Varför denna multicopter- och FPV-hysteri?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Utmanaren2002
    • aug 2006
    • 231

Har inte så mycket att tillägga men mitt intresse för FPV bottnar i att jag flög skärmflyg och paramotor i dryga 20 år med fantastiska upplevelser sittande där uppe och glida fram över landskapet. Efter att ha fått hjärtproblem så fick jag sluta med den typen av flygning. Räddningen blev FPV som ger mig känslan av att flyga som tidigare. Jag trivs bäst med att flyga FPV med min stora långsamma Skymaster spännvidd 1900 mm och flygtid på 40min! Jag flyger även multikopter Y6 med FPV men då främst för att filma. Det är googles som gäller i bägge fallen men har även en extra skärm som visar Videolänken mest för att andra skall kunna följa med på en flygtur. Det blir aldrig tråkigt med FPV flygning även om flyger över samma områden och flygfält som det kan bli då jag flyger planka. Visst måste man ha teknikintresse för få multisar och FPV att funka men man får god hjälp här på forumet av alla duktiga byggare/piloter som delar med sig av sina kunskaper. Om du är nyfiken på multisar och/eller FPV tveka inte att prova!

/Göran, 64 år men fortfarande barnsligt förtjust i allt som kan flyga...

Kommentar

• Elflygarn
      • jun 2008
      • 291

Tja, jag är civilingenjör i datateknik och tycker om att lösa tekniska problem, helt enkelt. Efter att ha modellflugit i massor med år så tog jag ett uppehåll på 4 år fram till förra året, och då fanns all denna coola tekniken plötsligt. Klart man trillade dit då.

Kommentar

• LIP
        • maj 2006
        • 1315

Försöker lära mig att flyga FPV, min målsättning är att kunna ha utrustningen i ett segelflygplan, (el-segel) och sedan kunna flyga bla. termik. Det är en utmaning som heter duga tycker jag.

I dag fick jag möjligheten att testa typ en sådan, http://www.ebay.com/itm/Quanum-FPV-G...item3393b16cd3
        snacka om en helt annan upplevelse.

Kommentar

• Xermalk
          • jul 2013
          • 672

Kamera med flygande stativ
          Inte i närheten lika roligt som ett flyg eller sportig multirotor utan gimbal.

Kommentar

• remsan
            • jul 2012
            • 595

Jag kommer också från foto/film sidan. Såg en gång en film från multirotor och då ville man prova.
            Byggde upp min första quad och började fota/filma från luften, tills jag började med fpv. Sen tog den över .
            Att kunna flyga snabb o låg, kryssa mellan träd, det är min favorit grej.

Kommentar

• markusb
              • jun 2009
              • 1376

Jag älskar känslan att flyga fpv.
              Det är lätt och går fort att ta sig till ställen som är oframkomliga, ställen man aldrig skulle få för sig att gå till för att titta.
              Som exempel, mina flygningar med spectern i viken på öland.
              Utan fpv hade varken jag eller youtubetittarna fått se den sjukt fina miljön.

Eller ligga över en kanal och följa den.
              Eller titta på hur bönderna kör på åkrarna med sina maskiner.
              För att inte nämna en vindstilla solnedgång med cockpit vy!

När jag var uppe bland molnen med vingen var nog den vackraste upplevelsen jag haft hittills med fpv.
              Att kunna ligga och "slicka" molnen, dyka igenom för att sedan stiga igenom molntäcket igen.. HELT oslagbart!
              Väl nere på marken var det gråmulet, men ovanför molntäcket en helt magisk upplevelse när solen strök molnen.

Nu är det endast miniquad som flygs för min del.
              Man känner sig lite som en jaktpilot i miniatyr när man susar fram mellan buskar och snår.

Jag flyger inte LOS längre, tycker inte jag får ut så mycket av det.

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                • dec 2006
                • 400

Håller med Markusb.
                Långa flygningar över områden man knappt visste fanns, högt över/mellan molnen en solig dag med rejäla cumulusmoln i en stor seglare, lågsniffningar över vidsträckta fält och vattendrag. Helt oslagbart jämfört med LOS. Och med dagens teknik riktigt roligt, lätta starka flygplan, högprestanda batterier, osds med dess funktioner, billiga kameror med HD kvalité, lätt att spela in och återuppleva.
                Personligen flyger jag inte heller LOS mer. Känns som att ha en Ferrari, men bara får köra runt tomten, inte lönt liksom. Tyvärr
                En fördel är att man slipper betala medlemsavgifter eftersom man kan flyga var man vill (utom uppenbara platser som flygplatser, tättbebyggelse mm.) nackdelen är väl att smakar det, så kostar det : )
                Byta/köpa? Hör av dig!
                Pistonpowered:
                112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                El drift: F3A sebart Wind Pro
                Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

