Fotograf intresserad av Fly-RC

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommyzT
    • jan 2009
    • 578

Ursprungligen postat av Skrotiz
    TommyZ:
    En komplett lista på vad som behövs till en quadcopter vore väldigt tacksamt!
    Jag har Futaba 7C 2,4Ghz och 3S2200 accar som jag gärna använder men allt annat behöver ju inhandlas.
    Hade varit riktigt fint att få montera kameran i en quadcopter
    Ok...
    Motorer och reglage kan du ta vad du vill bara det är 4 av varje. dvs vill du ha en som lyfter mer köper du kraftigare saker.
    Detta är vad jag använde!
    Tålamod
    4x800kv motorer
    4x Reglage
    GAUI proppar 4 pack Från Flying Hobby

Arduino Pro Mini 328 5V/16MHz Artikelnr: DEV-09218
    och FTDI Basic Breakout - 5VDC Artikelnr: DEV-09716 från www.lawicel-shop.se
    Mera tålamod
    Wii kontroller från Ebay(Jag använder original Wii saker)
    ram av carbon plattor från HK. Alu armar 4kant 10x10 från Bauhaus. (de 4kants profiler i carbon sprack)
    Jag har några bygg bilder på mitt Picasa. Inget speciellt för jag tycker det finns tillräckligt med byggtrådar om Quads ;-)
    Senast redigerad av TommyzT; 2011-05-16, 19:03. Anledning: ja
    Sådärja!
    TzT på Vimeo
    TzT på Youtube

Kommentar

• DunderBerra
      • maj 2011
      • 3

Men att bygga en quadcopter för 1000kr som TommyZ säger låter ju intressant, men hur mycket kommer en sådan kunna lyfta. Inte speciellt mycket kan jag tänka mig. Och för mig som är helt nybörjare, hur ska jag gå till väga för att beräkna på lyftkraften? Kombination mellan motorns RPM och rotorbladen antar jag, men hur?

Kommentar

• UndCon
        • apr 2009
        • 2886

Min Tricopter lyfter 1,5kg(testat)
        Min Quadcopter lyfter troligen straxt under 2kg (otestat)

Men allt sker på bekostnad av flygtid
        UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• DrHanke
          • maj 2006
          • 5249

Förutom flygtiden är det viktigt att ta med i beräkningarna vilken kategori man vill klassas inom.

Kategori 1A som är upp till 1,5kg flygklar och 150J anslagsenergi. Dvs en Tricopter, Quad, lätt bygd hexa med mindre kamera, mindre flygplan i EPP.

Detta ger en hint om vad man kan konstruera eller köpa för farkost för klass 1A
          1,5kg och max 14km/h 147J anslagsenergi
          1.0kg och max 17km/h 144,5J anslagsenergi
          0,5kg och max 24km/h 144J anslagsenergi

Kategori 1B som är 1,5kg till max 7kg och 1000J anslagsenergi. Kräver dessutom någon form av felsäkerhetssystem för att på ett säkert sätt få ner modellen på marken igen. T.e.x RTH system, failsafe i radion som får modellen att sjunka/landa. Det man inte vill är att modell okontrollerat skall flyga runt utan att den på ett snabbt och säkert sätt skall återvända till marken.

Tänkbara alternativ: mikrokopter i hexa eller octo med en SLR digitalkamera, större EPP typ Twinstar II, Maja, Arduino baserad Hexa, Octo.

7kg och max 16,5km/h 952J anslagsenergi
          6kg och max 18km/h 972J anslagsenergi
          5kg och max 20km/h 1000J anslagsenergi
          4kg och max 22km/h 968J anslagsenergi
          3kg och max 25km/h 937J anslagsenergi
          2kg och max 31km/h 961J anslagsenergi

Hoppas jag fått formeln rätt i Excel, jag antar att man räknar i kg och km/h, är det någon som vet? Eller är det i m/s?
          Senast redigerad av DrHanke; 2011-05-18, 14:37.
          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Skrotiz
            • jun 2009
            • 540

nog är det väl gram och m/s man räknar på vill jag minnas

men det beror ju på hur man gjort formeln...
            What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
            SAAB J-35 Draken EDF

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

hastighet * hastighet * vikt = anslagsenergi ==>
              hastighet = roten ur (anslagsenergi/vikt)

150j/1,5kg = 100 m2/s2; roten ur 100 = 10 m/s = 36 km/h
              150j/1kg = 150 m2/s2; roten ur 150 = 12 m/s = 44 km/h
              150j/0,5 kg = 300 m2/s2; roten ur 300 = 17 m/s = 62 km/h

och så vidare

1000j/2kg = 500 m2/s2; roten ur 500 = 22 m/s = 80 km/h
              m.v.h,. //Fredrik
              fredrik

Kommentar

• SilverB
                • jun 2009
                • 15

Räkna alltid med SI-grundenheter så blir det rätt, d.v.s. kg och m/s.

Rörelseenergin blir då "Energin = massa x hastighet x hastighet / 2".

Hastigheten vid given vikt och energi blir "Hastighet = roten ur (2 x energi / vikt).

/Jonas

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Ursprungligen postat av SilverB
                  Räkna alltid med SI-grundenheter så blir det rätt, d.v.s. kg och m/s.

Rörelseenergin blir då "Energin = massa x hastighet x hastighet / 2".

Hastigheten vid given vikt och energi blir "Hastighet = roten ur (2 x energi / vikt).

/Jonas
                  Hoppla, lite för länge sen jag läste fysik. Mina hastigheter ska alltså multipliceras med roten ut 2 för att bli rätt. Och i bägge fallen ska ordet vikt bytas mot massa för att komma ifrån tvetydighet.
                  m.v.h. //Fredrik
                  fredrik

Kommentar

• The AirGhost
                    • feb 2009
                    • 26

En annan sak man inte får glömma bort om man tänker börja flygfotografera kommersiellt, det är att ansöka om tillstånd från Transportsyrelsen för att få flyga och bedriva verksamhet med obemannade flygfarkoster (UAS). Jag höll på med detta mellan 2005-2010 och flög en bensinhelikopter på 14 kg. Det fungerade bra och man kan jämföra det med ett kommersiellt flygcert (CPL) i Mp3-format.
                    Det är inte bara en själv som pilot som ska godkännas utan även ens flygutrustning med dess säkerhetssystem etc. Det är mycket administrativt men samtidigt ett måste om man ska bedriva detta över hobbynivå. Sen finns det också olika klasser på UAS:er beroende på vikt och om maskinen i fråga flygs via vanlig radiostyrning, sköter sig själv (autonomt) etc. Jag rekomenderar att du tar kontakt med Transportstyrelsen och frågar hur reglementet ser ut idag. Jag är själv inte kvar i UAS-brancshen men jag önskar dig all lycka med projektet!

/ Simon

Kommentar

Arbetssätt...