El VS Metanol

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Har ännu inte hört ett bra ljud i en warbird som inte har rund kåpa förutom Kolm's fyrcylindriga, resten låter hemskt.

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av Kenneth E
      Har ännu inte hört ett bra ljud i en warbird som inte har rund kåpa förutom Kolm's fyrcylindriga, resten låter hemskt.
      Inte ens jetmotorerna låter som riktiga inom modellhobbyn :P

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Det är en egen tolkning hos varje individ

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Hur skulle något kunna låta som på riktigt när ni pratar om modellhobby? =)
          En riktig Cessna 172 låter fjollig jämfört med en riktig B-17 med fyra Merlins.
          Moki 400... mmmmm....brrr..... på andra plats Kolm japp...

Moki 400: https://www.youtube.com/watch?v=eXt6qUHMRu4
          Kolm: http://www.youtube.com/watch?v=AmYbW4o5PRk

Bara ni har roligt när ni flyger. :-D Det har jag.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Michael
            • maj 2006
            • 1742

Ursprungligen postat av Ålänning
            En riktig Cessna 172 låter fjollig jämfört med en riktig B-17 med fyra Merlins.
            Nitpicking, men om du med B-17 avser Boeings fyrmotorbombare så var de motoriserade med luftkylda, turboladdade Wright R-1820 Cyclone radialmotorer. RR (eller Packard) Merlin är vätskekylda V-12 motorer med kompressormatning. De låter ganska olika...

Kommentar

• Pumpe
              • okt 2011
              • 341

Jag gillar metanol mer än el, trots kladdet, trots att de kan vara väldigt tjuriga att få igång innan de är inkörda och man själv har lärt sig ställa in den. Stöter på precis lika mycket motgångar med el tycker jag.

Men det största problemet som jag ser det är bränslet. Vill man inte handla färdigblandat så är behövs det idag specieltillstånd för att inneha nitrometan.

Kommentar

• sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

Jag flyger både metanol och el och trivs bra med båda. Dessutom är segelflyg roligt, oavsett om det bogseras upp med ett metanol- eller elflygplan. FPV-flyget drivs förstås med el.
                Elplanen använder jag vanligtvis när jag vill flyga en kort stund och har mindre tid och metanolplanen när jag har tid en hel för- eller eftermiddag och ska flyga mycket och länge. Mina metanolplan är tyngre och större och de funkar därmed bättre blåsiga dagar.
                Jag håller som bäst på att byta ut mina NiMh-mottagarbatterier mot LiFePo4 i metanolplanen.

Senaste inköp är en elmotorseglare. Med hjälp av telemetri och variometer ska jag lära mig termikflygning ordentligt när seglaren är monterad. Tyvärr börjar det väl vara fel årstid för termikflygning.

Kommentar

Arbetssätt...