Reklam

 
Sidan 2 av 13 FörstaFörsta 123456712 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 242

Ämne: KMP P-47 Thunderbolt

  1. #21
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard


    Har frångått dom hemska hjulbrunnarna i plast som kom med modellen och gjort egna i 0.4mm ply precis som mina kollegor som bygger Hurricane och Spitfire. Men det var en heldel mätande innan jag fick till passformen då hjulbrunnen sitter långt fram på vingen och profilen av vingen blir väldigt markant.
    Det som är kvar här är renskärning och lite putsning innan primning och slutmålning.
    Hoppas kunna börja med andra vinghalvans hjulbrunn i kväll/natt eller i morgon.
    Kommer också inom kort att löda i hop kablaget från servona till en DB kontakt. Och som Sweeper rekommenderade så kommer krympslang samt epoxi användas för att minimera risken för sönder vibrerade lödningar. Hoppas kunna göra detta innan/under helgen. PDT_Armataz_02_29
    Och självklart när man är ledig från jobbet hinnar man bara en fjärdedel av vad man planerat att hinna med PDT_Armataz_02_40
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0474.JPG 
Visningar:	68 
Storlek:	70,8 KB 
Id:	312  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:41.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #22
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Strålande Ompa!
    Ser att du tänkte ett steg längre än vad jag gjorde med luftslangen.
    Jag plockade ut mima slangar under fästpunkten för stället,vilket gör att
    det blev en 180 gradare på slangen för att komma på nippeln till kolven.
    Kanske läge för en modifiering/uppdatering! PDT_Armataz_02_04

    Ang planer för ledigheten: Själv planerar jag med att dra PVC rören samt kablarna till spottarna i taket plus såka och spika upp takpanelen och läga in trägolvet i matrummet innan nyår!! Kan nog klara det, om inte det kommer en massa kompisar och ska ha fika.... Så byggandet ligger på is
    lite till. Men det kliar i fingrarna.
    Gott Nytt År på dig.
    /Nalle

  3. #23
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Åh vad jag känner i gen det där. Allt annat än det man egentligen vill göra PDT_Armataz_02_06
    Men som jag nämnde tidigare, detta bygge kommer inte gå i blixtens fart, men tanken är i alla fall att ha det flygklart omkring maj juni sisådär. Mer brottom har jag inte.
    Och igen Nalle, tack för skivan. Den är grejt PDT_Armataz_02_44
    Nästa bygge ska i allafall bli en "riktig" byggsats. Såg ett ritningsbygge från en Nick Zirroli ritning av en P-47á på http://www.rcscalebuilder.com/forum/default.asp (medlemskap krävs för att läsa innläggen)
    Blev otroligt sugen på att bygga från grunden. Behöver självfallet inte bli just en P-47 utan provar gärna något nytt. Kanske till nästa vinter? Får lura lite på det
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #24
    colssons avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 184
    Jobb
    CNC Operatör på waterjet maskin.
    Klubb
    Fredlös

    Standard

    Hur mkt större är hjulbrunnarna i diam än vad hjulen är?
    / Christian Olsson

  5. #25
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av colsson
    Hur mkt större är hjulbrunnarna i diam än vad hjulen är?
    Hjulbrunnarna blir 90mm nu när jag inte använder dom medskickade plastinsatserna utan bygger egna i 0.4mm ply. Hjulbrunnarna skulle bli ytterligare några mm tajtare med original brunnarna i plast. Originalhjulen är 75mm men jag funderar på några snygga Robart hjul jag hadde liggandes som är ca 78mm.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #26
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    350
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej Tomas

    Jag tänke på dig och din Thunderbolt när jag hittade denna länk.

    Du kanske redan har sett den?
    //TomasE

    http://uscockpits.com/
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  7. #27
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TomasE
    Hej Tomas

    Jag tänke på dig och din Thunderbolt när jag hittade denna länk.

    Du kanske redan har sett den?
    //TomasE

    http://uscockpits.com/
    Tackar Tomas.
    Den saiten har jag inte sett, men den kommer att bli välbesökt nu framöver. PDT_Armataz_02_44
    Tyvärr har det inte hänt så jättemycket på byggfronten, mest slipat och spacklat hjulbrunnarna. Tänkte få dom målade och klara för att sedan limma ihop vinghalvorna och montera kontakten för vingens alla servon. Bilder kommer snart...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  8. #28

    Standard

    ja gisses vilken länk, pajade hela eftermiddagens arbete... bra var den iaf!!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  9. #29
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    350
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    ja gisses vilken länk, pajade hela eftermiddagens arbete... bra var den iaf!!

    _________________
    //DrHanke
    Hej DrHanke

    Förlåt, det var inte menigen att förstöra någons dag.
    Det var inte därför som jag la in länken PDT_Armataz_02_11.
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  10. #30
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då var det dags att redovisa vad som hänt här efter jul.


    Här har jag spacklat och precis börjat slipa hjulbrunnarna


    Grundmålat. Använde en slipbar grundfärg/primer som egentligen är till för grundning av bilplåt vid bättringslack. Gick bra och otroligt lättslipad.


    Färdigmålat. I nuläget är även det röda "nere" i vingen också grått. Använde Humbrol Satin 166 Aircraft Grey. 2 lager.


    På G att limma ihop vinghalvorna. Här syns balken som förbinder vinghalvorna.


    Och här är vinghalvorna monterade. Använde Great Planes 30min epoxi.


    Lite otydligt kanske, men närmast i bild i någon ljusare nyans (trä färgad) syns förstärkningsplattan som vingbultarna kommer att dras emot.

    Har börjat med servoinstallationen så smått. Hoppas kunna få kontakten på plats under denna vecka. I kväll bestämde frugan att det skulle bli film kväll, så man får väll åter igen lyda och krypa till korsett. Ska man aldrig bli herre i sitt eget hus? :evil:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0476.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	71,4 KB 
Id:	313   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0478.JPG 
Visningar:	72 
Storlek:	76,8 KB 
Id:	314   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0479.JPG 
Visningar:	82 
Storlek:	72,6 KB 
Id:	315   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0481.JPG 
Visningar:	48 
Storlek:	66,3 KB 
Id:	316   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0482.JPG 
Visningar:	48 
Storlek:	77,6 KB 
Id:	317  

    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:44.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  11. #31
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då har jag monterat DB-15 kontakten i vingen med tillhörande kablage från servona.


    Alla kablar färdig lödda. Kontakten sitter i själva monteringsplattan för kontakten.


    Har vibrationssäktat lödningarna med epoxi. Gjorde en enkel form som jag fyllde med epoxi som är blandat med lite kolfiber trådar. Trådarna syns visst väldigt dåligt.


    Monterat och klart. Kontrolerar läget med han kontakten som kommer att lödas i hop med kablarna från mottagarna för respektive servo.

    Härnäst väntar inpassning och montering av vingen på kroppen PDT_Armataz_02_26
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0487.JPG 
Visningar:	51 
Storlek:	78,4 KB 
Id:	318   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0488.JPG 
Visningar:	51 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	319   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0486.JPG 
Visningar:	55 
Storlek:	80,3 KB 
Id:	320   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0485.JPG 
Visningar:	53 
Storlek:	69,2 KB 
Id:	321  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:46.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  12. #32
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Jag använde samma kantakt till min Mustang. Kontakten är mycket bra, den kändes säker att använda och lätt att plugga in.

    Jag fick göra en multikabel av en D-Sub 15 polig kontakt. Annars hade det varit ett helvete att få dit alla kablar.

    [/quote]
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  13. #33
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Hej Tonic.
    Jag måste nog säga att det känns rätt. Kontakten är lätt att plugga in och sitter säkert med två små skruvar.
    Kollade lite på olika saiter på nätet och hittade flera modeller med liknande arrangemang med en kontakt. Framför allt var detta popis inom skala båt bygge där vissa använder mycket elektronik för diverse finneser.
    Kul att man tänker till :idea: ibland och även lyckas få till det då och då
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  14. #34
    tonics avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    909
    Jobb
    IT-Tekniker
    Klubb
    Eslövs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Hej Tonic.
    Jag måste nog säga att det känns rätt. Kontakten är lätt att plugga in och sitter säkert med två små skruvar.
    Kollade lite på olika saiter på nätet och hittade flera modeller med liknande arrangemang med en kontakt. Framför allt var detta popis inom skala båt bygge där vissa använder mycket elektronik för diverse finneser.
    Kul att man tänker till :idea: ibland och även lyckas få till det då och då

    Hej Ompa!

    Jo det är de lilla extra idéer man får som gör denna sport så kul.
    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

  15. #35
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ompa
    Har vibrationssäktat lödningarna med epoxi. Gjorde en enkel form som jag fyllde med epoxi som är blandat med lite kolfiber trådar. Trådarna syns visst väldigt dåligt.
    Jag hoppas du menar glasfiber trådar och inte kolfiber. Kolfiber leder ström alldeles ypperligt så det blir nog fin kortis om trådarna hamnar mellan olika poler.

    Desamma gäller om man har en kolfiberkropp och ska skruva fast en spröt antenn. Då måste man isolera denna från kolfibret på ett eller annat vis.

    Glasfiber däremot leder inte ström (ja inte dom strömar vi har att göra med iag)
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  16. #36
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Stämmer Krille, glasfibertrådar. Klippte ut en bit av en en glasfiberväv jag har och drog sedan "trådar" av den som jag klippte ner i små korta längder och blandade med epoxin. Fel av mig att skriva kolfiber. Hadde nämligen uppe det ämnet med en polare i går kväll när vi diskuterade flytt av ett spant. Han liksom Sweeper rekomenderade kolfiber remsor som förstärkning där det gammla spantet suttit. Kan vara det som skavalpade kvar i bakhuvudet i skrivande stund :roll:
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  17. #37
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Då börjar vingen ta plats på kroppen. här är vad som hänt under måndag kväll.


    Har då mätit ut vart hålen ska tas upp i kroppen samt borrat dessa. Även monterat de medföljande 6mm rundstavarna i vingen.


    Här har jag tagit bort spantet som kommer mitt i sittbrunnen, vilket också skulle bli i vägen för cockpit då det passerade mitt i centrum av sittbrunnen. Kommer att renslipa de gammla limytorna och sedan förstärka med kolfibermatta eller glasfibermatta. Spantet kommer att flyttas till den "nya" bakkanten av servobryggan när det så blir dags för denna. Har ännu inte bestämmt vart den kommer att sluta.
    Härnäst kommer vingen att mätas in så den sitter som den ska och vingbultarna kommer att monteras med tillhörande islagsmuttrar. Funderar på att skippa dom medskickade stålskruvarna (M-6 tror jag det är) och använda M-8 plastskruvar i stället. Någon som har en annan åsikt om detta?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0490.JPG 
Visningar:	45 
Storlek:	56,6 KB 
Id:	322   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0491.JPG 
Visningar:	39 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	323   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PICT0492.JPG 
Visningar:	49 
Storlek:	59,0 KB 
Id:	324  
    Senast redigerat av Ompa den 2008-07-04 klockan 16:48.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  18. #38
    Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlägg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Ser mycket bra ut Ompa!
    Hur blev det: I höstas försökte du få "regeringens" tillstånd om att få bygga inne på kontoret istället för förrådet.
    Hur blev det med det?
    Har du hittat några bra mätare till panelen?
    Din kabel härva med Db9 kontakerna ser grymt bra ut, Det pillet räknar jag med att göra under nästa vecka.
    Ang plast eller stålskruvar så spelar det nog ingen roll vad man väljer.
    Tänk bara på: LÄNGDEN. Det vore tråkigt om du även koppierar Christers
    misstag. Det räcker med en som vaknar svetig och darrig på nätterna efter mardrömar där stora skruvar sticker ut genom kroppen.
    Keep up the Good work!
    /Nalle

  19. #39
    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 155
    Klubb
    Södertörns RFS, Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Instämmer med Nalle! Db9 kontakter får det kanske bli på mitt nästa projekt, eller....

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Ang plast eller stålskruvar så spelar det nog ingen roll vad man väljer.
    Tänk bara på: LÄNGDEN. Det vore tråkigt om du även koppierar Christers
    misstag. Det räcker med en som vaknar svetig och darrig på nätterna efter mardrömar där stora skruvar sticker ut genom kroppen.
    Längden har betydelse, tro mig! Det som var medskickat till min Spitfire var inte "M6-gänga" utan tumgänga. M8 låter over-kill... M6 stålskruvar skulle jag rekommendera. Tanken med plast/nylonskruvar är att de ska snyggt gå av vid en ev. krasch, men det har jag aldrig sett eller hört att det hänt. Bättre att vingen sitter fast när man flyger!! Och landa ordentligt!

  20. #40
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nalle
    Ser mycket bra ut Ompa!
    Hur blev det: I höstas försökte du få "regeringens" tillstånd om att få bygga inne på kontoret istället för förrådet.
    Hur blev det med det?
    Har du hittat några bra mätare till panelen?
    Din kabel härva med Db9 kontakerna ser grymt bra ut, Det pillet räknar jag med att göra under nästa vecka.
    Ang plast eller stålskruvar så spelar det nog ingen roll vad man väljer.
    Tänk bara på: LÄNGDEN. Det vore tråkigt om du även koppierar Christers
    misstag. Det räcker med en som vaknar svetig och darrig på nätterna efter mardrömar där stora skruvar sticker ut genom kroppen.
    Keep up the Good work!
    Jorå, fick igenom tillståndet att bygga inne på kontoret. Hobby rummet är belamrat med andra flyg projekt som ska igång till våren. Dock ska inom några veckor detta rum "renoveras" så att tvillangarna kommer få vars ett rum. Kommer bli ett nytt arbetsrum åt oss vuxna som givetvis jag ockuperar tills P-47an är såpas klar att jag kan tänka mig fortsätta ute i hobbyrummet.
    Panelen går det sämre med. Har väll inte jagat så himmla mycket än, tar det när det är mer aktuellt.
    Plast eller stålskruvar? Är fortfarande kluven, men går nog på Christers alternativ med stålskruvarna trots allt. Vore inte snyggt om man drog åt plastskruvarna för hårt och dom går av under flygning. Är väll en grej som lever kvar sen Q-500 byggena samt lite enklare kärror man byggt.
    DB kontakten tror jag grymt på. Lycka till med din, det kommer bli kannon.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Thunderbolt
    Av thnilsson i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 18:18
  2. P47 Thunderbolt
    Av palmqvist i forum Skalamodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 14:59
  3. P47 Thunderbolt. IRL
    Av Ompa i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 14:38
  4. P-47 Thunderbolt
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 08:30
  5. thunderbolt
    Av mikael 54 i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •