Är C-rating på alla accar att lita på?
Kollaps
X
-
speciellt har tyvärr utmärkta Multiplex valt svaga plaster här. Jag har bytt landställ, motorfäste, roderhorn efterhand som de veknat/spruckt i kylan. Bättre plast är glasfiberlaminat som till krestkort, fungerar bra till roderhorn. Motorfäste bytt mot metall, landställsfäste bytt mot trä, roderhorn bytt till krestkortslaminat på min inte så snygga men 9 år gamla acromaster. -
Skummet påverkas marginellt vill jag påstå. (Som fd. värmepumpskonstruktör har jag jobbat mycket med EPP, både att ta fram verktyg för formning av nya detaljer och hur det fungerar i alla temperaturer och fuktigheter)
Där emot andra plaster påverkas mycket. Roderhorn, servo-ok, servohus, stötstänger i plast, huvlås, vinglås osv... Vissa plaster blir extremt spröda vid kyla.Lämna en kommentar:
-
OK det var inte så mycket att tänka på, hur är det med epo/epp - blir den "styvare" i kylan och bryts lättare?Lämna en kommentar:
-
Alla ackar som du inte flyger med i innerfickan. Många plan går att täcka för luftinsläppet, för andra plan med öppen batterilösning använder jag bubbelplast. Batteriet mår bra att lagras kallt, men ska helst vara +20 när de ska användas. C-ratingen (den riktiga alltså) går ner så det är bra om man har ordentliga marginaler. Jag använder t.ex. 20C max i min Acromaster och har batterier som i verkligheten har 26-35C (och är märka 35C-60C).Lämna en kommentar:
-
Och jag använder aldrig accar längre än 20-25%, har fått ganska bra känsla för det nu och accarna får leva länge
Jag som är lite ny här, hur illa påverkar vintern li-po accar? Och resten av planen är det nåt speciellt att tänka på när man flyger foam på vintern?Lämna en kommentar:
-
Hej och tack!Du skriver att du landade efter 14minuter, är acken tom då så har du dragit 60/14=4.28C i snitt. (på det hållet kan man räkna med full säkerhet) Vet inte vad jag skall kalla det, men det är hyfsat bra dimensionerat i vart fall. De som tömmer sina acker på 3minuter (och använder alla 20C i snitt) gör livet betydligt tuffare för batterierna. Du hade alltså klarat dig med ackar det står 5C på, om de nu gav riktiga "5C".
Nja, i vanliga fall skulle du haft rätt dock så flyger jag elseglare så jag använder alla 20C dock med pauser så medelvärdet blir lågt och tack för formeln !!.
(När jag inte busar så används motorn bara för att dra upp mig högt eller komma ur en taskig manöver)Lämna en kommentar:
-
Du skriver att du landade efter 14minuter, är acken tom då så har du dragit 60/14=4.28C i snitt. (på det hållet kan man räkna med full säkerhet) Vet inte vad jag skall kalla det, men det är hyfsat bra dimensionerat i vart fall. De som tömmer sina acker på 3minuter (och använder alla 20C i snitt) gör livet betydligt tuffare för batterierna. Du hade alltså klarat dig med ackar det står 5C på, om de nu gav riktiga "5C".
Lämna en kommentar:
-
Nej, fel. Det gör en enorm skillnad vad din ack har för inre resistans. C-värdet är bara en reklamsiffra som står på acken, det testas inte efter någon standard, det är inget riktigt värde, det är bara påhittat för att sälja batterier.
Det är viktigt att förstå skillnaden. C-värde är endast i reklamsyfte har inga underbyggda testregler - inre resistansen mäts med mätinstrument och går inte att fuska med.
Ok påhittad eller inte så gör det en enorm skillnad för mina plan om accen är 15C eller 20C nu såg jag att accarna inte är från Kina! De heter enrichspower om nån känner igen det?Lämna en kommentar:
-
Henke - mina var 3S1800 och dessa skulle jag inte ens rekommendera till min värsta fiende..
RogerLämna en kommentar:
-
Jodå det finns visst C står för coloumb, ett mått på laddningsöverföring. Däremot finns inget standardiserat sätt att mäta C rating. man kan använda tumregel och få ut det från Ri genom formeln roten ur(6*capacitet/genomsnittlig ri)Lämna en kommentar:
-
C är ingenting som finns. C är något påhittat som inte har någon återkoppling mot verkligheten. Att bedömma en acke efter C-rating är som att avgöra fotbollsmatcher genom att se vilket lag som har snyggast matchkläder.
Lustigt, de är bland mina favoriter. Lätta och levererar bra. Utklassar nanotech på kvalitetsfronten. Bestyckade min 3.2m maskon med 4st 7S 5800mAh :-)Lämna en kommentar:
-
Zippy Compact är nog den sämsta ack jag köpt på många år - i alla fall i den storlek jag köpte. Där kan vi tala om en ack som inte tålde att förvaras överhuvudtaget.
RogerLämna en kommentar:
Lämna en kommentar: