detaljer och verkar väl genomtänkt. Tändsystemet är tillverkat av Rcxel men märkt men märkt med NGH. Den kom prydligt förpackad och med en bra manual på engelska. Verkar inte vara maskinöversatt från kinesiska.

    Håll till godo med en radda bilder från uppackningen....

































    NGH GF60i2 Manual .pdf

    Då uppstår förstås frågan om vilken modell den här skall hamna i? Jodå, det finns en plan på ett plan...

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-10-03 klockan 12:05.

  2. #2

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Men vilken fin 60cc, priset verkar ju också vara ok, kommer att bli kul att höra och se en till ”riktig” förbränningsmotor. Förstår att du har en ide redan var den ska hamna som framdrivning. Ett förslag kanske, tex Percival Mew Gull !!
    Mvh
    Matti
    Senast redigerat av turbin den 2019-10-05 klockan 21:01.

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av turbin Visa inlägg
    Men vilken fin 60cc, priset verkar ju också vara ok, kommer att bli kul att höra och se en till ”riktig” förbränningsmotor. Förstår att du har en ide redan var den ska hamna som framdrivning. Ett förslag kanske, tex Percival Mew Gull !!
    Mvh
    Matti
    Gissar att det inte är Kjells drömmaskin direkt, däremot möjligen en Fieseler Storch med hängande motor som originalet.
    www.fieseler-storch-kassel.de/en/
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    turbins avatar
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    285
    Jobb
    Miljonär i tid
    Klubb
    MFK Skvadern Sundsvall

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Gissar att det inte är Kjells drömmaskin direkt, däremot möjligen en Fieseler Storch med hängande motor som originalet.
    www.fieseler-storch-kassel.de/en/
    Ja kanske en sådan mackapär! Men mästerbyggaren avslöjar kanske snart vad det blir för flygetyg.
    ��
    /Matti

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Trevligt Kjell! Som jag läser det så har den ca samma puff som en dle 55,skulle vara kul om du berättade vilka varv den ger med en specifk prop..Kunde vara kul o ha i Spitten…
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Snygg motor. Vet du något om slaglängd, cylinderdiameter och ventiler? Skulle tro att ventilerna är identiska - då är det lättare att kombinera insug och avgas på cylindrarna. Optimalt vill man annars ha större insugsventiler än avgasventiler.
    Ove (AM) Nielsen

  7. #7


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Lite uppgifter: Cylinderdiameter 36 mm. Slaglängd 29,4 mm. Vet inte om ventilerna är lika på avgas och insug ännu.
    Har inga riktiga varvtaluppgifter ännu men kommer inom kort.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  8. #8


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Har nu hunnit köra motorn en del och fixat en kort video. Den är fortfarande lite rikt ställd och kan nog prestera 150-200 varv/min ytterligare med den här propellern. Från allra första början körde jag den med en Mejzlik kolfiberprop 20x8 och med ännu rikare inställning snurrade den då ca 6000 varv/min. Med en Metts 22x10 presterar den 4900-5000 varv/min. Tror att den kanske behöver lite justering av tändpunkten mot lite mera förtändning. Skall testa det så småningom. Den verkar också gå stabilare med lite motstånd på avgassidan. Slangarna som sitter på är med innerdiameter på 15 mm vilket är lite vidare än på utloppsrören. Där är innerdiametern 10,5 mm. Jag har slangarna ffa för att dämpa ljudet med tanke på grannsämjan...



    Med vänlig hälsning,
    Kjell

  9. #9


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 791
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Har nu hunnit köra motorn i lite drygt en timme och den går bättre och bättre. Nu presterar den 5500 varv/min med 22x10. Finns nog fortfarande förbättringspotential...

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Senast redigerat av kjni den 2019-10-12 klockan 09:56.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2015
    Inlägg
    96
    Jobb
    Pensionist
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Lite uppgifter: Cylinderdiameter 36 mm. Slaglängd 29,4 mm. Vet inte om ventilerna är lika på avgas och insug ännu.
    Har inga riktiga varvtaluppgifter ännu men kommer inom kort.

    Med vänlig hälsning,
    Kjell
    Jag har halvdelen dvs. NGH GF30 med samma borr o slag och på den är det olika ventiler på insug och avgas.
    På sprängskissen (NGH GF30) verkar insugningsventilen vara större än avgasventilen.

  11. #11


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Jag ser inga fjäderbrickor på skruvarna? Kolla för jössenamn att skruvarna är dragna och gänglåsta med LocTite. Brukar vara lite si och så på Kinamotorer. Inge kul när den kastar en cylinder in mid air.
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •