LiPo-brand förstörde villa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse G
    • aug 2006
    • 70

LiPo-brand förstörde villa

Viktigt meddelande till Sveriges modellflygare!

Fredagen den 20 juli innebar en katastrof för en av Vallentuna mfk:s medlemmar, som bor centralt i Vallentuna. Då gick något snett vid laddning av en LiPo-ack i källaren till familjens hus och rök och brand spred sig från källarvåningen upp i huset. Vår medlem klippte gräset utanför villan och hans hustru befann sig också i trädgården så de märkte inte genast branden.
    Nu måste hela villans inre stomme rivas och familjen har mist i stort sett alla ägodelar på grund av rök- och brandskador. Vi förstår alla vilken påfrestning detta är för vår medlem som varit med sedan klubben bildades.

Vi har länge betraktat LiPo-cellerna som säkra efter den första generationens batterier, som till och med kunde explodera. Det finns anledning att tänka om.

Huruvida det är laddaren som gått sönder eller acken som det blivit fel på i detta fallet är inte klarlagt. Men det finns anledning att se över våra rutiner vid laddning och förvaring av LiPo-ackar.

Viktigast! Lämna aldrig en laddning av en ack obevakad!
    Kan du sköta laddning och förvaring t ex i ett garage eller på en balkong så välj detta alternativ!
    Skaffa s k brandpåsar eller säkerhetspåsar som finns i hobbyhandeln (t ex hos HAB http://www.hab.se/ackar--batterikont...l-c-152-1.aspx ) (samt hos Söders Hobby i Stockholmsregionen) att förvara LiPo-ackar i och använd gärna dem vid laddning. Kostar kring hundralappen. RC Flight i Skövde ( www.rcflight.se ) har också säkerhetspåsar.
    Se över dina ackar så att kabelanslutningar och kontakter inte är halvdåliga och kan förorsaka kortslutning.
    En bra lösning är också att ladda på fältet.

För övrigt:
    Gör upp en förteckning över familjens ägodelar och placera en kopia på annan plats än hemma.
    Skaffa en handbrandsläckare som ska vara lätt tillgänglig.
    Skaffa brandvarnare och se till att dess batterier är OK.

/Bosse Gårdstad
    Senast redigerad av Bosse G; 2012-07-25, 11:23.
  • Tobbepostis
    • mar 2011
    • 353

Försök att ladda accarna på fältet är mitt tips
    Tobbe

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Så trist att höra,beklagar..Oavsett orsaken så är det en otroligt jobbig händels..
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
        • 989

Viktigast är nog ditt råd om att inte lämna laddningen oövervakad.
        Har själv varit med om "glappig" balanskabel/kontakt som inte varit avbrott; mer typ "avledning" och laddaren har försstås mätt fel och laddat på.
        Ett tips till: de flesta laddare har ställbar timer, laddar man på 1C tex. så ställ den på en timme (räcker då man inte kör helt slut på acket)
        ----------------------------------
        Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• evilaid
          • jul 2012
          • 150

Man blir ju lite skraj när man läser detta, får en helt annan respekt för dessa accar..
          Hur gör ni när ni förvarar dom, nu tänker jag om man ska ha dom liggandes några veckor. Nu har jag alla mina liggandes i en aluminumlåda (hobbylåda). Men kan det avra någon risk att något händer om man bara "förvarar dom". Alltså ingen laddning eller belastning av något slag?

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Finns det mer info?
            Vilken laddare?
            Vilket lipo?
            Vilket program i laddaren?

Det vore bra information för att förstå orsaken. Anledningen till att jag frågar är min tråd i andra forumet om lipobrand. Huvudorsaken till brand är i den tråden felhantering vid laddning, så att man fått överspänning i acken.

mvh //Fredrik
            fredrik

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast

• maj 2006
              • 3464

Mycket tråkig händelse.
              I princip är alla typer av ackar starkströmsanläggningar. Dvs att de är kapabla att lämna så mycket energi att de kan ta fyr. Jag har sett själv sett en kompis dansa regndans med ett kortslutet 4,8 Volts NiMh-batteri i fickan...:-)
              Vi tänker oftast inte på det faktum. Ett bilbatteri har man ju respekt för. Den som råkat kortsluta ett bilbatteri vet vilken energi man släpper lös. Ett LiPobatteri kan också lämna hundratals Ampere och då slår det rejäla gnistor även där.

Jag tycker dock inte man ska ha en överdriven rädsla för LiPo's, med enkelt sunt förnuft klarar man sig bra: Förvara och ladda ackarna på en brandsäker plats. Tegelstenar eller brandtåliga tallrikar/kärl är bra att lägga/förvara batterierna på/i. Skulle olyckan vara framme begränsas skadan till röken. Tyvärr är det oftast felkopplingar, laddkablar och laddprogrammen som orsakar bränderna. Det är enligt min erfarenhet sällan ackarna i sig själv som är problemet. En skadad ack ska man dock vara mycket försiktig med.

Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• simonarvestrand
                • jan 2012
                • 3850

Mycket tråkig händelse. Själv hade jag turen att både jag och sambon stod i samma rum när det hände här.
                då laddade jag inte ens utan hade en acc på bordet som jag flugit med 30 minuter tidigare , vi vände oss om och såg en rökpelare, jag lyckades kasta ut accen
                ur huset på bara några sekunder med bara ett brännmärke på bordet som resultat.

