Använder ni kontursåg ni som bygger mycket?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1811

Ursprungligen postat av McRegor
    En klassisk lövsåg tillsammans med en lövsågsbräda fixar detta !

[ATTACH=CONFIG]40849[/ATTACH]
    Roger
    Jo men det är ju den jag vill slippa

/Mats

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Tror att det ligger mycket i det LIP säger - alltså att man får öppna börsen "lite" mera och köpa en Hegner-såg om man verkligen vill ha en bra och användbar kontursåg.
      Roger

Kommentar

• lekman
        • okt 2008
        • 330

Misstänker att brorsans lösning på problemet med hålen i spryglar o spant inte faller alla på läppen, men han brukar helt sonika såga med miniatyr-bandsåg och acceptera att det blir ett ställe på detaljen som sen måste lagas. Det sättet drar ju lite åt fel håll om man vill göra ett lyckat lättviktsbygge. Orsaken är säkert att han inte hittat till nån bra figursåg, eller inte har insett att såna finns..:stupido2:

/LArs

Kommentar

• Carl
          • okt 2006
          • 104

Ursprungligen postat av McRegor
          Lite billigare frakt härifrån - http://www.clasohlson.com/se/L%C3%B6...ts/Pr309185000 (tror att frakten kostar 39 kr).
          Hälsningar
          Roger
          Hej!
          Kanon, just denna förp. som jag köpte senast och som jag inte hittat nu!

Tackar!

Mvh. Roger.
          Medlemskap: RCflyg
          Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
          Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1811

Hittade en Hegner på Blocket för 650 :- Tyvärr var den såld men säljaren erbjöd den här i stället Lite tung och skicka så jag hoppar nog.
            Klicka på bilden för större version

Namn: kontursåg (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 65,7 KB
ID: 498144

Den finns i närheten av Kosta om någon annan skulle vara intresserad.
            600:- vill han ha för den. Gissar att den inte vibrerar.

/Mats

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1811

Ursprungligen postat av lekman
              Misstänker att brorsans lösning på problemet med hålen i spryglar o spant inte faller alla på läppen, men han brukar helt sonika såga med miniatyr-bandsåg och acceptera att det blir ett ställe på detaljen som sen måste lagas. Det sättet drar ju lite åt fel håll om man vill göra ett lyckat lättviktsbygge. Orsaken är säkert att han inte hittat till nån bra figursåg, eller inte har insett att såna finns..:stupido2:

/LArs
              I vissa fall är det nog en användbar metod men man får ju se till att man inte försvagar detaljen.

/Mats

Kommentar

• multipass
                • aug 2011
                • 270

Ursprungligen postat av senmathal
                Hittade en Hegner på Blocket för 650 :-
                /Mats
                ja den skulle man haft. Här har ni nypriser....http://hegnerpunktnu.mamutweb.com/Shop/List/HEGNER/13
                vh/multi

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1811

/Mats

Kommentar

• Fyhren
                    • nov 2006
                    • 316

Hej

Jag tycker att en bra metod vid icke runda hål är att använda ett sk "fräsborr" finns på Biltema i olika diametrar. Har 3 mm och 5 mm. Man borrar då hål med spetsen och fräser sen ut materialet med kanten av borret som är utformat som en fräs. Man kör i en Dremel eller liknande på ganska högt varv och kör medurs så fräsborret själv vill dra sig inåt mot centrum så man inte åker utanför linjen oavsiktligt. Sen sätter man en liten sliptrumma i maskinen och slipar till kanten. Går fort och blir bra med lite träning men man kan ju bara göra en bit i taget, inte ett helt paket av t.ex spryglar.

Hälsningar
                    Peder Fyhr
                    flyger i
                    Eslövs mfk

Kommentar

• Optimate
                      • nov 2006
                      • 101

Knappt fyra tusen i Tyskland.

Kommentar

• LIP
                        • maj 2006
                        • 1315

Köpte min för ca 6 år sedan, då kostade den ca 4200:- Har blivit en skaplig prishöjning sedan dess.

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1811

I min gröna ungdom tillverkade jag faktiskt en egen kontursåg med hjälp av en gammal upp och nervänd trampsymaskin och en liten elmotor. Som fjäder hade jag en lång träpinne av ek. Otroligt nog fungerade den riktigt bra tills ekpinnen gick av. Tyvärr har jag den inte kvar längre men den hade säkert gått att bygga vidare på. Kan inte minnas att den vibrerade särskilt mycket heller. På den tiden hade jag ingen bandsåg så den användes flitigt så länge den höll. Man fick dock begränsa varvet om ekpinnen skulle hänga med.

/Mats

Kommentar

• bem
                            • apr 2009
                            • 1643

Hur står sig en Proxxon figursåg DSH eller DS 460 mot en Hegner Multicut-1?

/Bo

Kommentar

• radiocontrol
                              • jul 2006
                              • 178

Ursprungligen postat av LIP
                              Det är en väldig skillnad på hegners figursåg och andra typ clas ohlson, biltema osv. Hegners har inga vibrationer och man använder dessutom vanliga lövsågsblad till den.
                              Har själv en Hegner och gjort mig av med de andra som jag betraktar som värdelös.
                              Det vore konstigt om en såg som kostar 8ggr mer inte är bättre än min Clas-såg...
                              För det jag sågar är det inte värt merkostnaden.

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Åk till Clas och prova vet jag, prova Jula och biltema samtidigt, de kanske har något som duger åt dig.

Kommentar

Arbetssätt...