Bränslesäker lack..?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ahkka
    • feb 2024
    • 5

Bränslesäker lack..?

Hjälp!
    Behöver tips på bränslesäker (m nitro) klarlack, helst enkomponents och helst färdigt på sprayburk! Vad används nuförtiden? Sist jag lackade ett methanoldrivet plan var typ 30 år sen och då var det Polycotes lacker o klarlacker som gällde men de finns ju inte idag (även om det står kvar några burkar härhemma som fortfarande går att använda, dock ingen klarlack kvar..).
  • Phastey
    • feb 2016
    • 261

Brukar köra på Biltemas 2-k polyuretanlack. Inte 1-k och inte spray men enkelt att få tag i. Har också använt den som täckande lager över målade kåpor som inte är målade med 2-k färger med bra resultat även om det "inte ska gå" då vissa färger kan lösa upp sig.

För enklare jobb har jag också använt vanlig båtfernissa, men den löser troligtvis upp sig på sikt.

Kommentar

• Ahkka
      • feb 2024
      • 5

Oki, tack för tips!

Skulle enkomponents polyuretanfernissa kunna fungera? Har för mig att Polycotes klarlack gav intryck av att vara just en sådan. Men 30 år sen, kan ha hänt en del både med minne och innehåll i färger sen dess..

Gillar inte rikigt att hålla på med tvåkomponentslacker, brukar både vara svåra att lacka snyggt med och mindre roliga lösningsmedel att slabba med.

Kommentar

• Per P
        • jun 2007
        • 1281

All form av 1-komponents kommer så sakteliga att lösas upp. Ska det hålla längre än ett par år så är det någon sorts 2-komponents lack som behövs.

Men det finns 2-k klarlack på sprayburk, bara det att du måste använda upp hela burken för så fort härdaren blandas i färgen så kommer den härda i en eller annan form även inne i burken.
        Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Ahkka
          • feb 2024
          • 5

Tackar för tips om tvåkomponent på burk! Hittar jag inga alternativ får jag prova det! Lite orolig för att det inte funkar att lägga på den bas som är lackat med nu dock..

Kan inte låt bli att undra om det verkligen är så att det inte finns någon enkomponentlack idag som tål bränsle? Har färgerna blivit så mycket sämre nu än för typ 30 år sen? Jag använde i princip uteslutande enkomponent då och det fungerade fint. Visserligen använde jag sällan nitro i bränslet men har inga minnen att det skulle varit några problem heller de gånger jag gjorde det. (några plan finns fortfarande kvar på vinden, lack fortfarande helt ok!)

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
            • 1278

Är det hela planet eller bara motorspantet?
            Om det bara är spantet håller väl gjutepoxy ganska bra?
            (Visserligen 2K).

// Mats W
            Flygsmurfen

Kommentar

• Ahkka
              • feb 2024
              • 5

Det är "motorrum" + hela flygkroppen. Kroppen är glasad och lackad med enkomponentlack men behöver lägga skyddslack, färgen som ligger på nu klarar inte bränslet.

Kommentar

• Phastey
                • feb 2016
                • 261

Men då känns ju sprayburkalternativet som rimligt, du borde kunna använda upp den i ett svep. Jag har också kikat på dessa burkar men det känns onödigt mycket för att bara måla ett motorrum. De kostar inte en förmögenhet heller, ca 3-400kr fraktat och klart.

På t.ex. bilar används de på samma sätt, dvs man sprutlackar plåten med en vattenbaserad lack för att därefter lägga på en 2-k klarlack.

Kommentar

Arbetssätt...