Ny här!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T-PWR
    • jan 2007
    • 10

Ok, då får det nog bli en lite dyrare modell då..
    En fråga till: om jag vill ladda mitt 9.6v 1000mah acc med låt oss säga 1A hur lång tid tar det då ungefär att få det fulladdat??

Mvh. Mathias

Kommentar

• tonic
      • maj 2006
      • 882

Ursprungligen postat av T-PWR
      Ok, då får det nog bli en lite dyrare modell då..
      En fråga till: om jag vill ladda mitt 9.6v 1000mah acc med låt oss säga 1A hur lång tid tar det då ungefär att få det fulladdat??

Mvh. Mathias
      En timme!! Eftersom du laddar med 1c
      Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• T-PWR
        • jan 2007
        • 10

Ok, tackar :-) Lite fler frågor då.. hehe. hoppas att ni inte tröttnar ;-)

Det accet som jag har består ju av 8st 1.2v 2/3aa celler, jag funderar på om man skulle ta och löda ihop ett eget acc för det verkar ju som att man kan spara en del pengar på det..
        Så frågan är då vilken typ av batterier rekommenderar ni? Såg också att det fanns en del olika bokstavskombinationer efter 2/3 vad betyder dessa?? Kan man gå upp lite i mah eller kommer då batterierna att väga för mycket så att planet blir för framtungt??

Mvh. Mathias

Kommentar

• pgrts

• jun 2006
          • 2015

Kan inte låta bli att vara lite mera dum igen ;-)
          Att ladda ett 1000 mAh batter med 1 A behöver inte ta en timme - det är nog snarare undantaget...
          För det första så är verkningsgraden i laddningen inte så speciellt bra.
          1. Det blir en hel del värme som avgår i effektförlust.
          2. Det är rätt så sällsynt att man har lyckats suga ut precis 1000 mAh ur packen. Ofta så är det för lite kräm för att starta om man landar efter halvt urtagen acke så då kan det räcka med att trycka in hälften för att acken ska bli full igen.
          - Därför är det farligt att ladda med konstantström om man inte har peak-avkänning som stänger av laddaren.
          Laddare typ Swallow som kostar under 1000:- är den billiga klassen om man villha något rimligt bra. En "värstingladdare" ligger på det tredubbla priset eller mera och då känner de själva av hur mycket ström som är vettigt att ladda med.

Att löda packar själv kan löna sig om man vet vad man gör.
          Först ska man hitta celler med rätt vikt och storlek (och helst matchade ihop) så att man inte behöver göra för stora ändringar på den färdigköpta modellen som har fast batteriplacering.
          Sedan så ska man väl helst hitta en passande kontakt så att man inte behöver byta alla kontakter även på originalutrustningen.

Har du inte hittat någon här i forumet som bor i närheten av dig och som flyger el? Det är säkraste sättet att få tips och hjälp.

/Patrik

Kommentar

• T-PWR
            • jan 2007
            • 10

Hej igen, nja det fanns ett par här som va reggade men de verkade inte vara aktiva så det ser lite mörkt ut..

Hittade dessa batterier i en webshop som ser ut att likna de jag har idag:
            Välkommen till airmedia.se, där vi tar dig med på en resa genom den fascinerande världen av radiostyrda modellflygplan och drönare. Här hittar du allt du behöver veta för att ta ditt intresse till nya höjder.

Såg även att det fanns den typ av kontakt som jag använder mig av..
            Vad tror ni om den typen av batteri?

Mvh. Mathias

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Hej Mathias,
              KAN-cellerna är hyfsade - har själv kört många paket med sådana. Kan såvitt jag förstår inte alls matcha GP1300 men dessa är ju också dubbelt så dyra. Dock är kvaliteten lite ojämn så kolla gärna att cellerna är OK innan du löder ihop dom.
              Om du är duktig att löda så går det bra - ganska stor kolv krävs så att det blir snabba lödningar. Rengör också polerna innan du löder - t ex med fint slippapper. Du kan förbinda polerna med bl a sån "strumpa" som man suger upp lödtenn med.
              Är du inte fullt så driven "lödare" så köp färdiga paket - men kolla det omgående så det är Ok - då har du ju möjlighet att få det utbytt.
              Hälsningar
              Roger

Kommentar

• T-PWR
                • jan 2007
                • 10

Ok, du nämner GP1300, är det också av typen 2/3AA??
                Hur kollar man så att cellerna är riktiga är det bara spänningen som man ska se så att den ligger på 1.2V/acc eller?

Mvh. Mathias

Kommentar

Arbetssätt...