Airbrush

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Känner nån av er till IKH?
    Tex: http://www.ikh.fi/sv/airbrush-sats-f...mpressor-an010
    Eller nån av dessa:
    Tyvärr kan sidan du letar efter inte hittas. Länken kan vara felaktig eller innehållet finns inte längre.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Daniel L
      • nov 2006
      • 1250

Är det Aztec a470 du tänker på?
      Glöm den. Super jobbig att rengöra och allmänt helt värdelös då det inte gick at få någon precision i den.
      Jo jag har haft en men använder nu hobbykings.
      glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
      Daniel L

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Va och kände på en Iwata idag... såld direkt! Men det var nån större än 0,35, kommer inte ihåg va den hette, men den satt fint i handen med toppbehållare. Mumma... Kollade priset på Iwata Eclipse 0,35 med behållaren på ovansidan... 4000 kr. Iwata Neo kostade hälften, men den har ingen skruv tillgänglig från utsidan för att justera trycket. Hur ska man välja mellan dessa? Neo hade skruven på insidan. Starterkitet kostade över 8000 kr med allt.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Hur ska man välja... 0,3, 0,35 mm eller 0,5 mm nozzle? Dessa är bra för vattenbaserade färger. Tvåkomp kräver 0,8 eller mer för att bli bra tyckte de.

Vad är det för färger som används på tex lexankarosser, glasfiber (flyg och heli), plastmodeller, weathering på flyg osv? Är alla vattenbaserade?

Finns det nån bra webshop i Sverige som säljer Iwata-grejer och som kan dem?

Iwata-sprutorna är rätt olika när man kikar igenom sidan med airbrushes:
          Find out more about Anest Iwata Product Category Overview. Manual Spray Gun, Automatic Spray guns, accessories and equipment for painting. Discover more.

Olika munstycken tex.

Vill ha toppmatad med lock, "gravity".

Och när behöver man skruven på bakänden? Är det för att justera hur mycket man kan spruta?

Vissa har ett litet "pistolgrip" istället för pekfingerknappen (double action) på ovansidan. Hur funkar pistolgrip för double action?!

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6807

Det blev en Iwata Eclipse CS 0,35mm munstycke med "gravitybytta" samt en tyst (45dB) kompressor med tank, 0-4 bar regulator, vätskeavskiljare mm... Nu är man peppad! :-D För att färglägga hela kroppar så blir det en annan lösning tillsvidare, kanske blir en Iwata G5 sen. Nåt annat man behöver? Var hittar man nån bra maskeringstejp? Kanske man borde använda Faskolor Fasmask? Är vattenbaserade färger jag ska använda. Faskolor som gäller? Hur är det med grundfärg på olika ytor? Jag har noll koll på grundfärger och förbehandling. Slipa + rengöra, men med vad? Har såna där grå slipdukar... Annat?

Kommentar

• Ted_B
              • dec 2013
              • 335

Fasmask funkar kanon på bilkarosser. Vet inte hur det fäster på andra material, kanske inte funkar på epo och liknande om det nu är det du tänkt måla.

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Fasmask... Pysslar ej med lexan-karosser och bilar just nu. Blir först att måla på två helikopter-canopies, 50- och 60-size (glasfiber med nån grund + färg) och helikopter-skalakroppar, 450-, 50- och 60-size. Utöver det så blir det att kludda på flygplan, glasfiber och om det går på klädsel gällande träflygen. Varför använder man fasmask istället för tejp? Är det inte mer jobb med fasmask? Eller är det för att få mycket skarpare linjer endast?

