Tävlinglicens?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yeran
    • maj 2006
    • 37

Ok, jag hittade undantaget när FAI kan ge ut licens.

8.1.3.5 In compliance with FAI Statute 1.8.2, the Secretary General of the FAI, authorised by the FAI
    Executive Board or the Air Sport Commission concerned, may issue a sporting licence to an
    individual who cannot obtain a sporting licence under the provisions of 8.1.3.6. This right
    shall not be exercised with regard to individuals who are either citizens or residents of a
    country with an NAC in good standing.
    Men här står igen att det är om en person inte kan ges licens i det land de har medborgarskap eller är invåndare i.
    Dessutom säger sista stycket att rätten skall inte brukas om personen antingen är medborgare eller invånare i ett land med nationellt ombud med gott renomé.

Det är möjligt att går att kriga sig till licens den vägen, men är det värt det? Minst fyra dussin advokater lär bli feta på resan.

Förresten skulle en sådan licens ändå inte ge tillträde till en nationell tävling.
    3.1.1 NATIONAL SPORTING EVENT. A sporting event open to participants of the organising
    NAC.
    Medlemskap i förbundet är krav för deltagande.

Kommentar

• Mange_S
      • jun 2006
      • 37

Ursprungligen postat av AM
      Självklart kan man lösa en egen licens direkt från CIAM. Den möjligheten måste finnas tillgänglig för personer som av olika orsaker inte vill vara ansluten till sitt nationella idrottsförbund.

Jag har sett det i text, men hittar det inte just nu.
      Annars kan den tävlande icke SMFF-medlemmen lösa en licens via SMFF utan SMFF-medlemskap - eller hur?

Mvh
      Ove
      Kort svar: Nej och Nej igen.

Längre svar:
      Om du bor i ett land som saknar NAC eller av någon anledning behandlas styvmoderligt av ditt NAC utan godtagbar orsak men nu talade vi om Sverige ellr?

A person or persons unable to represent an NAC -
      I Sverige är man ju "able to represent an NAC" via medlemsskapet i SMFF.

Jag är rimligt säker på att FSF kan kräva medlemsskap i SMFF då ju situationen finns i tyskland där ett litet förbund kräver medlemsskap och de som vill tävla internationellt glatt får finna sig i detta.
      Om detta inte visar sig vara görbart kommer man säkert höja priset för FAI-licensen till vad det kostar att bli medlem i SMFF+FAISC och "bjuda" på SMFF medlemsskapet för icke medlemmar.

Om ni vill ha ett politiskt svar kan jag göra mig besväret och ringa en bekant som sitter i FAI executive board eller CIAM:s ordförande och fråga men jag tror att svaret är självskrivet.

Ledsen om jag trampat någon på tårna när jag svarade enbart med hur det i praktiken ser ut.

En snabb koll visar att tex USA och Tyskland kräver medlemsskap i NAC eller grenförbund knutet till NAC för att utfärda sporting license.

MVH Mange

Kommentar

• Mange_S
        • jun 2006
        • 37

Re: Tävlinglicens?

Ursprungligen postat av hinke
        Det är ju lite taskigt att behöva vara medlem i två föreningar...känns lite surt helt enkelt...
        Glömde svara på ursprungsfrågan...

Nej du behöver inte vara medlem i RCFF för att tävla bara i SMFF.

MVH Mange
        Och ha nu lite humor för guds skull

Kommentar

• AM
          Debattglad entusiast

• maj 2006
          • 3464

Det är möjligt att du har rätt Mange, men jag har svårt att tro att det inte skulle gå att lösa en "direktlicens". Å andra sidan är det väl föga förvånande. Det förklarar än en gång varför RCFF har startats. Tvång och kollektivanslutning är en förlegad metod att värva medlemmar. Det gäller väl för SMFF att se till att det blir attraktivt att tävla för förbundet. Ett bra sätt är att ge valuta för pengarna.

Det är egentligen inte ett stort problem då endast ett par hundra personer tar ut en tävlingslicens varje år. Enklast är ju som du säger att vara medlem i SMFF om man vill tävla. RCFF har ju i första hand bildats för att hjälpa den mycket stora grupp av nöjesflygare i landet som SMFF helt struntar i att ta vara på.

Mvh
          Ove
          Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• hinke
            • nov 2006
            • 6

Måste säga att jag har lite svårt att förstå vilken "frihet och alla andra fördelar" du uppnår genom att välja att INTE vara Klubbansluten
            Det finns andra ställen att flyga på. Jag är inte så beroende av ett flygfält då jag enbart flyger helikopter. Vi har tillgång till privatfält. Men då bör man gå med i RCFF för att få försäkring.

missar den sociala samvaron som Klubben innebär.
            Du måste skämta Den sociala biten existerar enbart för ett fåtal i klubben, inte för dom som ifrågasätter saker och ting.

I alla fall blir det troligtvis medlemskap i klubben Viking (Löddeköpinge), eller Simmelsberga. Det verkar som helikoptergrenen är mer gynnad där i alla fall och att de har roligt tillsammans.

Kommentar

Arbetssätt...