Tips: Bra lödstation

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Johan_vv
    Tjenare,

Blandar mig i diskussionen. Jag kör med stationen från Kjell.com (http://www.kjell.com/sortiment/el/ve...med-lcd-p40255) och den funkar utmärkt till alla typer av kontakter jag lödat hitills (XT60, mfl) och har aldrig haft problem med att den inte orkar med.

Hur gör du när du lödar på kontakterna? Förbereder du dem genom att fylla dem med tenn å värma upp den (beroende på kontakt) och sedan stoppar i kabeln eller trycker du ned kabeln och sedan fyller på med tenn? - det senare av de två misstänker jag kan orsaka att både kabel och kontakt smälter.

Var också noga med att inte hålla metallstiftet/kontakten som du försöker värma med hjälp av nått i metall. Skaffa en bit trä med hål i eller typ en bit wellpapp som du kan trycka ned stiftet i medans du värmer det då varken wellpapp eller trä leder värme. Använder du dig av en lödhållare eller liknande som via krokodilklämma håller direkt i stiftet så måste ju även lödkolven värma denna.

hittade en bra instruktionsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=MnldHRtjre8
    Jag är med på att man förtenner de saker som skall lödas innan sammanfogningen, men jag kyler alltid mina kontakter när jag löder(!) instruktionsvideon tycker jag är helt fel, i synnerhet till "bullets". Kyler man inte dem vid lödning så tappar fjädern kraften pga värmen. Mycket power kort tid upplever jag som bäst.

XT60 kontakter är hyffsat värdelösa att löda om man inte pluggar ihop hane/hona tycker jag, lätt att smälta dem. (gör samma med bullets, pluggar dit andra delen med en ditlödd grov kopparsladd som kyler)

Men oavsett hur man gör så är en bra spets viktigt så man kan värma kortast möjliga tid, det är nog alla överens om iaf
    Superhero

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

Jag har använt en Weller 40W och den räcker inte till större kontakter alls. Deans går bra, men allt över det är bara jobbigt fast den klarar 450 grader. 60W minimum?
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...