Reklam

 
Sidan 1 av 10 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 196

Ämne: Ian Baileys Hawker Tempest Mk. V - skala 1/6,5

  1. #1

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard Hawker Tempest Mk. V - skala 1/6,5

    PROLOG:
    När nu MJD S29 Tunnan börjar närma sig slutet är det dags att planera inför nästa projekt. En Messerschmitt Bf109G i lite större skala kanske, eller en ny Fw190? De tyska kärrorna lockar med sina färgscheman, skulle vara en utmaning.

    Men så har jag suttit och bläddrat i hemmets bibliotek, kollat lite filmer och vad kommer jag då fram till. Jo, världens sexigaste jaktkärra med brett landställ (inga nose-overs), stor elliptisk vinge och snyggt utformad fena/stabbe: Min STORA kärlek Hawker Tempest Mk. V.

    Och tänk, jag har ju en väl påbörjad Tempest i skala 1/6,5 som legat i ide sen några år. Jag ledsnade lite då jag stötte på så mycket problem, men genom åren har jag funderat på lite lösningar. Man lär sig faktiskt något nytt hela tiden i denna hobby!

    Det var säkert i början på 90-talet jag köpte ritningar till Ian Baileys Tempest. Jag köpte motorkåpa, huv och landställ tio år senare av en herre i Sköndal. "Corsair" här på forumet.

    Legat i ide sa jag.... Det här projektet började jag faktiskt på för 5 år sen då jag var hemma pappaledig i tre månader. Varje dag då Anna sov lunch satte jag mig och byggde, blev 1-2 timmar. Kom ganska långt under den perioden men sen blev det stopp när jag skulle bygga klaffar mm. Men jag ska inte trötta ut er med alla mina misslyckanden. Lägger bara upp bilder från det som gick bra.

    Lite länkar för den som vill roa sig:
    The Hawker Tempest Page: http://www.hawkertempest.se Världens bästa sajt om Tempest, om jag får säga det själv!
    Ian Bailey Scale Models: http://www.ianbaileyscalemodels.co.uk/

    Redan nu är förebilden bestämd (till 99,9% iaf):




    Roland Beamont's Tempest Mk. V, Series 1, R-B (JN751) with i/d strips, rank pennant and a yellow spinner.

    JN751 was one of the first Tempests in operational service. JN751 was built at Hawker's Langley factory and delivered to No. 20 MU at Aston Down 20th February 1944. Delivered to No.486 (NZ) Squadron initially, and subsequently received by No.3 Squadron on 16 March 1944, but was adopted by Wing Commander R. Beamont. Shortly before D-Day it was marked with invasion stripes (smarter than usual as they were factory applied.) Beamont made the first Tempest air claim while flying this aircraft over Rouen on D+2 and scored the majority of his 31 Diver claims in this aircraft. (JN751 was replaced by a new Series 2 Tempest in September 1944 as Beamont's personal aircraft.) On 1st September, following an engine failure on take-off, JN751 made a forced landing at Langley. Repaired 2nd September, Wing Commander Beamont collected the aircraft from Langley on 5th September and returned to Newchurch - this was his last flight in JN751.

    Returned to No.20 MU on 3rd October 1944, it was delivered to No.287 Squadron at Hornchurch on anti aircraft co-operation duties. On 18th May 1945, whilst trying to avoid a fog bank JN751 crashed on the Isle of Sheppey, killing the pilot, Flight Sergeant P.C.A. Redstone.

    Modellen:
    Spännvidd 192 cm
    Längd: 162 cm
    Vikt 7 kg och uppåt!
    Motor: 1.20 fyrtakt och uppåt!


    Då kör vi!!
    Senast redigerat av ChristerL den 2009-08-21 klockan 10:25. Anledning: Lagt till data om modellen

  2. #2

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	61961662935341359f590ae4782c21a7.jpg 
Visningar:	309 
Storlek:	39,0 KB 
Id:	14325

    Motorkåpa i glasfiber o "skalaspinner" och wing fillets i ABS. Delarna i ABS är ett skämt och kommer inte användas. Den s.k. skalaspinnern är i helt fel form...


