Vårt nya flygfält

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr X
    • apr 2007
    • 1055

Lite reklam från vår ö som är filmat med en quad m.m

RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Thomas
      • jun 2006
      • 7682

Rena Ållywoodrullen...!
      Retroholic!

Kommentar

• Mr X
        • apr 2007
        • 1055

Gräset har slutat att växa så en översyn av klipparna behövs före vintern.
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20151024_125832_resized.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,3 KB
ID: 506206
        RC Åland
        RC Åland på facebook

Kommentar

• Mr X
          • apr 2007
          • 1055

Vårt flygfält ligger i utkanten av en trafikflygplats, det vill säga i en kontrollzon (CTR, Control Zone), så vi får flyga på en höjd av högst 50 meter över marken. Nytt fält men Trafis nya lagar från 9.10.2015 stänger kanske ner vårt fält. Surt sa räven.

Nästan hela Åland har blivit en ända stor kontrollzon.

Flyghöjden över vårt fält är nu 50 meter för oss.
          RC Åland
          RC Åland på facebook

Kommentar

• Killenheladagen
            • sep 2015
            • 1394

Ursprungligen postat av Mr X
            Vårt flygfält ligger i utkanten av en trafikflygplats, det vill säga i en kontrollzon (CTR, Control Zone), så vi får flyga på en höjd av högst 50 meter över marken. Nytt fält men Trafis nya lagar från 9.10.2015 stänger kanske ner vårt fält. Surt sa räven.

Nästan hela Åland har blivit en ända stor kontrollzon.

Flyghöjden över vårt fält är nu 50 meter för oss.
            Det låter ju skittråkigt! Verkar fruktansvärt opraktiskt speciellt om man kör med segelplan ! En bra bungee-start lär ju skicka upp en över 50m och bogsering lär det vara halvt meningslöst vem vill bli släppt på 50m och jaga termik?
            Och DLG? Jag provade kasta upp en HK DLG och jag som är rätt stark och har god grundteknik skickade iväg den långt över 50m upp, ni får väl kasta frisbee till varandra ni som har diskus-körror!

Finns det ingen liten stig iväg från zonen så ni kan gå och flyga lite högre men fortfarande ha rätt nära till klubbhus och parkering?

Mvh Gustaf

Kommentar

• flygrc
              • aug 2013
              • 329

Ligger ni mitt för start och landning på den flygplatsen?
              Är det helt nya bestämmelser?
              Såg på kartan du länkat till att det stod nov-14

Kommentar

• bem
                • apr 2009
                • 1643

Tråkigt.
                50 meter är inte högt. Går det inte komma överens med de som kontrollerar luftrummet där ni har flygfältet om att ni får ett undantag att flyga t ex upp till 300 meter över fältet och att ni måste kontakta "tornet" om ni vill flyga högre än 50 meter vid Ert fält? En del klubbar i Sverige har liknande överenskommelser och procedurer de följer när de skall flyga vid sitt fält om det ligger i kontrollerat luftrum.

/Bo

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6809

Denna är lite mer aktuell.

Vårt fält är mer än 10 km nordost om riktiga fältet.
                  www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr X
                    • apr 2007
                    • 1055

Vi förbereder en ansökan om förhöjd luftrum inom CTR till 1300 fot (396 meter) som är maxhöjden vad vi kan få.
                    RC Åland
                    RC Åland på facebook

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6809

Börjar ju blir lite väl mycket motgångar i allt man vill pyssla med. Tvärt man hittar nåt man gillar så ska nån förstöra det för en. Grr! Snart måste man väl ha licens eller betala skatt för att använda datorn också... :-D
                      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Killenheladagen
                        • sep 2015
                        • 1394

Ursprungligen postat av Ålänning
                        Börjar ju blir lite väl mycket motgångar i allt man vill pyssla med. Tvärt man hittar nåt man gillar så ska nån förstöra det för en. Grr! Snart måste man väl ha licens eller betala skatt för att använda datorn också... :-D
                        Jag vet och sympatiserar och tyvärr är vi i sverige inte längre villiga att göra vår åsikt hörd och respekterad utan vi blir alltmer överkörda i alla frågor, licenser och tillstånd och certifikat för allt! T o m fritidsbåtar som hittils varit fria från körkort (inom 10m längd och 3m bredd, därav så många stora segelbåtar som är precis under 10x3m) och nu pga Stockholmsidioter m jetski som kör runt livsfarligt så talar de om båtkörkort, tror modellvärlden är på kartan härnäst - allt som krävs är en mediahändelse involverade ex ett barn och en quad och akuten.
                        Gissa vad årets julklapp börjar se ut att bli? Färdiga quad-rtf paket till barnen! Oftast med fpv till smartphone (livsfarligt att flyga genom, förstår ej hur de ens får kalla det fpv då latency är upptill 4-5s).

Där kommer häxjakten förmodligen börja. .hoppas jag har fel - jag kommer aldrig registrera mina modeller oavsett lagstiftning jag tänker använda förnuft istället som hittils inte gjort några skador på annat än mina kärror

Mvh Gustaf

Kommentar

• Patrik B
                          • mar 2011
                          • 25

Saxat från Transport styrelsens webbplats
                          Fartyg, definition

Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder). Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar.
                          Fartyg som vars största längd är minst 12 meter och vars största bredd är minst 4 meter kallas skepp. Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt.
                          Läs mer i Svensk författningssamling (SFS) (1994:1009, 2003:364) på Riksdagens webbplats (länk till höger på sidan).

För båtar krävs ingen form av tillstånd för att framföra (förutom fartygets ägare)

Kommentar

• Killenheladagen
                            • sep 2015
                            • 1394

Ursprungligen postat av Patrik B
                            Saxat från Transport styrelsens webbplats
                            Fartyg, definition

Ett fartyg är en farkost som är avsedd att användas till sjöss och som har skrov och konstruktiv styrförmåga (till exempel ett roder). Sjölagen delar in fartygen i skepp och båtar.
                            Fartyg som vars största längd är minst 12 meter och vars största bredd är minst 4 meter kallas skepp. Om fartyget är minst 12 meter långt och minst 4 meter brett är det ett skepp, annars är det en båt.
                            Läs mer i Svensk författningssamling (SFS) (1994:1009, 2003:364) på Riksdagens webbplats (länk till höger på sidan).

För båtar krävs ingen form av tillstånd för att framföra (förutom fartygets ägare)
                            Jaha, ! förr var det max 10m och max 3m bredd annars skepparexamen!

Kommentar

• Patrik B
                              • mar 2011
                              • 25

Oj, Är du så gammal när jag tog skepparexamen 1979 var det 12m X 4m

Kommentar

• Killenheladagen
                                • sep 2015
                                • 1394

Ursprungligen postat av Patrik B
                                Oj, Är du så gammal när jag tog skepparexamen 1979 var det 12m X 4m
                                Det var som fan! Nu har helvetet frusit till is? ?!! Jag hade... fel? Nu jäklar.

Kommentar

Arbetssätt...