Återkallande av farlig helikopterladdare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • genland
    • maj 2006
    • 1228

Återkallande av farlig helikopterladdare

Livsfarlig laddare...
    En batteriladdare avsedd för radiostyrda helikoptrar av modellen V1.0 Phantom återkallas efter stor risk för elchock vid användande. Laddaren har enligt Elsäkerhetsverket en rad brister och man kallar den i ett pressmeddelande livsfarlig.

MVH Kent
  • hakank
    • maj 2006
    • 1775

Intressant. Det verkar inte vara själva laddaren utan strömförsörningen. Och i så fall så blir det myckat att kalla tillbaka då jag är i tron samtliga switchade aggregat saknar galvanisk separation.
    "Allting beror på allting"

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

...men det var väl kanske främst detta med att den inte hade en inbyggd Euro-plug utan nåt annat som krävde en s k reseadapter för att fungera hos oss - och som gjorde att man kunde komma åt det ledande materialet i pluggen. Det var i alla fall den "egenskapen" som nämndes i radioinslaget.
      Roger

Kommentar

• hakank
        • maj 2006
        • 1775

@McRegor. Förklarar i så fall saken. SVD var inte direkt tydlig på den punkten :-) Min Phantom FC40 har om jag minns rätt en EU kontakt. Laddar i en "riktig" laddare så den har inte direkt kommit till användning.
        "Allting beror på allting"

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Om man fått en icke EU-kontakt tyder väl det på svart-import?

Så var det iallafall på frugans Iphone när jag köpte den och då skickade butiken med en extra EU-laddare

Om C-biz är importör så måste väl de veta att det skall vara CE-märkta prylar...

Kommentar

Arbetssätt...