Kalla fingrar.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Kalla fingrar.

Sist jag flög ute var för 2 veckor sen, avbröt o landade efter bara några minuter då fingrarna höll på att domna bort. Gillar inte att ha handskar när jag flyger...
    Hur gör ni andra när ni vinterflyger?
    Vet att det finns såna härna "sändar-bagar" att köpa, men tänkte om nån därute snickrat/byggt/sytt nå´n egen variant på samma tema?
    Klicka på bilden för större version

Namn: sändarbag.JPG
Visningar: 1
Storlek: 15,7 KB
ID: 518471
  • LIP
    • maj 2006
    • 1315

För många år sedan då jag som mest flög på vintern sydde jag om ett ben från avdankade täckbyxor till sändar-bag, funkade bra.
    Går säkert att få tag på stuvbitar på en tygaffär.
    Om jag skulle sy en ny idag skulle jag kolla om det finns fleece-tyg som har ett vindtätt tyg på ena sidan och vända den vindtäta sidan utåt.

Ett annat alternativ är att bygga en sändarlåda utav frigolit, men jag skulle nog prova att klä den på insidan med fleece för hudkontakt mot frigolit känns kallt.

Lycka till

/Lasse

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Vem behöver bygga nått själv när man kan köpa en sån här för under hundralappen?

http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=11738

Namn: TXGlove.jpg
Visningar: 2
Storlek: 72,4 KB
ID: 478569

Kommentar

• pgrts
        • jun 2006
        • 2015

Jag kan nog inte hålla med LIP/Lasse om att det känns kallt om man inte har ludd i bagen, men jag håller till fullo med Jocke att det blir kallt på väldigt kort tid med händern fritt i luften - även om det är +15 grader och man står på ett hang med vinden mot sig.
        Jag har flugit med en fordrad med muffar till ärmarna och den var förstås väldigt trevlig men det är svårt om man behöver handkasta planet. Jag har en Turnigy som Martin länkade till och jag är förvånad varje gång jag använder den att det så snabbt känns behagligt trots att den inte är luddig och helt tät mot armarna.
        Vill man ändå sy själv så borde en begagnad täckjacka vara en vettig utgångspunkt. Där finns ju muffarna klara att använda i omvänd riktning. Den som är händig med symaskinen fixar det lätt på en stund.

Vi flyger om det bara går att ta sig ut till ett lämpligt ställe att flyga på http://www.ripamfk.com/html/201xxx/index.htm Just nu är det aningen svårt men vi hoppas på en julaftonsflygning liksom många tidigare år.

Kommentar

• Tobbe O
          • maj 2006
          • 1431

Ursprungligen postat av jocke1963
          Sist jag flög ute var för 2 veckor sen, avbröt o landade efter bara några minuter då fingrarna höll på att domna bort. Gillar inte att ha handskar när jag flyger...
          Hur gör ni andra när ni vinterflyger?
          Vet att det finns såna härna "sändar-bagar" att köpa, men tänkte om nån därute snickrat/byggt/sytt nå´n egen variant på samma tema?
          [ATTACH=CONFIG]17133[/ATTACH]
          Jag har exakt en sån som är på bilden och den fungerar kanon bra, köp värmekuddar hos Clas i sjön eller liknande så är fingrarna det sista du fryser om.
          Min erfarenhet av sändarbagar med genomskinlig plast är att det blir kondens som droppar ner på radion och det är inte bra.

Kommentar

• Michael
            • maj 2006
            • 1742

Jag provade under flera säsongers tid alla möjliga varianter av handskar och vantar utan att hitta något som fungerade bra. Problemen löste sig då jag skaffade en "Trans-Mitt" sändarbag. Är man händig med symaskin går det säkert utmärkt att sy på egen hand. Jag valde dock att köpa en färdig. På insidan är den klädd med fleece och har stickade muddar så att man slipper vinddrag.

Namn: DSC01575.JPG
Visningar: 2
Storlek: 229,5 KB
ID: 478571
            Senast redigerad av Michael; 2010-12-17, 18:03.

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Ursprungligen postat av Sigun
              Vem behöver bygga nått själv när man kan köpa en sån här för under hundralappen?
              http://hobbyking.com/hobbyking/store...dProduct=11738
              [ATTACH=CONFIG]17134[/ATTACH]
              Jo, sett den, men den ligger på restorder just nu.
              Budar på en slik på Tradera, men tror den blir för dyr... :(

Tack för alla svar i övrigt, ska se om jag hittar nån avlagd täckjacka på vinden.

Kommentar

• kristianb
                • jun 2007
                • 92

Hej,
                börja med att köpa ett par Muck Boots (drygt 1000:- i friluftsbutiken). Funkar till minus 50 grader och hjälper garanterat massor för att hålla fingrarna varma också!
                Allt hänger ihop.
                Kristian
                Bifogade filer

Kommentar

• jocke1963
                  • dec 2007
                  • 2709

Blir kanske lite svårt att hålla i spakarna med de där stövlarna på händerna?
                  Varma kängor har jag redan..

Kommentar

• Dick
                    • jan 2009
                    • 323

det varmaste alternativet måste vara att inte flyga utomhus på vintern:sarcastic:flyg inne istället:lollypop:

Kommentar

• jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

Ursprungligen postat av Dick
                      det varmaste alternativet måste vara att inte flyga utomhus på vintern:sarcastic:flyg inne istället:lollypop:
                      Det gör jag, oxå...

Kommentar

• LIP
                        • maj 2006
                        • 1315

"Tack för alla svar i övrigt, ska se om jag hittar nån avlagd täckjacka på vinden."

Vill nog tippsa om att försöka få in fleece på insidan i allafall.

/Lasse

Kommentar

• Thomas
                          • jun 2006
                          • 7682

Skånsk/småländsk snikvariant...

Namn: 20091218781.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,3 KB
ID: 478593

Riktigt varm & go'!
                          Och lätt att komma in fort med kasthanden!
                          Retroholic!

Kommentar

• Snickarjävel´n
                            • aug 2006
                            • 1927

Ursprungligen postat av Dick
                            Så tycker iaf VI SOM FLYGER........

Kommentar

• Stig H.
                              • jul 2007
                              • 247

Inte så sofistikerat och avancerat kanske,
                              men om man är "tum-styrare" (inte använder både tumme och pekfinger + kanske något ytterligare finger) - och inte använder en massa vippströmbrytare på sändaren - kan det ju fungera med vanliga fingerhandskar (varmfodrade) där man klippt bort en liten bit av spetsen på tummarnas insida (handsk-skinnet + fodret alltså...).

Stig
                              Senast redigerad av Stig H.; 2010-12-18, 21:09. Anledning: tryckfelsnisse
                              2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

Arbetssätt...