Vilket lim?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas

• jun 2006
    • 7677

På tal om PL "flera hundra"...

PL 400 är ju ett gammalt beprövat konstruktionslim.
    Lösningsmedel - ja troligen, (nästan alla kontaktlim har otäcka kemikalier i innehållet)
    Bra bett - ja garanterat,
    Sväller - nej,
    Torkar snabbt - ja relativt,
    Finns i tub - ja,
    Elastiskt - ja lite.

Jag hade en kompis som en gång i tiden byggde en svävare i fullskala. Konstruktionen var i aluminiumplåt, och han popnitade och LIMMADE ihop skrovet med just PL 400. Satt stenhårt!

Hur det fungerar på depron/EPP/EPO/Frigolit, har jag inte en aning om.
    Kanske kan vara värt att prova...

För övrigt så anser jag (med en dåres envishet) att PU-lim är överlägset när det gäller att limma skumplast av olika material, just för att det skummar och fyller ut alla skrymslen och vrår...
    Retroholic!

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7942

Tomas - du får gärna gilla PU-lim och rätt hanterat är det nog det bästa om passformen är dålig just p g a att det skummar och fyller ut. Men försök limma en inomhus-EPP-kärra med PU där du inte kan fixera bitarna så att dom inte rör sig under skumningen...
      F ö gjordes det nyss ett "dragprov" på de 100%-limmade EPP-bitarna som jag inte haft nåt tryck på under härdningen (närapå 1 dygn). Tyvärr så var det alldeles för lätt att dra isär och det vare fogen som gav sig. Kanske fungerar det olika beroende på ytan på EPP-bitarna (för karstena har ju tydligen lyckats limma EPO med detta lim) men jag kommer i alla fall aldrig att limma EPP eller EPO med "Pattex 100 %".
      Roger

Kommentar

Arbetssätt...