Jaha, så vad är nästa grej? =)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elflygarn
    • jun 2008
    • 291

Pappersbatterierna använder ju just trådar/rör av fulleren-kol och fungerar enligt principen "superkondensator". Tekniken befinner sig ungefär på samma mognadsnivå som lipo gjorde kring 1990, dvs att industriell produktion ligger 2-4 år bortåt i tiden, och storskalig produktion och teknikskifte ligger cirka 10 år bort.

Kolla in tex Paper Battery co:
    http://www.paperbatteryco.com/

Tekniken kan även användas för att flerdubbla kapaciteten på LiXX, dock finns det inte några hybrid nano/litiumceller i kommersiell produktion idag. HKs så kallade nanotech-batterier är inte denna tekniken. De har bara hällt i dåligt renat C60 (buckminsterfullerene) i elektrolytsörjan, och det ger teoretiskt ackarna lite bättre kapacitet och C-värde, men förmodligen så är väl kvalitetskollen vad den brukar vara på Turnigy, så effekten blir som sagt var hyfsat marginell.

Kommentar

• Tobbepostis
      • mar 2011
      • 353

En fyrmotor trafikkärra typ DC4-7 lagom stor ca 160-170 mellan vingspetsarna av EPP eller liknande istället för massa bombkärror som det finns alldeles för många av
      Tobbe

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Personligen tror jag knappast att nya batterityper kommer att revolutionera elflyget med tanke på de prestanda och flygtider vi har redan idag. OK - för de som orkar flyga väldigt långa pass kan det ge nya möjligheter men det är nog inte så många av oss som har det behovet. Sen lär det ta tid innan dessa nya batterityper nått såpass stor volym att prisbilden är intressant för oss söndagsflygare. Så jag tror fortfarande att FPV-flygande bland betydligt bredare grupper av flygare och där inte målet är att flyga så långt bort som möjligt utan mera typ "precisionsflyg" och liknande med vanliga kärror och kanske helisar kan vara det som kommer att vara nästa utvecklingssteg inom RC-flyget. Multisar kommer säkert att behålla sitt grepp om film/foto-flygande men för oss vanliga söndagsflygare tror jag inte denna kategori av farkoster kommer att öka så väldigt mycket.
        Roger

Kommentar

• Elflygarn
          • jun 2008
          • 291

Nya batterityper kommer att göra strömslukande applikationer mer uthålliga.

Tänk dig en 600 size el-heli som kan flyga 20-30 min på en ack eller stora multicoptrar med liknande prestanda. Eller för den delen EDF-plan med bra uthållighet.

Man kan ju ta det på andra hållet också - batteriets andel av totalvikten kan minskas drastiskt.

Sedan finns det fler uppsidor på nya, kolbaserade batterier, inte minst miljöaspekten och det faktum att vi väldigt snart kommer att ha väldigt ont om lättåtkomligt litium. Och glöm inte att batterier med principen "superkondensator" kommer att ha enormt mycket trevligare laddningsprestanda än våra långsamladdande lipos modell 2014.

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
            • 179

Det där med bättre batterier och motorer för att få längre flygtid, det tror jag också på. Det har ju skett en otrolig utveckling sen jag flög mitt första eldrivna modellplan, en Kyosho av nåt slag. Den orkade knappt hålla sig i luften och det i max 3-4 minuter.
            Om man jämför med t.ex. Bilxler som jag har ett par av, så flyger den ca 30minuter och har i det närmaste vertikalprestanda med den motorn som sitter i nu och ett lätt 2200mAh batteri. Och då är det grejor som är billigare än den där Kyoshomaskinen var för 25år sen..
            Man kan ju bara fundera på hur det ser ut om ytterligare 25år..

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Ni har mycket fokus på batterier, min fokus är på supraledare som möjliggör en minimal förlust, gäller både motorer och elektronik, då drar grejorna bara en bråkdel av vad de gör idag, lägg detta till att du inte behöver batterier utan en solcell som gör elektroniken helt oberoende av batterier. Vadå ladda!
              DS-24 operatör.
              Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
              Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
              FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• dvogonen
                • jul 2012
                • 491

Ursprungligen postat av Kenneth E
                Ni har mycket fokus på batterier, min fokus är på supraledare som möjliggör en minimal förlust, gäller både motorer och elektronik, då drar grejorna bara en bråkdel av vad de gör idag, lägg detta till att du inte behöver batterier utan en solcell som gör elektroniken helt oberoende av batterier. Vadå ladda!
                Den totala förlusten i en eldriven modell står även i värsta fall för mindre än halva energi-förbrukningen. Majoriteten av förlusten är dessutom mekanisk, inte elektrisk. Så hur skulle minskad elektrisk förlust kunna kunna få ner elförbrukningen till "en bråkdel"?

Kommentar

• Christer J
                  • maj 2006
                  • 353

AirDog

https://www.kickstarter.com/projects...on-sports-dron

Kommentar

• JL1976
                    • feb 2014
                    • 38

Fpv med 4k upplösning ligger i framtiden. Bättre batterier och eventuellt en ny teknik på motorer som gör dom energisnålare.

Kommentar

• fredrikb
                      • jan 2008
                      • 54

En vanlig balsa byggsats med en os 40fs
                      nästa grej när man har lessnat på allt tjat om 4 k ,motorer, energisnålare,
                      kör med resinolja och njut
                      Klubb: MFK-hudik

Kommentar

• IngemarTh
                        • okt 2010
                        • 415

Soldrivna modeller så vi slipper ladda.
                        http://www.fai.org/downloads/ciam/ciam_flyer_02_2014

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Kanske man skulle labba lite mer med APM och avståndssensorer så man kunde flyga som en galning bland hus utan att krascha. Eller nåt... kanske redan finns bra sånt redan. =)

Lär säkert dyka upp fler och fler områden där drönare eller dylika robot-grejer kan användas på ett användbart/nyttigt sätt. Men nu var det ju lite mer RC-sidan jag undrade om, så det blev lite offtopic...

Om ni skippar allt som har med "självflygande" att göra och FPV... vad kan då tänkas behövas förbättras? Eller dyka upp nåt helt nytt, som ingen vet om än. ;-)
                          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Om ni skippar allt som har med "självflygande" att göra och FPV... vad kan då tänkas behövas förbättras? Eller dyka upp nåt helt nytt, som ingen vet om än. ;-)
                            Eftersom trenden idag går med rasande fart mot att folk inte orkar sätta sig in i eller lära sig ordentligt så har självflygande redan blivit en nödvändighet. Kanske är nästa stora grej att kliva av internet när man flyger?
                            Superhero

Kommentar

• LIP
                              • maj 2006
                              • 1315

Ursprungligen postat av henke2
                              Eftersom trenden idag går med rasande fart mot att folk inte orkar sätta sig in i eller lära sig ordentligt så har självflygande redan blivit en nödvändighet. Kanske är nästa stora grej att kliva av internet när man flyger?
                              Håller med Henke2,
                              Kanske man ska börja fundera på hur man konstruerar en modell, bygga och flyga så att man lär sig från grunden.
                              Finns många parametrar för att få en modell att flyga efter önskemål.
                              /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                              Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                              Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                              Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

Det känns lite som att vår hobby (pyssla och fixa och bygga) håller på övergår i RTF-grejer för lek, dvs leksaker (köpa, flyga runt), men större sådana. Just som ni säger, folk vill inte ta sig tid till en hobby, utan vill bara har roligt på enklaste vis. Vad gör folk egentligen? :-D Speciellt dom som inte hinner med nånting mer. Storhetsvansinne? Projektmissbrukare?
                                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...