Jaha, det var det...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kronblom
    • maj 2012
    • 319

Jaha, det var det...

Tänk att man alltid måste ignorera den där lilla rösten i huvudet som talar om att något inte är en bra idé.
    Fick hem micro P-51 mustangen igår, och idag var jag bara tvungen att ge mig ut och testflyga. Packade grejer och gav mig ut till fältet, trots att det var molnigt och regnet hängde i luften. Visserligen ljusnade det lite när jag väl kom fram men vinden var ändå inte "micro"-vänlig.

Envis som jag är var jag ändå tvungen att testa. Skall påpekas att jag bara flugit en Champ tidigare, och några timmar sim. Trots vind fick jag upp mustangen i luften både två och tre gånger, men jösses vad den fladdrade omkring. Efter tredje korta flugturen var jag på väg tillbaka till bilen, när jag av någon underlig anledning fick för mig att jag bara måste testa en gång till, trots vind. Och denna gång få upp den lite högre än tidigare. Det hela slutade med att jag bedömde avståndet fel när den var som längst bort från mig och åkte rätt in i ett av de få träd som fanns i närheten. Självklart var det en sådär 15-18m upp. :(

Försökte "vicka" med roderutslag och "dra" mig ut med motorkraft, men det funkade inte. Nu sitter den fint uppe i ett träd och jag får titta förbi där de närmaste dagarna och se om vinden har varit snäll.

Någon som har bra ideér över hur man får ner ett plan ur ett träd?
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av kronblom
    Någon som har bra ideér över hur man får ner ett plan ur ett träd?
    Lägg ut den som en T5 Geocache så är kärran nere på 1 timme

Kommentar

• kronblom
      • maj 2012
      • 319

Hmm. Minns att jag läste något om att skaffa smala pvc rör och kopplingar. Kanske bättre än att hitta en luftpistol.

Skickat från min HTC Desire HD A9191 via Tapatalk 2

Kommentar

• numnutchris
        • dec 2008
        • 989

Alla råd är inte dåliga, tex de där om stor hall eller ute i svag vind i din förra tråd om micron...

Vi har tagit ner plan mha fiskespön, elrör o annat hoptejpat men då har det nog varit <10m, 15-18 är rätt högt...
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• DavidFlygare
          • nov 2009
          • 259

Har för mig att dom har en Airzooka på teknikmagasinet, annars får du bara fundera vidare vad är långt, vet inte hur hållbart planet är men testa att kasta någon typ av boll på planet eller grenen så kanske den trillar ner. Allt jag kan komma på i nuläget

Kommentar

• speedo_4
            • okt 2007
            • 153

Har råkat ut för samma problem. Slutade med att vi fick kapa ner trädet. Kan inte jag komma till planet får planet komma till mig

Kommentar

• kronblom
              • maj 2012
              • 319

Får testa med boll, fotboll eller något liknande. Jag tror att det bara behövs något som skakar till rejält i närheten. Om inte annat verkar det som om det kommer att blåsa mer i eftermiddag.

Måste ändå tillägga att det flög väldigt fint och jag kan tänka mig att man kan ha rätt kul med det när det är vindstilla. Helt annan kraft än i Champ.

Kommentar

• Fredrik_W
                • apr 2012
                • 355

Ursprungligen postat av henke2
                Lägg ut den som en T5 Geocache så är kärran nere på 1 timme
                Men i jakten på loggremsan så kommer nog FTF-jägarna att slita både kropp & vinge i bitar... :th_o:

// Fredrik Wergeland
                "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Jag har fått ner plan på 18 meters höjd utan att klättra. Det var en 100 grams multiplex fox. Jag tog fiskespöt och övningsvikten och kastade ett antal kast tills jag kom runt planet med linan och kunde dra det ur trädet utan att skada för mycket. Ett annat sätt är att få ner det är att ta bästa rullen silvertejp, åk till trädgårdsvaruhuset och köp ett antal 2-3 meters bambupinnar. 18 meter behöver 7 stycken, för du ska ha rätt rejält överlapp. Denna sista metod är mycket snabbare än fiskelinan, men vad gör man inte en lördag efter stängningsdax?

Kommentar

• canoya
                    • nov 2011
                    • 16

Inte roligt! Mustangen flyger fint, men gör sig bäst i vindstilla. Själv hängde jag min ASW28 i en björk häromsist, gissar på ca 12 m höjd. Ett 6 m metspö silvertejpat på en vindsurfingmast och sedan upp på stegen så gick det till sist att peta ner planet som klarade sig helskinnat sånär som på lite repor i EPOn. Nu hänger ju ditt plan ännu högre så det blir ju lurigare att nå. Hoppas att det kommer ner i ett stycke så du får flyga det i vindstilla.

/Håkan
                    Klicka på bilden för större version

Namn: 2012-03-24 14.38.42.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,4 KB
ID: 487472
                    Bifogade filer

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Brandkåren kanske vill öva lite

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Brandkåren va hjälpsamma och ryckte ut när en kille i linköping satte sin quad i träden så ibland
                        kan dom vara riktigt hjälpsamma. värt ett försök iallafall

Kommentar

• Skrotiz
                          • jun 2009
                          • 540

Gör det till en utmaning för dina flygkompisar och se vem som lyckas stöta ner det med hjälp av vingspetsen på sitt plan.
                          I värsta fall så är ni ju fler som vill åt planen och då kommer ni säkert på nåt

Kommentar

• Fredrik_W
                            • apr 2012
                            • 355

Vid ett tillfälle så använde jag en rejäl såg och helt sonika fällde trädet!

// F W
                            "Ägandets glädje är icke att förringa."

Kommentar

• kronblom
                              • maj 2012
                              • 319

Tanken slog mig att jag skulle flyga in med min större och tyngre Beta och på så sätt dra ned allt Men det idén var kortvarig, räcker med ett plan i trädet.

Kommentar

Arbetssätt...