• Michael
                  • maj 2006
                  • 1742

Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist
                  ... En fördel är att man slipper betala medlemsavgifter eftersom man kan flyga var man vill (utom uppenbara platser som flygplatser, tättbebyggelse mm.) nackdelen är väl att smakar det, så kostar det : )
                  Vilken fantastisk logik!
                  Jag antar att du tycker det är bäst om andra betalar i ditt ställe. Detta forum finns beroende stora ideella insatser från medlemmar i RCFF och de kostnader som uppstår täcks bl.a. genom medlemsavgifter till förbundet. Genom att låta andra ta denna kostnad får du möjlighet att använda detta forum och samtidigt sparar du en hel hundring så att du kan köpa vadå, ett par propellrar?

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

Dags att dra igång en ny 1000sidors gnälltråd? Lägg ner

Kommentar

• Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

Jag tror att los flygningarnas tid är över för tillfället. Nu gäller fpv för många, men det varar ett tag sedan kommer det stagnera och vissa återvänder till los flygning. Dockkommer antalet medlemmar att minskas. Därför vore det läge nu att göra något för att fånga upp dessa fpv flygare och värva dem till våra förbund.
                      Fpv är fantastiskt vet alla vi somprovat och till de som inte provat "testa och du är fast".
                      Jag har själv provat att gå tillbaka till los flygning i år men det går inte så bra, ser liksom ingen glädje i det. Efter fyra rollar och en looping vad mer, liksom ingen spänning eller upplevelse?

Kommentar

• MagnusStrömqvist
                        • dec 2006
                        • 400

Simonarvestrand- håller med dig. Tråden handlar om varför det är sån hysteri med fpv och multicopter. Michael- vill du syssla med ogrundade påhopp är du välkommen hem till mig och diskutera. Jag bor i Getinge och heter Magnus Strömqvist.
                        Byta/köpa? Hör av dig!
                        Pistonpowered:
                        112” 3W Mustang, DLA116cc rad
                        90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
                        87” TC Flybaby, ASP 160 twin
                        67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
                        60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
                        El drift: F3A sebart Wind Pro
                        Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

Kommentar

• simonarvestrand
                          • jan 2012
                          • 3850

Jag va inte Heller fascinerad av inlägget men håller tyst . Finns bättre trådar att gnälla börjar finnas många och med samma folk varje gång.

Fpv och Los flygning är för mig två delar i modellflyget som gör hobbyn bredare och roligare.

Kan man inte hantera en maskin Los så ska man inte flyga fpv enligt mig.

Varför hysterin då? Behöver inte fundera så länge . Vad säger folk som fått slänga på sig gogglar? Jo "wow. Häftigt!" Och sedan frågor om inköp m.m
                          + en massa annat om åksjuka m.m när man gett dom en rejäl åktur

Kommentar

• Xermalk
                            • jul 2013
                            • 672

En nackdel finns det med små fpv multirotorer. Efter ett långt flygpass i skogen så värker alltid ansiktsmusklerna.
                            Det kvittar om man flyger bra eller kraschar ofta, man har alltid ett stort leende på läpparna .

Kommentar

• sundqvistjohan
                              • jul 2006
                              • 1289

Här i Finland ska man tydligen börja reglera multikopterflygningen med ett certifikat pga. att det är så många som har börjat flyga multikopter utan att ha något säkerhetstänk.
                              Jag vet inte om ni kan se klippen från yle areena i sverige (dessutom på finska) men i nyheterna i morse fanns ett inslag om att det ska bli skärpta regler angående multikopterflygande. Inslaget i nyheterna kommer vid 5:30 http://areena.yle.fi/tv/2383902

Kanske är det för lätt med "datastyrda" multikoptrar som inte kräver mer än att man släpper spakarna för att räta upp sig. Man behöver inga lektioner, inga klubbar eller forum där det diskuteras säkerhet - bara upp och flyga direkt som nybörjare. Själv misstänker jag att det är därför man ska införa strängare regler här i Finland.

Kommentar

• Xermalk
                                • jul 2013
                                • 672

Det lär dyka upp i det flesta länder.
                                Det är skrämmande enkelt att få ett par km räckvidd med saker man kan köpa färdigt i butik. Och förvånansvärt många som är helt omedvetna om vilken skada de kan göra vid en krasch.

Varje gång någon kallar en phantom för leksak dör en bit av min själ.

Motsvarigheten till ett körkort hade definitivt inte skadat.

Nåja, back on topic.

Kommentar

Arbetssätt...