Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Lundaklubben räddad!

  1. #1
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard Lundaklubben räddad!

    Artikelförfattaren i MFN - Thomas Johansson - lyckades inte ens med hjälp av SMFF att köra över demokratin i Lunds Radioflygklubb. Thomas Johansson satt som ordförande i Lunds Radioflygklubb och kontaktade för en vecka sedan bonden som klubben arrenderat mark av i 11 år. Han fick mannen till att riva upp arrendekontraktet så att arrendet upphörde den 31 december i år istället för om ytterligare två år. Sedan tecknade Thomas Johansson ett nytt arrendekontrakt - på samma mark som tidigare med bonden. Där ska Thomas Johansson nu starta en ny "privat" klubb med sina närmsta troende.

    LRFK:S medlemmar var kallade till klubbmöte den 19'e december där klubben föreslogs läggas ner. Innan dess hade klubbens kassa tömts fullständigt bl.a på att betala dyr hyra för Scandic Hotell i Lund vid två tillfällen då SMFF:s ledning kom resande på SINA medlemmars bekostnad.

    Thomas Johansson har på det värsta tänkbara sätt kört över sina klubbkamrater och försökt lura den största andelen medlemmar på sin del av klubbens tillgångar.

    Nu lyckades kuppen inte för det fanns tillräckligt med förbannade medlemmar kvar som tog bladet från mun. (Jag deltog inte då jag ju tidigare blivit utesluten ur klubben på felaktiga grunder).

    På dagordningen som delades ut på mötet stod det bl.a:
    - Nedläggning av Lunds Radioflygklubb
    - Tillgångarna tillfaller SMFF enligt stadgarna
    - Ny klubb bildas
    - Tillgångarna från LRFK tillbakaförs från SMFF till den nybildade klubben!

    Så jobbar SMFF!

    Det finns inte ord för Thomas Johanssons och SMFF:s handlande. SMFF har hela tiden haft full tillgång till all information inom klubben!

    Nu är klubben räddad av medlemmar med civilkurage. Klubben har blivit berövad sitt fält och fått tillbaka de två gräsklippare som ägs av klubben.

    Nu letar klubben ett nytt fält och hoppas få det löst före säsongen startar på allvar.

    Vad gäller förbundstillhörighet

    Det finns många förbund som INTE är anslutna till Riksidrottsförbundet som faktiskt kan erbjuda sina föreningar betydligt högre bidrag än vad RF-anslutna förbund erbjuder sina föreningar.
    Kravet är att man INTE är ansluten till Riksidrottsförbundet.
    Så är motivationen att stanna i SMFF bättre bidrag - så får nog många tänka om. RCFF jobbar för att ge klubbarna så bra förutsättningar som möjligt så att man inte behöver förlita sig till bidrag. Det hade ju varit det bästa.

    Mer information kommer.

    GOD JUL
    och
    GOTT NYTT ÅR
    !

    Mvh
    Ove

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Intressant utveckling! Kul o höra att det fanns tillräckligt med förståndigt folk kvar för o få hejd på det hela..
    Kan väl i alla fall hoppas på att de hade trevligt på Scandic pojkarna!
    Skulle Ordföranden skriva en uppföljande artikel i MFN? Måste boka den då i närmsta kiosk,för jag gillade "i Fablernas värld" redan när den gick på 70-talet o den förra artikeln om målvakter var väl tillhörande den kategorin?
    Mmm..Åsså nästa år ska "de tre vise männen" ut på turne i hela sverige o uppsöka div. klubbar.. Inte illa..
    Nåja,jag tror att poletten har trillat ner hos SMFF att upplägget de har funkar inte längre o att det kommer en förändring till stånd..
    Läste förresten det senaste utskicket därifrån:
    "I tider med snabba förändringar kan det löna sig o tänka efter en stund o sitta still i båten" slut citat
    I den båten är jag tveksam till o det är den bästa lösningen o sitta still..Hål i botten bör man laga...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    HAHAHAHA.. de var riktigt kul läsning, äntligen har gubbträsket gått ur tiden. Gamla sega gubbar som försöker hålla kvar och sega och dra i allt för att rädda varenda liten kaksmula som finns på bordet är det värsta skit som finns. Äntligen har demokratin segrat över dem.

    :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin:

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ohh vilken sällsam läsning hurra nu får lundaklubben flyga sällsamt o njuta av studsfria landningar kanske är en annan välkommen dit o landa med studs oxå tjohopp o god sällsam jul på er.......

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Ja,Jättebra ,Ove Jag hoppas att dom skulle till RCFF blir medlem ???

    MVH Steve

    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    man blir ssjukt rädd för vad fasen dom håller på med


    "citat"Innan dess hade klubbens kassa tömts fullständigt bl.a på att betala dyr hyra för Scandic Hotell i Lund vid två tillfällen då SMFF:s ledning kom resande på SINA medlemmars bekostnad. slut citat

    detta faller väl under egenmäktigt förfarande samt trolöshet???
    vem har gett honom mandat att riva upp arende kon´traktet ????
    hoppas ju att JAG slipper se dessa herrar för min åsikt ska jag kasta i ansiktet på dom -- läste ang deras "lilla" turne i sommar ... ska klubbarna betala då med ??? ja då kliver jag ur min klubb å flyger som innan dvs på idrotts platsen hemmavid för jag tänker då inte vara med å sponsra deras korståg
    ruttet å helt utanför medlammarnas intressen är väl milt sagt om deras agerande !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7
    pilotkalle
    Guest

    Standard

    Det finns ju bara en sak att göra! Anmäl dom till polisen! Faller inte detta under allmänt åtal? Svineri att förstöra en klubb på detta viset och att till råga på allt tömma klubbkassan! Hoppas att det finns ett styrelsebeslut på detta annars så ligger ju dom inblandade illa till. Dax att ringa en åklagare.

  8. #8
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    missade en sak ..! toppen att ni lyckades rädda klubben ove ! nu gäller det bara att hitta ett fält med ! fast å andra sidan så låter det som arrendet är uppsagt på väldigt lösa grunder ... då vederbörande säkert inte hadde mandat för detta genom medlemmarna å då faller det ju ! ? å hans eget arrende som tecknades är då inte längre giltigt då man kan hävda att han gjort detta för egen vinning mm mm låter lite som det vore på sin plats att kontakta en jurist avseende arrendet !


    flyg hårt flyg lågt MEN flyg säkert ! trevlig helg !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  9. #9
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det är inte lönt at bråka. Klubben är räddad och vi får blicka framåt och försöka hitta ett nytt fält. Arrendet hade blivit uppsagt december 2009 ändå.

    Det är synd om bondens som handlade i god tro och blev förd bakom ljuset av Thomas Johansson.

    Mvh
    Ove

  10. #10
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    ops jag fattade det som m ni hade ett nytt fält redan hmm hoppas det ordnar sig då så jag kan få komma o flyg i sommar

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #11

    ChristerLs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 226
    Klubb
    Nyköpings MK, Södertälje MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Läste förresten det senaste utskicket därifrån:
    "I tider med snabba förändringar kan det löna sig o tänka efter en stund o sitta still i båten" slut citat
    I den båten är jag tveksam till o det är den bästa lösningen o sitta still..Hål i botten bör man laga...
    För att inte tala om den anonymt skrivna artikeln Gökungen vs arbetsmyran i nämnda tidning. (Tja signerad "Den välsignade" (arbetsmyran?))

    Nu har jag bestämt mig...

  12. #12

    Standard

    Pratade med min kusin som är medlem i lundaklubben.
    det hade tydligen gått hett till på mötet
    Enligt honom var det nästan obehagligt att sitta med, då stämningen var mkt spänd (skriver inte mer än så, då jag lovade att inte berätta för mkt här...).
    Men jag hoppas verkligen ni hittar ett nytt fält för arrende, och att bara de "oseriösa" och konservativa stannar hos ordförandens egen privata klubb.


    God jul och gott nytt år, & glöm inte att blicka framåt!! för det kan väl bara bli bättre nu??

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    hoppas allt löser till det bästa för lunda klubben iaf !

    det andra ja ..... en god vän brukar använda sig mycket av sk ferlin uttryck ! ett av dom är
    saliga saliga äro de kork skalliga ty de skola flyta när syndafloden komma ......
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Fan tro't
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Christer,läste just om gökungen..Vad säger man? Osar äldre SMFF medlem,givetvis anonymt,men kan nästan gissa mig till ursprunget..
    Liknelsen haltar betänkligt,möjligtvis finns paralleler med att Drottningen i stacken förväntar sig o bli matad o hyllad men resten..
    På sätt o vis så tycker jag synd om dem,läget har blivit ganska ohållbart sista tiden o med hjälp av div.vansinniga uttalanden från En av deras styrelsemedlemmar så har ALLA alternativ till SMFF fått draghjälp..
    Läste också att de hade en ny Idé,de tänker förändra §37!
    Nu är det så ju att de som vill vara med i SMFF,gå med klubben direkt o flyg o framförallt tävla,vi andra harvar på som vanligt..
    Vinsten är återigen dubbel,klubben slipper administera SMFF:s medlemmar o med bibehållen medlemsavgift för de som inte går med så får klubben ett inte betydelselöst kassatillskott.i ÅFK så var det rejält..
    Mina tankar..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Det handlar ju om FRIHET - att få rättigheten att i sin EGEN förening bestämma vad man ska göra utan diktat utifrån.

    Jag tycker personligen att priset för de futtiga SISU- och LOK-bidrag som ett stort förbund så ivrigt lockar med är för högt. Man utgår från att en modellflygklubb lever på att rekrytera medlemmar under 25 år. Jag är inte säker på att verkligheten ser ut på det viset i våra modellflygklubbar. Det kan vara ett sätt att få in lite bidrag för de klubbar som verkligen har en ungdomsverksamhet, men större flertalet har inte det medlemsunderlaget utan består av äldre medlemmar som vill njuta av sin hobby och försöka få de bästa villkoren uppfylla för sin modellflygverksamhet.

    Vill man satsa på ungdomsarbete så finns det bättre villkor UTANFÖR Riksidrottsförbundets tvingande paragrafer. Det bevisas av många fria och obundna förbund i landet. Allt är ju inte idrott - eller hur? (T.o.m RF var ju tveksam till att kalla modellflyg en idrott eller sport)...
    Och i den "fria världen" är kravet att man inte tillhör Riksidrottsförbundet.

    Det pågår ett krig påstår ett annat förbund här i landet. Om vanlig och hederlig valfrihet klassas som krig av ett förbund så beskriver det ju bara att den egna organisationen överlevt sig själv och borde försvunnit allra senast när Berlinmuren föll.

    GOD JUL
    och
    GOTT NYTT ÅR

    Mvh
    Ove

  17. #17
    TomasEs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    369
    Jobb
    Flygtekniker
    Klubb
    Sigtuna MFK, Östhammars MFK

    Standard

    Hej.

    Jag tycker att det här var mycket tråkigt att läsa. Vi är inte så många i landet som har modellflyg som intresse och endå så ska det "krigas" om
    vilket förbund som är bäst och vilket man ska vara med i.
    Denna splittring lär ju knappast föra våran trevliga "gemensamma" hobby framåt.

    I år har man fått höra att den och den meetingen kan jag inte gå på (för man måste ju vara medlem i det stora, otäcka förbundet SMFF för att få flyga där). Vad blir nästa steg??
    Ska det bli att man får höra att en gång hade jag en modellflygkompis men nu vill jag inte veta av honom för han är medlem i fel förbund.
    Är det den utvecklingen vi har att vänta oss i framtiden?

    Snart får man nästan hålla med folk som säger att man håller på med leksaker för det känns som att vi modellflygare är som ett gäng barn som
    sitter i en sandlåda och bråkar om vad som är bäst.

    Törs man önska er en GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR efter detta inlägg?
    //TomasE
    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

  18. #18
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Självklart ska du önska God Jul och Gott Nytt År!

    Det blir bra med tiden. Förändringar rör ofta upp känslorna, men med tiden upptäcker man fördelarna och inrättar sig efter det nya läget.

    Vi får inte glömma bort Nöjet, Rekreationen och Gemenskapen. Det blir bättre - det talas ju om bl.a om en revidering av paragraf 37... Och RCFF har ju lagt linjen med att förorda fullständig frihet.

    Mvh
    Ove

  19. #19
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse
    ops jag fattade det som m ni hade ett nytt fält redan hmm hoppas det ordnar sig då så jag kan få komma o flyg i sommar
    Äh, du kom ju att va i Åsele lave en Kent hela sommarn se du hinn aldri flyg denna
    //Tobbe

  20. #20


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 923
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis
    Christer,läste just om gökungen..Vad säger man? Osar äldre SMFF medlem,givetvis anonymt,men kan nästan gissa mig till ursprunget..
    .
    Hej,
    Tycker också att det kan lukta lite "äldre" Styrelsemedlem - men det kan ju vara fel eftersom senaste trenden i MFN tycks vara anonymt författade artiklar - och helst sådana som uttrycker sig nedsättande mot "obekväma" medlemmar. Vi som kritiserat t ex Paragraf 37 har definitivt INTE varit anonyma vilket man inom Styrelsen borde sett. Tyvärr så kan nog dessa artiklar skrivna av SMFFs "målvakter" - för att citera deras egna nedvärderande uppfattning om Medlemmarna - göra helt motsatt verkan som dom var tänkta. Jag förstår inte att Styrelsen tillåter dessa anonyma påhopp i en Förbundsblaska...ja, förstår och förstår men ändå...lågvattenmärkena duggar numera tätt, tyvärr.
    Hoppas f ö att Lundaklubben hittar ett nytt fält inom kort. Och har det gått till som Ove skriver så känns en Polisanmälan inte helt omotiverad...
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. Modelltransporten är räddad!
    Av Zekee i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •