Forma plast med vacuumbord (Lexan / PET-G / osv)?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6808

Forma plast med vacuumbord (Lexan / PET-G / osv)?

Det är varken en laserskärare, 3D-skrivare eller CNC-fräs, men ändå nåt man tillverkar nåt med... så jag satt det i denna forumgrupp. :-)

Finns ju vacuumbord (låda med skiva upptill med massa hål) som man ansluter en dammsugare till och sen värmer man plasten i ugnen på rätt temperatur i en ram och när den mjuknat tar man den kvickt ur ugnen och sätter på lådan där pluggen redan är på mitten av bordet med massa hål. Suuuug > Done! Jag vet inte vad de heter och jag undrar om det finns att köpa färdiga produkter (gärna i Sverige/Finland), skulle inte orka tillverka en egen. :-) Vet att flera av er har såna och använt sådana och har en massa erfarenheter.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Thomas

• jun 2006
    • 7676

Byggvaruhusen brukar ha "hålmasonit", sådant men bygger verktygstavlor av.
    Stilren och praktisk verktygstavla för optimal förvaring! Denna verktygstavla är en genomtänkt lösning för dig som vill organisera dina verktyg på ett smidigt och effektivt sätt. Tavlan kan enkelt monteras på väggar och är perfekt för användning både i hemmet och i verkstaden. Med sina mångsidiga tillbehör kan du anpassa förvaringen efter dina behov, vilket gör det enkelt att hålla ordning och reda! Teknisk informationMaterial: StålFärg: GråHöjd: 400 mmBredd: 400 mmHålplattans tjocklek: 1 mmHåldiameter: 3,6 mmHålavstånd: 8,3 mmProduktens nettovikt: 1,3 kg

Jag har byggt lådan själv av tunna träplankor och använt vanlig masonit i botten och hålmasoniten på toppen.
    Sen får man ju borra/såga ut ett uttag för dammsugarslangen.
    Ett par lodräta gejdrar är bra för att styra ner ramen med plasten så den hamnar på rätt ställe på lådan.
    Retroholic!

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
      • 338

Jag har en från GDS butiken, ramen är byggd för att passa i en normal ugn.
      Nu kan du i ditt eget kök göra egna plastdetaljer efter egen design. Innehåller allt som du behöver för att komma igång med att vakuumforma plast hemma.

Jag har en större variant också men då får ramen inte plats i ugnen så man måste bygga sin egen värmare.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7676

Ursprungligen postat av Daniel Ahlin
        Jag har en från GDS butiken, ramen är byggd för att passa i en normal ugn.
        Nu kan du i ditt eget kök göra egna plastdetaljer efter egen design. Innehåller allt som du behöver för att komma igång med att vakuumforma plast hemma.

Jag har en större variant också men då får ramen inte plats i ugnen så man måste bygga sin egen värmare.
        Jag säger bara WOW!!
        Rena delux-modellen.....
        Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...