Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Kryddan i den senaste debatten, enligt vissa rykten har Ripa förbjudit flygning med FPV på sitt fält. Undra om man snart inte också endast får flyga en viss modell också t.ex. P-51.

Hoppas det inte är sant, annars tappade därmed den träffen, minst 2 deltagare som handlar glass i kiosken.
    Enligt diskussion med resp. så hade han en väldigt tokig syn på FPV-flygets reglemente. Nu går det väl snart häxjakt på denna dessa utövare.

Kommentar

• Ripa
      • maj 2006
      • 698

Ursprungligen postat av Kenneth E
      Kryddan i den senaste debatten, enligt vissa rykten har Ripa förbjudit flygning med FPV på sitt fält. Undra om man snart inte också endast får flyga en viss modell också t.ex. P-51.

Hoppas det inte är sant, annars tappade därmed den träffen, minst 2 deltagare som handlar glass i kiosken.
      Enligt diskussion med resp. så hade han en väldigt tokig syn på FPV-flygets reglemente. Nu går det väl snart häxjakt på denna dessa utövare.
      Hej Kenneth!

Utan att veta vem du pratat med och vilken information du fått, kan jag som ordförande för Ripa Mfk dementera det du skriver.
      Frågan om något förbud för FPV har över huvud taget inte diskuterats, vare sig på klubb eller styrelsemöte, vi har dock informerat klubbens medlemmar, vid såväl klubbmöte som i det senaste medlemsbrevet (se infogad text nedan), och då påtalat vikten av att följa
      klubbens fält och säkerhetsregler samt flygområde, detta av två anledningar.

1. Säkerheten får aldrig sidosättas
      2. Klubben måste säkerställa full tillgänglighet till flygfältet utan restriktioner p.g.a. buller, något som alla piloter måste respektera.

Text nedan inklippt från medlemsbrev Nr 2 2014-03-17

FLYG och FÄLTREGLER
      Modellflygets framtid och utveckling debatteras flitigt på landets båda modellflygforum, att vår hobby kommer att få ett tuffare regelverk i framtiden står nog rätt klart, frågan är när, och vilka begränsningar som införs.
      Dessa diskussioner borde inte vara föremål för diskussion, detta under förutsättning att alla utövare måste inse att modellflyg skall utövas på ett säkert sätt och på säker plats.

Alla modellflygklubbar har skapat fält och flygregler för att utveckla föreningarna med ordning och reda, detta i kombination med vanligt sunt förnuft borde räcka långt, och för alla kategorier av utövare på modellflygfältet.

• Alla som flyger på Ripa Modellflygfält skall följa klubbens fält och säkerhetsregler.
      • För att flyga ensam måste man vara försäkrad genom SMFF eller RCFF.
      • Flyg med förbränningsmotordrivna modeller får endast ske mellan kl. 9.00 - 21.00
      • Bullriga maskiner har medfört restriktioner på många modellflygfält, på Ripa gäller max 85 db på 10 m.
      • Flygområdet skall följas även om man är ensam pilot på fältet
      • Alla husdjur som vistas på modellflygfältet skall vara kopplade på ett av ägaren kontrollerat sätt, alternativt vistas inom inhägnat område, typ förtält, eller hundgård vid husvagn
      • Alla flygningar skall skrivas in i loggboken, detta för att veta vem som flugit på fältet och när detta skett.

I övrigt skall alla som flyger på Ripa följa klubbens Fält och säkerhetsregler

Mvh
      Mats Erlandsson
      Tro inte på allt du hör,
      det finns alltid tre sidor på varje historia,
      din, deras, och den sanna

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Hej Mats , då blev jag/vi lättade. Jag vill inte namnge någon, men han har stora maskiner. Vi hade fly-in idag på Mrfs och då kom detta up på tal och flera reagerade.

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Skitsnackare verkar finnas i fler föreningar...

Kommentar

• Keffe1
            • aug 2013
            • 63

Nu har jag läst hela tråden. Den där EU-remissen verkar intressant men jag förstår inte riktigt vad den innebär om den går igenom? Att de svenska reglerna blir kvar.

