Dags för ett nytt bygge.

När jag var på Island med jobbet förra hösten så passade jag på att hälsa på en kompis. Han är lika intresserad av flyg som jag är så vi hade ett outtömligt samtalsämne.

Vid ett tillfälle så nämnde jag att en gång i tiden så läste jag en artikel i den numera nedlagda tidningen RC Scale International som handlade om en islänning som hade byggt en Catalina i skala 1/8. Och sedan dess så har jag alltid velat bygga en sådan kärra. Till min stora förvåning så var det min kompis som skrev artikeln OCH han känner designern och byggaren av modellen, Sturla Snorresson.....OCH min kompis hade en ritningsuppsättning hemma hos sina föräldrar. Han erbjöd sig att visa den där ritningen för mig och det kunde jag ju givetvis inte tacka nej till. Så vi tog oss en titt på den och den är helt klart välritad. Då kom överraskning nummer fyra....han erbjöd mig att få låna ritningen för han ansåg att det var större chans att jag skulle bygga modellen än han själv. OCH det erbjudandet kunde jag definitivt inte tacka nej till. Så efter lite trixande på flygplatsen utanför Reykjavik så fick jag med ritningarna ombord. Det är ingen liten ritningssats det här.

Modellen är som sagt i skala 1/8 och det ger en spännvidd på 3995 mm, en längd på 2435 mm, en höjd på 780 mm. Sturlas modell hade en vikt på 22 kg. Men jag har 20 kg som riktmärke.

Jag kommer att använda en av de svenska Catalinorna som förebild och min modell kommer att bli helt amfibisk.



Väldigt många av spanten och spryglarna skall tillverkas av 3 mm lättplywood. Men jag kommer att tillverka alla dessa delar av 2 lager med 1,5 mm balsa med en tunn kolfiberväv (14 g/m2) inlagt emellan. Fiberna på balsa flaken kommer att ligga tvärsemot varandra för att maximera hållfastheten. Jag har tillverkat ett par testbitar och det blev väldigt hållfast.

På bilden ovan ser man en del av alla 1,5 mm flak som gick åt för att få fram delarna. Magnus på MBS RC Models kommer att fräsa ut delarna till mig och sedan får jag laminera ihop dem. Mycket arbete...men det är det värt. För enligt beräkningarna så sparar jag in mer än 2 kg i vikt på det här materialet istället för lättplywood.



Alla flaken har limmats ihop och skall transporteras ned till Magnus.



En del av flaken har jag fått tillbaka från Magnus. Och då är det bara till att börja laminera dem.



Jag använder finishing resin för att limma ihop bitarna med kolfiberväven. För att få delarna till att hålla sig raka medan limmet torkar, lägger jag dem i press med mycket vikt ovanpå.



Några delar som är klara.



Göran