Reklam

 
Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Glasning!

  1. #21
    marell01s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    830
    Jobb
    39 chaffis
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Göran, vad använder du för spackel efter att man grundat? Jag tycker pp100 är alldeles för hårt. Jag skall bara ha det till de ytligaste små små skavankerna...
    Mvh Marcus
    Hälsningar
    /Marcus - Livet börjar vid 9G...

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Jag använder detta:



    En-komponents, torkar på en väldigt kort stund, lättslipat och lättarbetat.


    Göran

  3. #23
    Ompas avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 925
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Ingen för närvarande

    Standard

    Någon som vet om det går att köpa detta spackel här i Sverige?
    Blir dyrt om man bara ska beställa en eller ett par tuber från Fighteraces...
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  4. #24

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    3 961
    Jobb
    Skorstensfejaringenjör
    Klubb
    Nyköping, Fresno Radio Modelers

    Standard

    Slå en signal till Lelle.


    Göran

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Hejsan!

    Nu i dagarna har jag klätt med glasfiber för första gången! Blev mycket nöjd med resultatet och hållfastheten.
    Har följt denna guide inför klädseln men har några extra frågor jag skulle vilja veta!

    Hur gör ni när ni mäter upp blandningen av epoxit? Det epoxi jag använder blandar man 2 delar bas och 1 del härdare och har ännu bara mätt med ögonen och detta är ju långt ifrån perfektion så jag undrar om man kan väga de 2 delarna i varsin mugg och sedan blanda? Men risken är väl att de kan ha olika densiteter och ge fel viktangivelse....
    Det finns inga små smidiga engångs måttglas man kan använda eller liknande? Vad är minst sämst, mest bas eller mest härdare i en blandning?

    Och tillsist har jag upptäckt att slipa glasfiber är inte så roligt för armar m.m. det kliar och svider rätt gött efter lite slipande så drar man runt med skiten efteråt. Så vad rekomenderar ni för skydd när ni slipar? Munskydd är väl rätt bra att ha misstänker j jag men för övriga kroppen?


    //Sebbe

  6. #26
    Zazzus avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    276
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sebbe Visa inlägg
    Hejsan!

    Det finns inga små smidiga engångs måttglas man kan använda eller liknande?

    //Sebbe
    Köp medicinburkar på apoteket som man har när man tar någon typ av flytande medicin. De rymmer 30ml, dessa har jag använt och det fungerar bra. Det är inte alla apotek som vill sälja men det går att köpa.

    /Ulf

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    149
    Klubb
    ÅLLEBERGS MODELLFLYGKLUBB

    Standard

    Hej Sebbe. Det finns en mycket bra o billig våg som Du kan använda. Köp billiga plastburkar - lägg dem på vågen
    och sedan starta vågen. Vågen ställer sig på O,o gram och nu kan Du hälla i Dina olika blandningar och Du får absolut
    rätt mängd och blandning.
    Använd gärna en bordsfläkt som blåser bort eventuella epoxi-gaser ifrån den plats som Du sitter.
    När Du slipar - kan Du även "våtslipa" i vatten. Det har fungerat bra för mig.
    Lycka till. ingemar Nabbing Ållebergs modellflygklubb Falköping.

  8. #28

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Zazzu Visa inlägg
    Köp medicinburkar på apoteket som man har när man tar någon typ av flytande medicin. De rymmer 30ml, dessa har jag använt och det fungerar bra. Det är inte alla apotek som vill sälja men det går att köpa.

    /Ulf
    Och när ev. epoxirester torkat är det bara att krama plastburkarna så släpper limmet från insidan. Så burkarna kan användas flera gånger!!

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 181
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Hej hur funkar det med golvlacken istället för epoxy på balsa?


    Torktid
    Antal lager, stryknikngar
    Slipbarhet, krävs det lika mycket spackel?
    Vikt kontra epoxy
    Hållfasthet

    Ska glasa en balsa kärra i vinter med 25g väv och där jag jagar vikt

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2023/2025.

  10. #30
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av K-Å Visa inlägg
    Hej hur funkar det med golvlacken istället för epoxy på balsa?
    Funkar finfint!

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post250709
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #31

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Gott folk! Tipset om att våtslipa är helt fantastiskt! Man får en så perfekt yta man bara kan tänka sig och slipper allt damm och kli!
    Det lokala apoteket hade inga burkar att sälja. Men jag hittade engångs shotglas som rymde 5cl, de funkar lika bra de! Dock får man slänga dem efter användning men 50st för 35kr är det värt!
    Jag vill dock rekomendera handskar vid våtslipning. Händerna känns mycket torra och konstiga efter en dags slipning.


    //Sebbe

  12. #32

    Standard

    Bra guide men när jag snabbläste så saknar jag något, möjligt att det står i texten ovan men en påminnelse är nog på sin plats.

    Använd alltid nitrilhandskar, heltäckande kläder samt lämpligt andningsskydd när ni jobbar med epoxy.
    Tex latexhandskar är inte helt täta och kan släppa igenom vissa allergiframkallande ämnen in till huden.
    Bra ventilation är också högt prioriterat.
    Epoxyallergi kan dyka upp när som helst om man får det på huden och har man en gång råkat ut för det så kan man aldrig mer jobba med epoxy.

  13. #33
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Så rätt Pumpe. I ungdomen höll jag på med tung industri, därav halvdöv, senare oljetankers o plattformar med branddörrar i asbest,därav astman. Nu till glasning. Igår förmiddag skulle jag glasa en vinge,skev o fena. Solen sken o jag utförde mitt exellenta arbete på balkongen. Men hösten närmar sig temperaturen sjunker så efter sisådär 7-8 timmar var det lika klibbigt. Jag tog in allt i värmen o numera luktar det ju inget så jag glömde helt enkelt bort bitarna. Sedan blev det läggdags. Mitt i natten vaknade jag av ett eländigt illamående samt huvudvärk. Var tvungen idag att åka till Malmoe o hälsa på sonen för att komma bort från ångorna. Man kan inte nog varna för riskerna med epoxi som Pumpe så riktigt påpekar.

  14. #34

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Vilken typ av epoxy använder du?
    Är det polyester så ska du nog inte jobba med det överhuvudtaget i hemmet, för det luktar bäver.
    Det finns andra sorter som i princip är luktfria. T.ex z-Poxy eller biltemas.
    /Lelle

  15. #35
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jo,jag vet Lelle. När det luktar bäver känner man att det är farligt. Detta var Biltemas o det luktar, om inte björnbär så inte illa iaf. Men det är som sagts lika farligt. Tror jag?

  16. #36

    Standard

    Precis, eftersom polyester luktar starkt så förstår man att det inte är speciellt hälsosamt men som mogge skriver så luktar det inte mycket av epoxy.

    Nitrilhandskar, nitrilhandskar, nitrilhandskar
    Heltäckande kläder.
    Ventilation, ventialtion, ventilation

    Tänk även på att vi använder epoxylim titt som tätt. Där kan det ju gå att ersätta nitrilhandskarna med tex PVC eftersom det är så korta stunder men man ska tvätta händerna väldigt noga direkt efter man är klar.

  17. #37

    Standard

    Snabb fråga, vart köper ni era nitril handskar?

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

  18. #38

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Jag köper mina på "arbetarboden" i Södertälje. Tror nog att det finns liknande affärer på alla orter. Kanske på Tools.
    Köper en kartong åt gången, och dom kostar inte en förmögenhet.
    Är lite nojjig så jag använder alltid handskar, även vid små satser av
    epoxylim.
    Inga PVC-handskar i samband med epoxy!

    Ha de´
    /Lelle

  19. #39

    Standard

    Tack för svar! Jag har inte glasat något själv men epoxy använder man ju titt som tätt. Har använt PVC handskar eftersom jag har det tillgängligt och så undviker jag all hudkontakt så långt jag nu lyckats.

    Får se om jag kan få tag på några nitril handskar helt enkelt. :-)

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

  20. #40
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Jo, nu sitter jag i solen på balkongen o glasar toppen på min Vigg. Under tiden jag rör min blandning, de jag för övrigt inte varit så noga med, lyssnande på ZZ-top, upptäcker jag i solen att burken jag rör i liknar Saturnus ringar. Trots att jag rört en stund så har det alltså inte blandats. Det måste vara mycket viktigt att röra runt länge nog så allt blandas. Samtidigt är det jättebra att man uppmärksammar faran med alla dessa kemikalier. Detta sagt av en som inte varit så noga med Tri- Soda -Epoxi tidigare. Men visst med ena stortån i graven o hyffsad ålder så har det gått rätt bra ändå. Tur? Mogge

Liknande ämnen

  1. Glasning eller inte glasning
    Av Silverfisk i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-22, 05:09
  2. PU-Lack till glasning
    Av Sigun i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-01-06, 12:37
  3. glasning....
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •