Köp aldrig en Simprop Bi-power!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
    • maj 2006
    • 484

Inte så konstigt... trots allt.

Hej colsson
    Jag tror inte du behöver vara orolig för att du överladdat din ack.
    Då du laddar med 0,1 C är det inte alls säkert att acken kommer upp i peakläge som laddaren kan känna av. Vid 0,1 c kan den acken stå på nästan "forever" utan att den skadas. Sen har väl din laddare någon form av tidsavstägning förmodar jag annars hade den nog laddat än.

Ha det så bra.
    /Ville
    /Ville
    - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• colsson
      • maj 2006
      • 1165

Tack för alla tankar och idéer om problemet. Jag tror att svaret på gåtan är en blandning av McRogers & Villes svar. dvs...
      Displayen visar bara 3 heltalssiffror. Sen börjar den räkna från noll igen.
      Laddaren känner inte accens peak vid låga laddströmmar.

Någon reklamation blir det inte. Jag tror inte att det är något fel på laddaren egentligen. Den beter sig nog bara inte som jag vill... :roll:
      / Christian Olsson

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Om det är en riktigt fin laddare har den säkert olika ladd program för olika typer av NiMh. Det finns ju "vanliga" NiMh (som i din sändare) och så finns det ju högeffekts-ackar som ofta anges som "NiMh+". Om laddarens program är ställt på högeffektsackar kanske den inte har samma känslighet att detektera Delta Peak'en (när cellerna är fulladdade).

Det som händer när ackarna blir fulladdade är att laddströmmen från laddaren i högre grad övergår till värme. Blir ackarna inte mer än ljumma skadar det som regel inte acken.

Ett annat problem kan vara om någon cell i ackpaketet inte är riktigt frisk. Då kan också Delta Peak'en "maskeras" så att den inte blir lika tydlig att känna av för laddaren. I en kedja - som ett seriekopplat ackpaket - är det ju den svagaste länken som brister... Likadant om det finns en dålig cell är det oftast den som blir varm.

Mvh
        Ove
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...