Efter denna händelse så är jag enormt noga med vart jag förvarar accar och övervakar laddningar.
                Förstår inte att man inte kan göra säkrare saker.
                ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                |FPV STUFF|
                |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                | DJI Inspire 1 |
                |TERMIK OCH HANG |
                |
                Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• Bosse G
                  • aug 2006
                  • 70

Tack alla som skriver och bidrar med tips!

Och tack och lov för att RCFF finns, där man snabbt kan få ut information om viktiga ting. I den andra organisationen (alla vet vad jag menar....) finns inga som helst möjligheter till detta.

Det är riktigt att vi inte ska sprida panik - jag har själv hanterat LiPo i minst 8 år utan problem. Omsorg om ackarna så de inte skadas, uppmärksamhet under laddningen och förvaring på någorlunda brandsäkert ställe, gärna i säkerhetspåsar, räcker långt.
                  /Bosse Gårdstad

Kommentar

• Tobbepostis
                    • mar 2011
                    • 353

En fråga till Bosse G.Vad menar du att man inte kan få ut viktiga ting i den andra organisationen.Alla har väl rätt även du att skriva likadant där som du gjorde här på forumet
                    MVH
                    Tobbe :ciao:

Kommentar

• Bosse G
                      • aug 2006
                      • 70

Jo, jag menar att om jag försökt få fram denna information via riksförbundet så har de ju inget Forum. Den kanal till medlemmarna som de har är ju Modellflygnytt och den proceduren hade tagit ett par månader om man har otur. Det finns teoretiskt en kanal genom att det införs under rubriken "Nyheter från förbundet", men jag känner ingen som regelbundet läser där. Den nyaste informationen där just nu är valberedningens förslag till årsmötet, daterad den 19 mars....
                      Jag jobbade i många år för att SMFF skulle modernisera sig och bli ett förbund i tiden, men jag kan inte se någon ändring, snarare tvärtom. Tråkigt. Jag har varit med både i styrelsen och på andra sätt medverkat till att SMFF skulle bli den folkliga institution det en gång var, men jag tror det är svårt att vända den skutan.
                      /Bosse G

Kommentar

• Optimate
                        • nov 2006
                        • 101

Tack för att du varnar för detta Bosse. Visar på ansvarskännande.
                        Jag vill föreslå moderatorn att klistra denna tråd, dels för att det tillkommer nya läsare, dels för oss gamla. Det går så lätt slentrian i vårt hanterande av dessa saker.

Kommentar

• freddan_6
                          • aug 2006
                          • 2655

Det vore också bra om någon kunde utreda orsaken. Jag tycker inte om att inte veta orsaken. Eftersom jag har arbetat med incidenthantering så jobbar jag systematiskt på att ta bort alla risker. Jag tror själv att sedan jag övergick till att balansladda, så kan inte obalans i ett batteri få det att brinna.
                          Själv har jag minimerat mina risker:
                          1) min laddare vägrar att ladda med fel program så kan jag inte överladda (iCharger 208B).
                          2) Jag balansladdar nästan alltid (Jag har ställt in laddaren så att normalladdning balanserar på slutet)
                          3) jag slänger skadade batterier efter krash så inget kan hända med skadade batterier. Jag har en glassburk med sand i bilen för hemtransporten av skadade batterier, så de inte kan sätta fyr på bilen.
                          4) jag laddar på en trähylla klädd med klinkers så en brand får begränsad omfattning. Väggen bakom är hålbetongsten.
                          5) jag har brandvarnare i rummet för laddning så jag uppmärksammas på fel
                          6) Jag lagrar mina batterier på samma trähylla klädd med klinker. Tyvärr får brand i ett batteri antagligen spridning så en grupp av batterier förstörs för det finns bara 5 "brandceller" med klinker emellan.
                          6S // 3S 3000 // 3S 2000 // 3S 1000 // 2S 500

mvh //Fredrik
                          fredrik

Kommentar

• Tobbepostis
                            • mar 2011
                            • 353

OK.Jag trodde att du menade det andra forumet Svenskt modellflyg.För där har du inte skrivit eller?
                            Tobbe
                            Senast redigerad av Tobbepostis; 2012-07-26, 13:52.

Kommentar

• hbi
                              • sep 2010
                              • 53

Ursprungligen postat av Bosse G
                              ...
                              För övrigt:
                              Gör upp en förteckning över familjens ägodelar och placera en kopia på annan plats än hemma.
                              Skaffa en handbrandsläckare som ska vara lätt tillgänglig.
                              Skaffa brandvarnare och se till att dess batterier är OK.

/Bosse Gårdstad
                              Måste skriva en liten kommentar här, till de självklara råden från Bosse, speciellt #1
                              Ett råd jag fått en gång tidigare men då när det gällde inbrott och uppklarande efteråt.
                              Ett mycket enkelt sätt är att ta en videokamera, filma varje rum och kommentera/beskriv alla sakerna efterhand som de filmas, öppna skåp och filma innehållet, plocka ur om det behövs så att det syns.
                              När du gått igenom hela huset så plockar du ur bandet/för över filmen på stabilt media och placerar den sen på ett annat ställe (hos dina föräldrar/barn, bankfack motsv.)
                              Ett mycket enkelt och effektivt sätt att få en bra dokumentation.

Mina LiPo förvaras i dubbla lerkrukor, enkelt och billigt, du har säkert någon hemma som inte används till blommorna längre.

Kommentar

Arbetssätt...