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

Denna dök upp... :-D

Kommentar

• jocke1963
                    • dec 2007
                    • 2709

Har du kompressor redan?
                    Jag köpte en sånhärna beggad härinne på säljes, funkar finfint:
                    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Air_Hose.html

Funkar även med min 50-liters kompressor i garaget, om man sänker trycket, men den väsnas ju så förb-nnat....
                    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6807

Det blev en sån här: http://www.wentzels.se/produkt/dynam..._3bar_3l__tank
                      Tank + rätt antal bar + regulator + vätskelås + väldigt tyst + säkert nåt jag inte tänkt på för jag har aldrig köpt en sån förr. :-D

Kommentar

• Ålänning
                        • maj 2007
                        • 6807

Men, nu måste jag ju ha färg!!! Vattenlöslig som gäller (har jag förstått, därför jag köpte just denna spruta).

Faskolor?
                        Pactra?
                        Tamiya?
                        Testors?
                        Vallejo?
                        Model Master?
                        Italeri?

Vissa sidor som säljer färger så har ett menyval "Färg" och sen en lång lista på små flaskor utan att nämna vad det är för färger. Vattenlösligt? Ämnat för Airbrush? !? Osv.

Kommentar

• Ålänning
                          • maj 2007
                          • 6807

Faskolor (vattenbaserad färg för airbrush?) verkar täcka in allt jag vill måla... depron, EPO, EPP, Elapor, trä, plast, "glasfiber", spacklade eller målade ytor osv... finns primers om man behöver och klarlack för att slutföra. Låter det rätt? Det är utgående från vad folk på detta forum skrivit.

Måste kolla upp lite vad som gäller med förtunning och rengöring... om inte nån här får in kloka ord före. :-)

Ett bra tips jag läste om tejp etc var att fästa på tex byxorna före man fäster på ytan man ska måla, för att inte riskera att färgen lossnar av den starka tejpen.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Har nu läst på lite gällande Faskolor. Finns ett drös olika benämningar att sålla bort: Fasglitter, Faschange, Fasescent, Fasfluorescent, Faslucent, Faspearl, Fasflip, osv. Det som återstår för mitt behov just nu är Basic. Alltså "Parma International Faskolor Basic". Vanliga färger, inte metallic, pearl, transparenta, glitter, fluoroscerande, osv.

Faskolor verkar vara "paint for lexan"... Men jag antar att alla ni målar med Faskolor Basic på allt möjligt annat i materialväg också? Enda i lexanväg jag kommer måla är "tinted/smoked glass" på canopies.

Verkar vara Wentzels och Hobbycity som har dessa färger... fler i Sverige?

"FASKOLOR can be used with most airbrushes with a medium tip"
                            Vad är medium tip? 0,3? 0,5? 0,8mm?

"and requires 40-70 psi of air (More air pressure is required than solvent based paint which typically requires around 25-35 lbs of air)."
                            Dvs 2,7-4,8 bar. Jag blev rekommenderad att använda min spruta med drygt 1 bar (men beror väl på vad man ska göra), men då är frågan... vilken färg har ni använt för att göra "weathering"?

Kommentar

• Ted_B
                              • dec 2013
                              • 335

Kullagergrossisten har färger.
                              Spädning och rengöring är vatten, så det är enkelt att göra.

Kommentar

• dvogonen
                                • jul 2012
                                • 491

Om du är ute efter att få något att se slitet ut (det är väl det du menar med weathering), så är en halvgenomskinlig färg en bra idé. Tex ett lager translucent svart. Annars är det helt klart basic - färgerna som är mest användbara.

Jag använder Faskolor. De säljs av rätt många. Priser från 50 kronor flaskan av diverse webbplatser. I nödfall säljer hobbex över disk, men de är dyra.

Trixet med färger för spruta är storleken på kornen i pigmentet. I princip kan man spruta vilken vattenfärg som helst, men ju grövre pigment, desto svårare att få bra flöde. Färger med glitter är ofta svåra att spruta. Färger som är gjorda för pensel-målning har oftast alldeles för grova korn.

Jag har experimenterat med lite olika typer av vattenlösligt lack. Inget pigment = lätt att spruta. Golvlack utspätt med alkohol funkade tex rätt bra när jag ville snåla.

Kommentar

Arbetssätt...