Hjälp, beckad motor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pgrts

• jun 2006
    • 2015

Ursprungligen postat av TommyzT
    För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.
    Det är definitivt inte fel. Spriten i soppan är bra som lösningsmedel. Soppan är ju betydligt dyrare än bara sprit men man tar väl vad man har hemma. Är det så illa att spriten/bränslet inte kommer åt så måste man använda värme för att få loss grejorna men sedan är det ju spriten/bränslet som tvättar rent så att man kan olja in med ny fin olja.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6807

Hade en OS28 från 1989 som var ihopkletad av 20% ricin och 80% metanol och stått sedan 2004 då den senast vart igång. Skruvade isär den tillräckligt mycket, plockade bort packningar. Lät den stå i metanol en eller om det var två dagar. Sen hett vatten från kran och diskmedel och nagelborste (diskborste och tandborste funkade inte) för att få bort allt svart. Blev fin. =)

Före: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9178
      Efter: http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=9189
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• mogge
        • nov 2011
        • 377

Ja, nu har jag fått nå´t att bita i. Tack. O du Sjögren, minns du när Damon tuffade?.

Kommentar

• mogge
          • nov 2011
          • 377

O, du Gertson. Har all tid i världen. Dvs. resten iaf.

Kommentar

• tångarne
            • maj 2009
            • 113

Ursprungligen postat av mogge
            Ja, nu har jag fått nå´t att bita i. Tack. O du Sjögren, minns du när Damon tuffade?.
            Jodå Mogge!
            Den har satt sina spår den däringa Damon :-D
            Hoppas få se den snart igen .
            Mvh Tobias

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Ursprungligen postat av TommyzT
              För väldigt länge sedan la jag min ihopkletade 3,5á i bränslet som kletat den. Dvs i ett bad med metanol/nitro över natten sedan gick den lätt. Men det kanske är fel att göra så.
              Allt som löser beckad ricinolja är OK. Bara eventuella kullager byts och o-ringar bort innan man värmer. Men det hjälper inte alltid att lägga i sprit. Jag provade först med en vecka i etanol (t-röd), sen fick det bli ugnen på 125 grader, och se de hjälpte. Men min motor hade stått i nära 25 år innan jag försökte vrida runt igen.
              Senast redigerad av freddan_6; 2013-08-29, 17:03.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Som jag redan nämnt så plockade en av sönerna isär en Webra Blackhead .61 härom månaden och den hade inte varit använd de senaste 30 åren... Varmluftspistolen löste de akuta problemen att få grejorna att rotera så att den gick att ta isär. Och det kändes som att den var helt ihopsvetsad innan...
                Roger

Kommentar

• Mr J
                  • maj 2006
                  • 4130

Jag gjorde samma sak med en Webra Blackhead .61, den hade visserligen bara legat i 13 år, men efter en rejäl 5-56 behandling och ett nytt glödstift så gick den alldeles utmärkt i flera år. Jag varken tog isär den eller bytte några lager.

Kommentar

• jaka
                    • maj 2007
                    • 1487

Hej!
                    En hopbeckad motor måste tas isär och lagren bytas! Det finns inget annat sätt om man är mån om sin motor.Naturligtvis kan man "lösa upp gammal ricinolja med värme eller koka motorn i glykol (vanligt tips på R/C Universe), men kullagren är det som är problemet,de måste bytas. Att tro att WD-40,5-56 eller metanol ...eller nitro funkar är tyvärr inte sant,det löser möjligen upp relativt ny ricinolja men det tar inte bort gammal fastbränd orange ricinolja eller gör så att motorn blir körbar,jo den går naturligtvis att köra men motorn blir ju inte i skick som ny,det blir den bara om man tar isär den och manuellt gör rent den och byter kullagren.
                    Det är därför man alltid ska fylla motorer som inte används med syntetolja eller ATF olja.

Kommentar

• SteffeB
                      • jun 2011
                      • 888

Gjorde rent en riktigt inkletad gammal motor med mek. Blev helt ren skulle jag vilja påstå. Kolv/ lager lossnade direkt. Bara att pensla på och låta skiten rinna av. Otroligt effektivt och illaluktande!

Fick det av en kompis som jobbar inom industrin. De använder det för att göra rent färgvalsar mm. Det löser plast som ingenting. Märkte inte av att det skulle påverka materialet i motorn.

Verkar även som att man kan limma abs-plast med det.

Kommentar

• mogge
                        • nov 2011
                        • 377

Tusen tack för alla tips. som ni förstår är vissa av mina motorer ganska häftiga Det är allt från DAMO,Os 40P OS FSR Surpasser osv. Har blivit tänd nu när det finns EL-ställ för tunga kärror.Börjar med den lindriga formen, värme sedan övergår jag till mer o mer agressiva metoder. Måtte det inte sluta med rörtång dock.

Kommentar

• kenj
                          • sep 2009
                          • 124

Hej
                          Det var nytt, har jag inte hört förut, smart.
                          Mvh kenj

Ursprungligen postat av bem
                          Hej,
                          Om man vill få bort bruna beläggningar p g av fastbränd recinolja utanpå motorn kan man ta isär motorn och sen sjuda (inte koka) delar i glykol. Har prövat detta och det fungerar utmärkt. Nackdeln är att glykol är dyrt, delarna måste sjuda i flera timmar och man bör hålla till utomhus då glykolångorna inte är hälsosamma.
                          Exempel nedan på en gammal Veco 61 genomströmningsljuddämpare och en Veco 61 helikopterdämpare jag använde denna metod på.

/Bo

Kommentar

• kenj
                            • sep 2009
                            • 124

Hej
                            Jag lägger mina beckade motorer i en burk metanol och låter den stå några dagar.
                            Då lossnar allt väldigt bra, sedan skruvar man isär motorn och lägger tillbaka alla delar i metanolen och låter den dra några dagar till.
                            Sedan är det bara att skruva ihop och starta, man kan även med fördel använda en gammal tandborste och borsta den ut/invändigt om man vill.
                            mvh kenj

Ursprungligen postat av mogge
                            Jag har en oerhört vacker Per.L Dart-Kitten som behöver min gamla DAMO i nosen. Eftersom jag har ett antal, 30-40, motorer varav hälften är hopbeckade så vore ett tips hur man lossar dessa från gammal gegga tacksamt. Provade ett tips för ca 15 år sedan från Bo Gårdstad. Men resultatet av hans tips,liksom annat, resulterade i ett par kolsvarta motorer o det vill jag undvika. DAMO:n är nyrenoverad för ca 20 år sedan så det som är bekymret är att få den att lossna. Förmodar att eftersom den endast gått på ricin, har kletat ihop sig i alla rörliga delar.Vill ju inte försöka demontera den då den endast gått ca 1 timma sedan renovering. Tänk er vilken känsla o ljudet av en boxer i nosen på Dart-Kitten.Mogge

Kommentar

• Mjoelner
                              • okt 2006
                              • 253

Jag har tagit isär mina gamla ihopbeckade motorer genom att värma i kokande vatten, men jag antar att det går lika bra i ugnen. Sen är det ligga och dra i T-röd som gällt för delarna, följt av skrubbning med gammal tandborste. Värmen lossar delarna fint, T-röd bad och skrubbning funkar, men det är en del jobb.

Ett tips för saker man vill skrubba/borsta rent: eltandborste! En sån där som både slår och vrider är himla trevligt

Tipset med att koka i glykol har jag fått tidigare (av Paul på Just Engines), men inte haft tillfälle att prova. Dock talar ju bilderna ovanför för att det blir fint. Vilken typ av glykol ska man använda?

Kommentar

• bem

• apr 2009
                                • 1643

Ursprungligen postat av Mjoelner
                                Tipset med att koka i glykol har jag fått tidigare (av Paul på Just Engines), men inte haft tillfälle att prova. Dock talar ju bilderna ovanför för att det blir fint. Vilken typ av glykol ska man använda?
                                Hej,
                                Jag använde OKQ8 koncentrerad glykol och det gick utmärkt. Möjligt att man kan späda den med lite vatten men det gjorde inte jag när jag sjöd ljuddämparna i glykolen.

/Bo

Kommentar

Arbetssätt...