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	c0805c5a8e3a428fbb65194db1ab1fd2.jpg 
Visningar:	260 
Storlek:	29,4 KB 
Id:	14326

    Ian Bailey var dock så vänlig och skickade mig nya wing fillets i glasfiber. Ser bättre ut men återstår och se om de är värda att använda.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6d247f06cf2c43fcb39a540d08b78072.jpg 
Visningar:	278 
Storlek:	49,8 KB 
Id:	14327

    I bakgrunden "originalhuven". Men närmast en huv som jag fått av Brian Borland i Nya Zealand. Brian hade en Tempest han flög med i F4C men som han tyvärr havererade i skala-VM 2000. Brians Tempest var nästan i samma skala så jag fick ärva lite delar som klarade smällen...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6909054796d744c9b4b876793c2a73b6.jpg 
Visningar:	295 
Storlek:	55,2 KB 
Id:	14328

    ... Som tex en aluminiumspinner och en skalaspinner med propeller!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	56f2db995be84d50a7616ba56a4903b0.jpg 
Visningar:	321 
Storlek:	45,2 KB 
Id:	14329

    Landstället jag köpte av Corsair var Unitracts mekaniska. Köpte nya luftdrivna mekanismer plus sporrställ från samma firma.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	cf9c78bf04a14a1fbb84e0f83190be6b.jpg 
Visningar:	289 
Storlek:	37,1 KB 
Id:	14330

    Byggritningarna i förminskad storlek. Bra för att ha lite överblick vid bygget. Och när man tittar så här på ritningarna ser allt frid och fröjd ut, men när man sen börjar skära ut delar och ska få ihop allt var det kanske inte lika bra...
    Senast redigerat av ChristerL den 2010-10-07 klockan 22:20.

  3. #3

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard



    Mitt sätt att göra en egen byggsats: Kopiera alla delar på en kopiator och sen "värma över" trycket på balsan med ett strykjärn. (Kolla bara att kopiatorn du använder verkligen gör kopior i 100%, ibland förstorar dom lite.)



    Stabben och fena byggs plant på byggbrädan i två halvor.



    Här är ena delen plankad. (Måste jag nämna att med en kärra som Tempest med extremt kort nos är det viktigt att endast använda fjäderlätt balsa i stjärten?)



    Fenan på Ian Baileys ritning var lite konstigt tänkt. Man skulle slipa till formen på alla spryglar. Gjorde istället så att jag förstorade ritningen till Brian Taylors Tempest med 123% och fick en passande till min modell!



    Här byggs fenan på samma sätt som stabben.



    Plankas...



    ... och de två halvorna limmas ihop.



    Klart! När allt är tillslipat kommer spetsarna brytas loss och grävas ur så mycket som möjligt.

  4. #4

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Än är inte arbetsdagen slut så vi hinner med en uppdatering till:



    Kroppspant i alla möjliga dimensioner. Kvartsspanten till bakkanten skulle dessutom förstärkas med 0,4 mm plywood. Puh vicket jobb!



    Kroppsida i 6 mm balsa, och bakkroppen i 6 mm balsa lister.



    Jag flyttade in motorspantet 20 mm för att få plats med min Super Tigre 3000 med radialfäste. (Går numera och funderar på en Moki 1.80 eller kanske någon trevlig V-fyrtakare!)



    Två kroppshalvor sammanfogade med några spant och 6 mm lister. Gjorde det på bitar av reglar, en del ihoplimmade till "T-n" för att kunna rikta in kroppen rakt. (Spanten fästes mot regelbitarna med tvingar/klämmor/nålar.)



    En titt från andra hållet.



    Det första Hmm... När jag skulle montera spanten på främre delen av kroppen visade det sig att de var alldeles för korta!? Kollade flera gånger men spanten var fel utritade på ritningen.



    Gjorde så att jag delade dom på längden, skarvade dom med en bit balsa och slipade till rätt form på plats.



    En del av bakkroppens spant på plats.



    Kroppen vänd rätt och resten av spanten på plats. (Kolla in vilka snygga tapeter jag hade i mitt hobbyrum på den tiden!!)



    Främre delen av kroppen plankad.


    To be continued!

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Ahhh, ett riktigt träbygge. Nu blir jag lite avis. Ska verkligen bli intressant att följa Christer
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up Tempest.........mums

    Tjena Christer
    Kul att du tar chansen att byggen Tempest, som du vet kroknade jag, jag har A.L . Bentley skalaritningar kvar, själv har jag beställt en DB Hurricane 88" idag kommer i nästa vecka...hör av dig.
    Janne
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Hej Christer

    Vill inte riva upp några gamla sår....

    Men vad hände/händer med Spitten???

