Jadå, smällen uppstår av ljudkällan rör sig i samma hastighet som ljudet den avger vilket då ackumuleras. Själv har jag bara hört smällen då en skytteklubbskamrat stoppade i väldigt lätta kulor i ett väldigt kraftfullt luftgevär, de lämnar då pipan i överljudsfart för att sakta ner genom ljudvallen. Det är en förvånansvärt hög smäll från en så liten sak.
Jaha då har man hört en ljudbang - BANG!
Kollaps
X
-
Det är en kontinuerlig smäll hela tiden.En gång för massor av år sedan så small det till så att tavlorna ramlade ner från väggen i stugan.
Det var ett jaktplan som gått upp från Ängelholm och var på väg till lägsta höjd ut över Östersjön mot ett mål som man sett på radarn som ett okänt flyg österifrån.
Av misstag hade piloten råkat komma lite snabbt när han dök från högre höjd till nära havsnivån.
Jag läste att det hade blåst ut rätt så många fönsterrutor i Simrishamn som ligger ca 6 mil söder om där jag var.
Jag gissar att planet passerade någonstans mellan oss - typ ut över Ravlunda.
Det är alltså en rejäl smäll som nog motsvarar rätt så mycket dynamit i energi - säkert tillräckligt för att välta lite hästar ;-)
Är det någon som vet om det bangar enbart när man passerar ljudvallen mot högre fart eller om det hörs något även när man återgår till under gränsen?
När rymdfärjan återinträdde i atmosfären hördes två knallar efter varandra, inte speciellt högt eftersom den flyger ganska högt upp så att säga men klart hörbara. Gissar även att "F15-piloten" med brådis inte flög speciellt lågt om det nu var snabbtransport hem.
På hög höjd men stort flygplan,
Ravlundahistorien bör låtit ungefär såhär,
Aftonbladets version,
SuperheroKommentar
-
Hihi, "fainting horses"... ;-)
( http://www.youtube.com/watch?v=we9_CdNPuJg )www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Jag bodde i Simrishamn då, och det var flera tiotal av de största skyltfönsterna i centrala stan som bara rasade rakt ner.En gång för massor av år sedan så small det till så att tavlorna ramlade ner från väggen i stugan.
Det var ett jaktplan som gått upp från Ängelholm och var på väg till lägsta höjd ut över Östersjön mot ett mål som man sett på radarn som ett okänt flyg österifrån.
Av misstag hade piloten råkat komma lite snabbt när han dök från högre höjd till nära havsnivån.
Jag läste att det hade blåst ut rätt så många fönsterrutor i Simrishamn som ligger ca 6 mil söder om där jag var.
Jag gissar att planet passerade någonstans mellan oss - typ ut över Ravlunda.
Det är alltså en rejäl smäll som nog motsvarar rätt så mycket dynamit i energi - säkert tillräckligt för att välta lite hästar ;-)
Är det någon som vet om det bangar enbart när man passerar ljudvallen mot högre fart eller om det hörs något även när man återgår till under gränsen?
Valde "Katastrofen" Bengtsson hade julafton i Radio Kristianstad.
FV betalade snällt.Oldtimer!Kommentar
-
har för mig en liknande sak hände i lidköping för massa år sedan------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube |Kommentar

Kommentar