Tally Ho! Tänkte testa att lägga in ett inlägg på ert förnämliga forum. Som testobjekt använder jag lite bilder på min nyss provflugna Kyosho Corsair. Detta är egentligen en ren ARF, men likt min vän Christer Landberg kunde jag inte låta bli att modda den lite.


Lite snabbfakta om modellen: Kyosho Corsair 40 ARF. Vid provflygningen satt det en Webra 40 med en Bissondämpare i planet. Hela planet är Airbruschat (mitt första försök, många timmar….). Åtta servon (infällbart sporrställ med luckor), 4200 gram flygfärdigt.

Första starten skedde på klubbens höstavslutning och den gav vid handen att motorn var lite klen. Ett snabbt samtal till Amir Riahi och jag hade köpt mig ur krisen. Amir hade en flång ny Webra 50 till salu och den har exakt samma mått som den gamla 40’an förutom att den väger 8 gram mindre. Jag har inte provflugit ännu efter motorbytet, men det skulle förvåna mig om draget blir bättre. Flygningen då? Tung i luften var det bestående intrycket. Inte elak på något sätt för den sade till i god tid när jag provocerade den. Men landningen var en mardröm. Rätt hög fart i kombination med att den flöt ut, flöt ut och flöt ut…. Fick gå om första gången. Andra gången tryckte jag ner den på ställen och lät den rulla. Den rullade rätt långt. Men nu har den varit i luften i alla fall!

/Janne Dersjö