    Mvh Kent

  8. #8

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Hej Christer.
    Kul att du kommit igång med ditt bygge igen! Nu går det undan må jag säga, är du pappaledig igen? haha

    Kör hårt Christer.
    /Lelle

  9. #9
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, är det samma TempestV som Ian Baily har med på sin hemsida, 77"?
    Ser riktigt maffig ut på hans hemsida må jag säga
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  10. #10

    tayghers avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    735
    Jobb
    Säljare, mekanik
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kul att se att detta bygge kommer igång igen, denna har jag enbart hört talas om tidigare så det skall bli extra kul att få se mer av den när den utvecklas.

    Jag har även samma fråga som Kent, vad hände/händer med Spitten?
    Flyg lågt och fort!

    Mvh, Lars Westin

  11. #11

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Jag kanske är lite förvirrande men bygget startades i januari 2004. Bilderna ovan och de närmaste uppdateringarna är alltså från det året. Senast jag gjorde något på modellen var hösten 2006 då jag bråkade med klaffarna och lessnade. Sen kom ju en KMP Spitfire och lite annat i vägen!!

    Ompa,
    Samma modell som på Ians hemsida. Men exakt storlek är 192 cm spännvidd.

    Janne,
    Tack för erbjudandet men har redan Bentleys enastående ritningar. MEN han ska ha släppt nygjorda och förbättrade för 1-2 år sen som jag inte har. Det är inte dom du har? (Tror jag har Bentleys Hurricane-ritningar i mindre skala om du är intresserad?)

    Kent/Taygher,
    Ingen fara, Spitfiren "Spirit of Kent" ligger och väntar på fint vårväder. Efter försöket i höstas då motorn skakade loss infann sig aldrig lämpligt väder, eller tid, eller båda samtidigt.... Men i vår ska den upp!

    Lelle,
    Ha ha ha!! Inget nytt smått på g, men 60-70 föräldradagar kvar på Anna att ta ut så kanske...... Anna leker och tittar på TV, pappa bygger. Ingen dum idé!!

  12. #12

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard Mer byggbilder från 2004!



    Främre delen av kroppen och bakkroppens översida plankad.



    Tankgolv och fäste för vingens rundstavar monterat.



    Tempestens vinge byggs i tre delar. Här är början på vänster vingspets. För att få rätt skränkning byggs vingen på två 6x6 mm balsalister, där den bakre smalnar av mot mitten.



    Här syns skränkningen bättre. Som synes är inte uttagen för alla lister gjorda = Hmm nr. 2.
    Alla spryglar är utritade med uttag för lister men gör man dom enligt ritningen stämmer de inte alls när man kommer så här långt. Så jag gjorde så att jag limmade på sandpapper på en 6 x 6 list och slipade fram uttagen eftersom vingen framskred. Låter krångligt men gick ganska lätt och det blev perfekt!



    Nästan alla spryglar på plats.



    Lister och bakkanter mot skevroder och klaffar.



    Sista sprygeln mot mittsektionen limmas i 7 graders vinkel för rätt v-form.



    Tempesten har ju en elliptisk vinge så framkanten byggs upp av 3 stycken 3 mm balsaflak. Här är den första limmad, de två andra monteras först när vingen är färdigplankad.
    Plywoodförstärkningen på rotsprygeln torkar och webbarna sitter där de ska.
    Senast redigerat av ChristerL den 2009-02-14 klockan 23:55. Anledning: Stavfel...

  13. #13

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard 2004 fortsätter...



    Dags för mittsektionen. Och av någon anledning är inte uttagen för klaffarna utritade på alla spryglar..



    Unitracts mekanismen på fästet av 6 mm plywood. Fick ta ur lite extra för att det skulle passa, så jag förstärkte senare med lite extra ply på tvären. (Till vänster på bilden.)



    Fästet på plats och spryglarna förstärkta.



    En av modifieringarna som Ian Bailey rekommenderade var att bygga in en plywoodförstärkning med samma mått som vingens tjocklek.



    Gjorde det enkelt och gjorde en för höger och vänster halva. Sammanfogade dessa sen i mitten med en extra bit plywood.



    Med vingen fortfarande fäst i bordet plankas översidan. Naturligtvis limmas flaken samma och slipas INNAN de monteras på vingen.



    De yttre vingarna sammanfogas med mittsektionen.



    Så här långt hade jag kommit i slutet av 2004.
    Piloten Wing Commander Roland Beamont kanske känns igen av forumets läsare? Han har figurerat här tidigare under ett annat namn och i andra sammanhang. Sägas kan ju att han är inte lika oskuldsfull idag som han var då. Tiden i stridens hetta har satt sina spår, inte bara psykiskt utan också fysiskt.

  14. #14
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Christer
    Intresserad av Hurricane ritningarna, kan jag köpa dom av dig eller kan du skicka en omgång, pröjsar självklart...Tempest-ritningarna får jag väl dekorera väggarna med i nya hobbyrummet....Ok, jag är avundsjuk på din Tempest... &)
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  15. #15

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard Bygget fortsätter - NUTID!

    Flygsäsongen är inte riktigt över, men ändå börjar byggtarmen att svida. Senaste halvåret har jag laddat, så nu j-vlar!

    - Från Figheraces i England har jag beställt färg inkl. primer (Warbirdscolor), 5" hjul och en rejäl tub 3M putty.

    - När jag lämnade er senast såg kroppen ut så här.....

    - ...några minuter senare så här! Var inte alls nöjd med plankningen, eller kanske rättare sagt formen på kroppen. En del kan skyllas på den som skurit ut spanten, och det mesta på den som gjort ritningen. Så nu har jag gjort om en del spant och ville också "strip planka" kroppen. Jag skulle egentligen behöva 120-130 cm långa flak för att klä hela kroppen, men nu är det enkelt att skarva på vägen. Se bara till att alla skarvar inte kommer på samma ställe, för styrkans skull. (En annan orsak till att den tidigare plankningen rykte, hade en skarv precis bakom cockpit.)

    - Det fanns tidigare en utmärkt artikel om strip-planking på Model Airplane News websida, men den verkar vara bort? Hur som helst, balsalisterna bör var något koniska. Detta för att man ska få en sån bra passform som möjligt på en rund kropp. Man kan skära ut listerna ut flaket med en stållinjal och vinkla kniven något.

    - Men nu hade jag inte en tillräckligt lång linjal, så jag tog en bit av en IKEAsockel för kök. EUREKA! Det visade sig nu att om jag skar längs kanten med min skalpell så gick skaftet mot sockeln och jag fick automatiskt min önskade vinkel. Det var bara att komma ihåg att flytta sockeln för varje skär, så man alternerade sida för att inte göra samma vinkel hela tiden. (Hoppas ni fattar vad jag svamlar!)

    - Lite lister har kommit på plats. Limma några växelvis på varje sida om kroppen så den inte får några skevheter. Just det, jag limmar med tunn ZAP, går ruskigt fort.

    - Nu är det nästan bara botten kvar!
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-52.jpg 
Visningar:	477 
Storlek:	210,4 KB 
Id:	7281   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-53.jpg 
Visningar:	445 
Storlek:	154,7 KB 
Id:	7282   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-54.jpg 
Visningar:	402 
Storlek:	173,5 KB 
Id:	7283   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-55.jpg 
Visningar:	391 
Storlek:	169,6 KB 
Id:	7284   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-56.jpg 
Visningar:	382 
Storlek:	128,2 KB 
Id:	7285  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-57.jpg 
Visningar:	381 
Storlek:	182,7 KB 
Id:	7286   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	rcib-58.jpg 
Visningar:	401 
Storlek:	190,0 KB 
Id:	7287  

  16. #16
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 256
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Snyggt Christer! Vilket jobb du lagt ner redan!
    Klar till Eskilstuna nästa år??
    Våga vägra Powerbox!

  17. #17

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Tack Per!

    Man vet aldrig...... Vid byggets början för 5 år sen hade jag F4C i tanke med modellen, men nu blir den relativt enkel. Tror jag....

  18. #18
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Christer, man ska alrig säga aldrig

    Hur som helst ser det riktigt bra ut, det är något visst med ett riktigt bygge. Den dä kärran kommer bli helt otrolig kan jag tänka när den står klar.
    Hoppas mitt nästa projekt dyker upp inom en snar framtid. Ska bli urkul att bygga en riktig byggsats igen.

    Hoppas på att få min gammla OS 200 såld snart så jag även kan kompletera mitt kommande projekt med ett riktigt cockpit kit
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Tjusigt Christer!

    Suveränt att du äntligen har börjat damma av Tempesten!


    Göran

  20. #20
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Talking

    Hej Christer
    Det går framåt med stora steg...snyggt..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

Liknande ämnen

  1. CG på en Hawker Hurricane 1.26m spv...
    Av AndreasXX i forum Skalamodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 20:59
  2. Alfa Models Hawker Tempest Mk. V!
    Av ChristerL i forum Skalamodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 21:49
  3. RD tempest mk V
    Av Daniel L i forum Byggdagboken
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-11-03, 12:14
  4. Hawker Typhoon BIY
    Av Graffen i forum Byggdagboken
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 22:19
  5. Min nya Tempest skakar!!!
    Av Christian i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •