Feibao 1/9.5 Eurofighter Typhoon "Sportkombi"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• henke2
    svarade
    Ursprungligen postat av JohanH
    Läckra kontakter! Var är de inköpta?
    Dem finns på flera ställen, jag visste inte att dem fanns innan jag såg dem på lokala hobbyaffären, så det fick bli spontaninköp

http://www.rcmicroflite.com/E-Powers...irs_p_258.html
    http://www.espritmodel.com/multiplex-connectors-8pin.aspx

, Multiplex style 8 Pin Plug 4 Pair Package , Multiplex Type Male/Female 6-Pin Connector Set , Multiplex Early 2 Wire Battery Pigtail Radical RC Electronics for all hobby needs.

Lämna en kommentar:

• JohanH
    svarade
    Läckra kontakter! Var är de inköpta?

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Det rullar på så smått, motorerna har kommit hem och sändaren är runt knuten, så snart blir det ett nytt ryck för att få maskinen i luften.

Först kör vi lite gör om gör rätt, eller snarare gör bättre i takt med att nya prylar hittar ut på marknaden. Jag sprang på nya kontakter i går och tog med ett gäng hem. Det är 8poliga Multiplex-style kontakter som blir perfekta för min Eurofighter. Dem finns i rött och grönt. Denna modellen styrs bara av två servon i princip och jag ville ge dem lite redundans så jag lödde ihop polerna två och två i kontakten, men då fick inte pos-belysningen plats. Med den nya 8-poliga kontakten löser jag allt i ett! Ett välkommet tillskott alltså! Fixa fixa...

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Dax för belysning. Hobbyking har ett kanonfint kitt med alla tillbehör som behövs (http://hobbyking.com/hobbyking/store...ng_System.html), men jag stöttar min lokala handlare istället. Jag väljer HABs lilla drivenhet och 5st dioder. Röd/grön, två strobbar och en landningslampa.

Mina "Aerodomes" som jag tar fram helt anpassat för applikationen. Upp till 3 dioder får plats.

Jag köpte dioderna färdiglödda eftersom det är väldigt pilligt och lätt att det blir fel

Mina egentillverkade "Aerodomes"

Tunt sekundlim för att nästa dit dioden och tjockt lim för att fylla upp

Jag slipar ytan en smula för att dölja dioden och sprida ljuset lite bättre

Färdiga Aerodomes :-)

Vingspetsarna, 30mm Aerodome

På ryggen, 48mm Aerodome

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Landställ och servon på plats. Stabila linkage för att matcha mina überservon.

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Nosvingarna balanseras med blyhagel. Vet inte om det behövs, men det skadar inte iaf.

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Servicepanel där all markservice sköts, smidigt att komma åt under mittkåpan.

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    De färdiga komponenterna limmas på plats med epoxy. Jag använder en större modell av spruta här. Går utmärkt att förlänga spetsen med festo-slang, bränsleslang eller sullivan stötstång i plast om man nu behöver nå längre pip.

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Delarna passas in och limmas ihop med CA lim. Jag använder sprutor och nålar i div storlekar för att få på limmet på rätt ställen. CA lim gör sig i en spruta, slicka på fingret och stryk längs nålen för att försegla och värm med tändare för att öppna igen

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    3D pussel färdigt från HAB

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Ursprungligen postat av Parakos
    Tack för bilden! Stort plus att de kommer med ductar!

För att vara så stor så är den faktiskt väldigt lätt också. Sneglar en del på JTM's nya 110-120mm edf's som är i ungefär samma storleksklass och de väger betyldigt mer (ca 3kg). De är dock färdigmålade och färg, vilket man lätt glömmer, väger ju en del.

Det börjar dyka upp en hel del flygplan för de lite större fläktarna. JTM bygger hyfsat snyggt men lite grovt i min mening. Kolla även på Composite ARF Spark, den skall vad jag kan förstå väga 1600-1800gram tom inkl färg. Den använder likadana landställ som jag valde. Även http://www.skymasterjet.com/eviperjet.htm Dem har vågen framme på sin hemsida, det är ett gott tecken.

Det är rätt kul att leta runt för man hittar massa modeller som är byggda på olika sätt efter olika filosofier.

Lämna en kommentar:

• Parakos
    svarade
    Ursprungligen postat av henke2
    Hittade bild!
    Tack för bilden! Stort plus att de kommer med ductar!

För att vara så stor så är den faktiskt väldigt lätt också. Sneglar en del på JTM's nya 110-120mm edf's som är i ungefär samma storleksklass och de väger betyldigt mer (ca 3kg). De är dock färdigmålade och färg, vilket man lätt glömmer, väger ju en del.

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Ursprungligen postat av Parakos

Kommer den med några ductar?

Hittade bild!

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    I väntan på frästa delar från HAB så slänger jag in en film på en likadan Eurofighter från Jetpower 2012. Den flögs med en Vasa 110mm fläkt. En 14bladig fläkt som verkar fungera riktigt fint och ger ett fräckt ljud. Den är en vidareutveckling av Vasas 120mm variant och skall ge mer drag till mindre effekt trots att den är mindre i diameter. Man hade valt en Het 700-98-780 motor som på 12celler drog 125A och gav ungefär lika mycket dragkraft som vikt (7kg)

Bra drag trots en öppen installation utan ducter. Med ducter hade man nog fått ut 10% ytterligare då denna typ av axialfläktar är känsliga för ett laminärt flöde in, Vasa verkar ha koll på detta med en ganska lång raksträcka innan fläkten vilket underlättar(man vill ha minst diametern i raksträcka innan fläkten). Lite genvägar på bekostnad av prestandan, dock som sagt bra drag ändå

En del av delarna som skall fräsas ut.

Senast redigerad av henke2; 2013-01-15, 07:03.

Lämna en kommentar:

• henke2
    svarade
    Ursprungligen postat av mulder
    Ser roligt ut, kör hårt /Mvh Mulder
    Tror det blir toppen. Färdigställer lite cad-filer så skall det fräsas sen. Allt tar mer tid än man räknar med.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...