Göran.
Härligt att se lite detaljer växa fram, det där luftintaget blev ju riktigt lyckat. Här ser vi en snygg kombination av både trä och plåt av vår käre mästare, och har jag inte helt fel så kommer det mera framöver.
Göran.
Härligt att se lite detaljer växa fram, det där luftintaget blev ju riktigt lyckat. Här ser vi en snygg kombination av både trä och plåt av vår käre mästare, och har jag inte helt fel så kommer det mera framöver.
/Lelle
Hej Göran!
Det ser ut att bli en riktigt, riktigt läcker maskin. Bilden på modellen när den står på sina ben med motorkåporna på plats ger rysningar.
Mvh Olov
Nedkapad till rätt längd och limmad på plats.
Jag drog bort FliteMetalen så jag kan lägga på glasfiber över de nya delarna. Men det kommer att läggas på ny FliteMetal när glasningen är klar.
Men innan jag kan lägga på glasfiber så måste jag ju spackla och slipa lite...eller mycket...
Göran
Det blev inte så mycket gjort i paradiset idag. Jag glasade insugen och sedan blev det till att studera bilder på B-25r, städa lite, studera lite fler bilder och dricka en kopp kaffe.
Jag vill även önska er alla en god fortsättning på det nya året.
Göran
Kul att se att någon fått nåt gjort under helgerna!
PS. Du har väl sett att senaste FlyPast har en B25 Mitchell specialare på 22 sidor? Sen var det några sidor Catalina som herrn säkert tycker kan vara intressant att läsa!
Ja, jag hade inte mycket annat för mig så det var ju lika bra att se till så att jag kom framåt i projektet!
Nej, jag ser inte så mycket just nu, så det har jag missat helt. Om du råkar ha det numret så får du gärna skanna av det om du vill.
God fortsättning förresten!
Göran
Andra lagret med epoxy. Jag blandade epoxyn med microballonger för att få en yta som blir lättare att slipa. Det här området på kärran innehåller en hel hög med dubbelkrökta ytor.
Göran
Elegant Göran!
Det där med att blanda in microballonger i epoxyn vill jag veta mera om, och hur det fungerade. Det borde ju helt klart bli mera lättslipat.
/Lelle
Efter lite mer mankemang med mitt öga så fick jag nog och stillade mitt byggbehov genom att slipa lite som förberedelse för sprutspacklingen.
Så efter inplastning så gick jag lös på insugen med Hagmans sprutspackel på sprayburk.
Efter en del slipande, spacklande och lite mer slipande så ser det ut så här.
Och så här...
Göran
Det behövs fler skala detaljer.
På ovansidan av insugen sitter det ett par plåtar som hålls fast av dzus skruvar. De här plåtarna ser inte riktigt ut att ligga dikt an mot den underliggande plåten och därför så måste jag tillverka plåten av något material som beter sig på samma sätt. Men för att göra det lättare för plåten att stanna kvar så vill jag ha "rejäla" skruvar som håller den på plats.
Jag hittade inga skruvar i min verkstad som passade, så det var bara till att börja svarva, fila, slipa och se glad ut. En del av dem skall kasseras då spåret för skruvmejseln blev inte bra.
Det är den här "plåten" på insugen som skall skruvas/limmas fast.
Göran
Du skrev "rejäla skruvar" ! Du behagar att skämta oss aprillo?
Det där var inga rejäla skruvar, utan det vara mera åt microhållet.
Inte dumt att ha en svarv, eller hur?
/Lelle
Jösses Göran! Jag är imponerad av alla små fina detaljer. Hinner du flyga nån gång också?
Mvh Olov
Jag var inte nöjd med resultatet jag fick när jag använde ett plasticard. Det fanns för många dubbelkrökta ytor som gjorde att jag inte fick den passformen som jag vill ha. Då fanns det bara en lösning. Gjuta av ovansidan och använda den framgjutna delen som "plåt" och ge den en rejäl omgång stryk så den får rätt skalautseende.
20 kg aluminium i olika dimensioner och storlekar...vad kan man använda sådant till?
En sak är säker...det är kommande projekt!
Göran