Hej där ute i byggbodarna.

Jag har gått och grunnat på en smått galen idé en längre tid, och det är att bygga om min gamla PT17 till en Super-Stearman. Orsaken är helt enkelt att min corsair bara fick leva 5 minuter i lufthavet och 5 varv runt fältet innnan den fick för sig att inte vilja var med längre.
Det gör alltid ont att förlora ett flygpan, men än värre är att inte veta vad som orsakade haveriet. Vi som var med vet att det inte var ett pilotfel, så resten står skrivet i stjärnorna. Får vara tacksam över att motor och elektronik är helt intakt som nu går att använda i andra projekt.
Skickar med några bilder på färdig modell och haveriet.









Nu har jag ju en Moki150 liggande som ligger och samlar damm, och eftersom den Seidel ST770 som satt i min PT17 var lite för svag så ger jag mej nu på att sätta in den i Stearmannen istället, men det kräver en stor ombyggnad, och när jag ändå är igång så modifierar jag om den som en Super-Stearman.

Ska bli riktigt kul att göra det här, och eftersom jag bygger helt på fri hand så får jag tjyvkika lite på bl.a mäster Genlands Stearman.
Den enda hjälp jag har är 2 olika 3-plansritningar som Sweeper ordnade år mej när han var i USA.
Jag tänkte först inte att lägga ut det här bygget på nätet, men har blivit påhejad av en viss person i Nyköping, så då får jag väl göra det.

Det var lite bakgrund. Nu sätter vi igång!

---------------------

Dom andra stora förändringarna blir

1. Ändra cambervinkeln på hjulstället så att dom står ung 90° mot marken samt
att gjuta nya hjulkåpor.
2. Ändra vinkeln på övervingen till 0° v-form från nuvarande 2°, samt att bygga in
ett par nya skevroderhalvor.
3. Kapa av nosen c:a 100 mm och flytta motorspantet för att moki´n ska få plats
samt att gjuta en ny motorkåpa.

Det är väl dom stora förändringarna, sen är det en massa kosmetiskt som kommer med tiden.



Så här ser det ut när jag börjar efter att ha strippat av all klädsel och balsa på framdelen av kroppen.



Det gamla fästet för stagen till övervingen är bortkapade.


Här måste jag kapa av nosen för att guldklimpen ska få plats.



Nytt ämne till staginfästningen påbörjat.



Klart



Inpassat. Bara att fortsätta med nästa sida.


Det var allt för idag.
Synpunkter emottages.