Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Mycket viktig information angående det nya förbundet
Naturligtvis är det möjligt att lägga ut alla dokument för allmän beskådan - även till gäster på forumet. Det får vi diskutera inom styrelsen och kanske göra en enkät på.
RCFF ska ju vara genomskinligt och alla medlemmar ska ha full insyn i verksamheten. Det kommer också att ske, men hurvida gäster på forumet ska ha full insyn är jag på sätt och vis tveksam till. Det kan ju tänkas att pågående ärenden kan vara känsliga. Exempelvis pågående förhandlingar med försäkringsbolag, kommuner, mm.
Men protokoll och "färdiga" projekt är det väl OK med full insyn.
Det är viktigt att poängtera att Svenska RC-Flygförbundet (RCFF) INTE ser sig som en konkurrent till SMFF, utan som ett frivilligt alternativ och komplement. Till skillnad från SMFF finns det ingen kollektivanslutning eller tvång. Det är helt frivilligt att vara medlem i RCFF.
Detta måste väl ändå vara en sanning med modifikation?
I min klubb krävs att man är medlem i SMFF om man ska flyga just för det här med försäkringen, och då spelar det ju ingen roll om vi byter till SRCFF istället... Det blir ju samma regler där.
Eric,den skillnaden som blir är att det blir ett lägre pris för att ha samma skydd och då kanske klubben då får några extra kronor över!
För mig kändes det viktigt att ha en vettig försäkring som gäller ute som inne o det är detta vi försöker ordna,tvivlar på att klubben nekar dig att flyga om du har försäkringsskydd oavsett om det är SMFF eller detta..
Försäkringen är ingen dyr bit som det ser ut idag men vi får se vad som sägs om priset när även(om det går ) inomhus kommer till...
// Bokis
***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
(nu även med biskvier!)
Vad jag menar är att i slutänden så är det ändå klubbarna som bestämmer om medlemskap är frivilligt eller ej. Men visst de som bara flyger 3-4 gånger per år kommer ju alla gånger välja att betala nån hundring (plus klubbmedlemskap) istället för det fyrdubbla (eller vad det nu kan vara om man väljer SMFF).
Jag har en sak till som jag undrar över...
Vissa klubbar kräver att man har certifikat för att få gästflyga på deras fält, kommer (S)RCFF att kunna utfärda något motsvarande?
Vill bara tillägga att med ett lägre pris till förbundet kan klubbarna lättare attrahera nya medlemmar, främst yngre som är mer priskänsliga.
Som det är idag stiger medelåldern i klubbarna för varje år och det bådar inte gott för framtiden.
Hur kan vi (RCFF) då bli billigare!
Jo genom att hela tiden se över våra kostnader och vara mer effektiva.
Inga resor utan regelbundna möten via telefonkonferenser på Internet. Detta är helt gratis.
Vi koncentrerar oss på kärnverksamheten som är hobbyflyg och som inte kräver så mycket administration.
Vi är lyhörda från förslag från medlemmarna om möjliga kostnadsbesparingar.
Vi har inga lokalkostnader.
Inga lönekostnader.
Vi använder e-mail för kommunikation och inte snigelpost.
Vi frågar oss hela tiden om saker och ting är nödvändiga och om det finns andra billigare sätt att arbeta på.
Medlemmarna får registrera sig själva vilket gör att vi och klubbarna slipper en massa administration och det vinner alla på. Att uppgifterna är rätt ansvarar medlemmen själv för och det leder till mindre fel.
Vår klubb MFK Genlanda i Åsele valde att inte ansluta oss till SMFF redan
när vi startade 1998.
Detta beslut har omprövats under resans gång, men vi har aldrig
funnit ngn större fördel med ett medlemskap.
Det har varit mycket prat på olika forum om att man inte skulle kunna få
bidrag ifrån kommunen om man inte är ansluten.
Baserat på våra erfarenheter skulle jag vilja säga att det är skitprat.
Vi får både aktivitetsbidrag och så kallat Lokal o Anläggningsbidrag som
fn ger 80% av kostnaden för underhåll av anläggningarna.
Vi har dessutom i omgångar sökt o fått bidrag till olika projekt exvis:
Indragning av el o vatten till klubbstugan o byggnation av förrådsbyggnad.
Tror absolut inte att vi fått mera bidrag om vi varit med i SMFF.
Känns nog som att det är viktigare att ha en bra dialog med
kommunen än SMFF när det gäller bidrag till klubben.
Mvh Kent Gunnarsson
Ordf MFK Genlanda
Bensin till klipparen?
Ja!
I alla fall så har vi tagit upp klippning runt klubbstugan
som underhåll o fått bidrag.
Eftersom vi är så lyckligt lottade att vi har tillgång till
Genlanda flygfält (1100 meter gräsfält som dessutom klipps av
Golfklubben) behöver vi bara klippa runt våra 2 klubbstugor.
Hör o häpna även vår kostnad för försäkring ingår
i detta "Lokal o underhållsbidrag".
Vi har en Småföretagsförsäkring i Länsförsäkringar.
Mvh Kent Gunnarsson
Man kan säga att ni har tur i Åsele för komunen får inte enl komunallagen betala ut bidrag till föreningar som inte är med i en riksorganisation. Det lär vara så att i er komun så har man inte brytt sig men om revisorerna i komun skulle läsa på så skulle ni inte få bidrag så tacka och tag emot. PDT_Armataz_02_43
Jag har en sak till som jag undrar över...
Vissa klubbar kräver att man har certifikat för att få gästflyga på deras fält, kommer (S)RCFF att kunna utfärda något motsvarande?
Vad jag har förstått så är certifikatet slopat då det tydligen inte får heta "certifikat", så att kräva det när man inte längre kan skaffa det låter ganska hårt. SMFF håller så vitt jag vet på att ta fram ett alternativ till certifikatet som ska heta "utbildningsbevis" eller nåt liknande.
Jag anser att kan man uppvisa för klubbens "säkerhetsperson" att man kan framföra sin farkost på ett säkert sätt så borde man få flyga.
Citat"
Man kan säga att ni har tur i Åsele för komunen får inte enl komunallagen betala ut bidrag till föreningar som inte är med i en riksorganisation. Det lär vara så att i er komun så har man inte brytt sig men om revisorerna i komun skulle läsa på så skulle ni inte få bidrag så tacka och tag emot.
Visst har vi tackat o tagit emot, vi har ifrån början vinnlagt oss att ha en god kontakt med Kommunen. vi har dessutom jobbat aktivt för att få bidrag, men samtidigt sett till att vi inte bygger vår ekonomi på bidrag utan sett till att finansiera våra projekt utan att de skulle stå o falla med externa pengar.
Man tackar för informationen. Tur att vi inte visste om detta då,
med påföljd att vi inte skulle fått bidrag utan att vara medlemmar i SMFF.
Då hade vi kanske inte haft 2 klubbstugor ett förråd o en motordriven
flotte för sjöflyg som vi nu har.
(Får en känsla av att en viss Lampa kanske vill upplysa Kommunen)
Så bra som vi har det bör man väl inte ha det utan att tillhöra SMFF?
Mvh Kent Gunnarsson
Som jag skrev i ett annat inlägg finner man ingenstans i några kommunala regler för bidrag av skilda slag att man ska vara ansluten till ett riksförbund!
Mitt tips är att exempelvis gå in på Umeås kommuns fina hemsida. Sök på "Bidrag" och där får du upp en massa blanketter där man kan söka allsköns bidrag. Ser man till reglerna - som också finns tillgängliga där - står där inte heller något om riksförbund eller RF som krav. De nämns över huvud taget inte! Så där Stennlampa - och alla andra som lever i villfarelsen att man MÅSTE tillhöra RF eller ett stort förbund - bet Ni er i tummen. :yawinkle:
Och det är just sådan här information som RCFF ska serva sina medlemmar med. Vilka bidrag och stöd det finns att tillgå i kommunerna och hur man söker dem.
Jag förstår att SMFF gärna vill låta påskina att just SMFF är den enda vägen till bidrag. Faktum är att det snarare kan vara ett hinder att vara ansluten till RF, då kommunen anser att DEN organisationen i så fall ska stötta verksamheten. Detta framgår bl.a av en del av ansökningsblanketterna när det gäller IDROTTSVERKSAMHET. Något vi söndagsflygare inte ägnar oss åt.
Kommentar