Jo jag tänkte skriva det i förekommande syfte
Jag ska blanda till en skvätt med kanske 5% vilket t. ex Nyroth använt i fyrtaktare. Om det gör något för hur tunnt bränslet blir torde det vara marginellt. Nu tog jag bränslet som fanns i närheten och tänkte att det nog går att provstarta lite i alla fall.
Jag har läst flera trådar på utlänska forum och artiiklar från tidningar som jag hittat när jag Googlat. En samstämmig uppfattning tycks vara att bensin i sig har en smörjande egenskap som metanol saknar. Detta skall vara anledningen till att man kan minska oljan mer med bensin än med metanol. Till detta kommer en mer optimal förtändning vilket sammantaget gör att 5% ska räcka.
Men fick man till det med metanol skulle säkert motorn bli lättare att ställa in. Jag tror att 17 % olja gör att stiftet blir för indränkt med olja. Blir stiftet surt av bensin dunstar det ju bort på ett annat sätt än oljan.
/Mats
Jag ska blanda till en skvätt med kanske 5% vilket t. ex Nyroth använt i fyrtaktare. Om det gör något för hur tunnt bränslet blir torde det vara marginellt. Nu tog jag bränslet som fanns i närheten och tänkte att det nog går att provstarta lite i alla fall.Jag har läst flera trådar på utlänska forum och artiiklar från tidningar som jag hittat när jag Googlat. En samstämmig uppfattning tycks vara att bensin i sig har en smörjande egenskap som metanol saknar. Detta skall vara anledningen till att man kan minska oljan mer med bensin än med metanol. Till detta kommer en mer optimal förtändning vilket sammantaget gör att 5% ska räcka.
Men fick man till det med metanol skulle säkert motorn bli lättare att ställa in. Jag tror att 17 % olja gör att stiftet blir för indränkt med olja. Blir stiftet surt av bensin dunstar det ju bort på ett annat sätt än oljan.
/Mats
Kommentar