Hade inte tänkt kommentera detta mera men ur ren säkerhetssynpunkt så avråder jag fortfarande de som inte är väldigt kunniga inom området från dessa i grunden farliga experiment - oavsett om "Turbotom" uppenbarligen tycker att varningarna är onödiga. Jag misstänker att "Turbotom" aldrig varit i närheten själv av en LiPo-brand och därmed själv fått insikten om vilka enorma krafter som är i rörelse och som lätt kan släppas loss om man av misstag t ex kortsluter en cell vid "ombyggnad" av ackar - och då man alltså sitter med ansiktet nån enstaka decimeter från acken. F ö är kortslutnings-varningen lika relevant om man "bara" skall byta kontakt-typ på sina ackar - även då måste man göra allt man kan göra för att undvika just kortslutning genom att aldrig exponera båda polerna "nakna" i närheten av varandra. För energin är oerhört hög i våra ackar så konsekvenserna kommer väldigt fort, tyvärr. Det är helt enkelt inte alls troligt att ni hinner dra isär de kablar som kortslutits för dom "svetsas ihop" oerhört snabbt och sen är den närmast explosiva LiPo-branden igång...
Mina råd syftar alltid till att nedbringa riskerna för de som inte är så kunniga i ellära och i att hantera dessa kraftfulla ackar. De som vet vad dom gör kan alltid agera på annat sätt men som nån redan nämnt så är det ju inte nödvändigt att närmast raljera över oss som värnar lite mera om säkerheten för våra modellflygar-kollegor. Sånt agerande bäddar ju inte direkt för att vi som svarar, och ofta har tämligen omfattande erfarenhet och ger råd i all välmening, blir mera benägna att fortsätta med detta. För jag tror inte att "Turbotom" tar ansvar för andras eventuella misslyckande med sådana här experiment. Respekt för de oerhörda krafter som finns i våra till synes små LiPo-ackar är helt enkelt honnörsordet som man aldrig får glömma.
Roger