Som så många andra har inte heller jag tid att engagera mig utan detta blir lite tankar från en s k buskflygare. Som jag ser det behöver reglerna både skärpas och luckras upp. Nuvarande situation är varken hållbar eller rimlig. De hårda reglerna med krav på tillstånd, amatörradiocertifikat, begränsningar m a p frekvenser och uteffekter i kombination med den fria tillgången till avancerad teknik gör att många flyger FPV tämligen okontrollerat och utan erfoderlig kunskap. Således bör det:

- Vara tillåtet att flyga FPV utan tillstånd etc så länge vikten på modellen inte är för stor, förslagsvis kanske två kilo. För detta bör det dock krävas en licens som man kan få efter en kortare utbildning.
            - Inte vara tillåtet att flyga över bebyggelse, större vägar eller folksamlingar.
            - Inte vara tillåtet att flyga över en viss höjd, förslagsvis ett par hundra meter.
            - Inte vara tillåtet att flyga på ett givet avstånd från flygplatser, hur långt låter jag andra avgöra.
            - Åläggas tillverkare och/eller distributörer att informera om de regler som finns.
            - Eventuellt finnas begränsningar vad gäller maxhastighet, bränsle och/eller mängd bränsle.

Dessa regler borde få till konsekvens att:
            - FPV-farkoster inte riskerar krocka med övrigt flyg.
            - Människors hälsa eller egendom på marken inte riskeras.

Till er som i motsats till mig är aktiva i diverse förbund vill jag säga att detta självklart inte är några krav eftersom jag inte har tid att engagera mig själv eller ens är medlem i något förbund, bara förslag på idéer som ni kan ta till er och driva om ni vill. Jag grundar dessa förslag i dels det jag läst på detta och andra forum, dels på egen erfarenhet. Den säger att det inte är någon större skillnad på farligheten i FPV och övrigt modellflyg så länge man håller sig till ovan nämnda regler, även om jag haft betydligt fler krascher / flygtimme då jag flugit LOS än FPV.

Kommentar

• neu
              • aug 2012
              • 1047

Som jag förstod det så var det att dom var tvungna att följa rcffs regler och att dom reglerna förbjuder att man flyger FPV för att det inte är modellflyg.

Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

Det var den delen som hade uppfattats som att PILOTEN skulle alltid kunna se modellen och fick då inte använda goggles för då skulle hen inte se modellen och då blev det inte modellflyg(?).

Kommentar

• Boopidoo
                • dec 2008
                • 1937

Ursprungligen postat av dvogonen
                Intressant är också den strikta uppdelningen mellan kommersiellt och hobby. Oavsett hur små och billiga modeller som används, så håller man på med reglerad verksamhet i samma ögonblick som man tar betalt.
                Ja, detta innebär även att sponsrade flygare enligt detta inte pysslar med modellflyg utan RPAS.

Kommentar

• Ultra Bandit
                  • aug 2008
                  • 373

Ursprungligen postat av Boopidoo
                  Ja, detta innebär även att sponsrade flygare enligt detta inte pysslar med modellflyg utan RPAS.
                  Njaa, tveksamt!
                  Eftersom de flesta erkänt duktiga modellflygare inte får något gratis..
                  Att få rabatt/bra pris, är som sagt en helt annan sak!

Inom "idrottsrörelsen" är det ganska vanligt med sponsring.
                  Vad "skatteverkets" ställningstagande är när det gäller sponsring går att läsa på skatteverket.se.
                  Senast redigerad av Ultra Bandit; 2014-04-27, 00:46.

Kommentar

• trapperwolf
                    • aug 2007
                    • 139

Hej kenneth det jag pratade med dig var Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

o inget annat så håll dig till sanningen o ni var bara 2st som jag pratade med o vi stod tillsammans
                    o jag förbjöd inte flygning på vårat fält bara att säkerhetbestämernas efterlevs
                    Mvh Leo

Kommentar

• MasterZap
                      • nov 2013
                      • 158

Ingen FPV pilot har väl någonsin tolkat "line of sight" reglerna som att man faktiskt MÅSTE titta på modellen. Det är ju bara idiotiskt - då flyger man ju inte FPV!

Regeln talar om ett avstånd, definierat av en möjlighet att se objektet. Den nämner på ingen punkt någonting om att faktiskt titta på det. Jag kan inte se att några sådana krav existerar?

/Z

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Många upprörda känslor här men istället för att bli upprörd så kan man ju t ex läsa det dokument som sedan många år funnits på SMFFs hemsida - http://iof2.idrottonline.se/SvenskaF...rstPersonView/
                        Alltså inga krav att en "FPV-pilot" själv skall kunna se modellen "utan visuella hjälpmedel" men däremot skall man ha en medhjälpare som kan göra detta.
                        Det är i alla fall som jag uppfattar andemeningen i det dokumentet och vi skall nog inte penetrera varje bokstav i detta regelverk utan försöka förstå helheten istället. Det är trots allt inte granskat av Lagrådet utan skrivet av modellflygande amatörer som alla vi som skriver här på forumet också är.
                        Roger

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Du pratade faktiskt med fler och sade uttryckligen att FPV flyg var förbjudet enligt styrelse beslut på RIPA. Och jag frågade då samtidigt också hur televerkaren(minns inte hans namn, men jag har träffat honom ett par gånger, flyger helikopter också) tog det beslutet.

Har du gjort ett misstag får du väl stå för det, men här ser man också att egentolkningar kan skada för andra och ibland för en hel grupp. Jag är glad ändå.

FPV varje dag är bra för magen!

Ursprungligen postat av trapperwolf
                          Hej kenneth det jag pratade med dig var Med "line of sight" menas att modellen är klart synbar utan hjälp av kikare eller liknande hjälpmedel för pilot eller pilotmedhjälpare.

o inget annat så håll dig till sanningen o ni var bara 2st som jag pratade med o vi stod tillsammans
                          o jag förbjöd inte flygning på vårat fält bara att säkerhetbestämernas efterlevs
                          Mvh Leo

Kommentar

• Anders_N
                            • jul 2007
                            • 10

Hej Kenneth

Jag är "Televerkarn" eller egentligen teleteknikern som du nämde :-) och jag heter Anders Nordahl. Precis som Mats Erlandsson skrivit så är det inte förbjudet att flyga FPV på Ripa fältet.

Jag sitter själv med i styrelsen och var på mötet så det finns inga beslut om förbud. Vore ganska konstigt att bara ta fram ett sådant beslut då man kan se att detta är en stor del i dagens utveckling inom hobbyn.

Det som vi vill är att det ska vara kul och säkert att flyga på vårat fält. Olycker kan alltid hända oavsett hur noga man är men med lite sunt förrnuft kommer man långt.

Så självklart är alla välkommna till vårat fält.

Mvh Anders Nordahl

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

Det intressanta och troligen typiska i detta fallet är meningstolkningar - vilket tycks finnas överallt.

Ytterligare en sak att fundera på vad gäller LOS för FPV dvs att ha spotters

ponera att vi skall flyga 10 mil TOR - inte riktigt LOS eller hur....inte ens med bra syn...

Om man då placerar ut spotters var 500e meter längs flygvägen är det helt plötsligt OK att flyga 10 mil...för det finns inget som säger att spottern skall stå bredvid piloten...

Viktigt är dock att spottern kan kommunicera med piloten och det löser man lätt med mobiltelefon, komradio eller bengalisk eld

Kommentar

• Impulze
                                • sep 2006
                                • 1347

Ursprungligen postat av UndCon
                                Det intressanta och troligen typiska i detta fallet är meningstolkningar - vilket tycks finnas överallt.

Ytterligare en sak att fundera på vad gäller LOS för FPV dvs att ha spotters

ponera att vi skall flyga 10 mil TOR - inte riktigt LOS eller hur....inte ens med bra syn...

Om man då placerar ut spotters var 500e meter längs flygvägen är det helt plötsligt OK att flyga 10 mil...för det finns inget som säger att spottern skall stå bredvid piloten...

Viktigt är dock att spottern kan kommunicera med piloten och det löser man lätt med mobiltelefon, komradio eller bengalisk eld
                                Så gör man kommersiellt då man måste flyga långa sträckor. Då placerar man ut folk efter sträckan med egna sändare.

På ett modellflygfält så är det nog bara inom RCFF du skulle kunna göra som du beskriver, SMFF tillåter väl bara flygning på avsedda fält.

//Matte

Kommentar

Arbetssätt...