Hur många dagar, lipobuzzer fast på acc!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Tackar ödmjukast för hjälpen, tråkigt att det började regna!! För både oss,...såfort det regnar tänker jag på mina stackars komponenter på zmr:en....

Men du är medlem där? Vad trevligt då kanske vi redan har träffats? Flyger du flyg, heli eller vad flyger du? Jag blev medlem tidigt i våras tillsammans med en vän. Vi brukar komma i en röd fordfocus ifall det låter bekant?

Området du beskriver är precis där jag "borde" gått ner, detta är svårt att förklara men tänk att jag kom (30m högt~) från bortre banan längs den snabbt snabbt (m nos mot grusvägen) och gjorde en bred, tvär sväng till vänster ca i slutet på korta banans slut närmast grusvägen, svängen slutade med nosen mot stugan, därefter vitt och sedan svart i skärmen. Sista jag såg i goggles var den banans slut(den korta)

Jag tror du slår huvudet på spiken med sökområdet faktiskt! Lyckades jag förklara i text så bra?

Detta område du beskriver har jag mfl sökt rätt noggrant jag har ökat 50% av det området och tänker öka 50% till för att hitta den.
    Jag är tacksam för din hjälp. Och du vet nu vad jag går genom bokstavligt varje gång jag sökt, för uddachansen att den hamnade i vägdiket har jag gått i botten av lervattnet 3ggr 300m+ längs vägen från stugan..,.brännässlor någon? I ansiktsnivå...jag är 190cm m skor..

Inga uddametoder har hittills fungerat heller, drönaresökningen jag skulle få hjälp med ,han sket i mig tydligen, metalldetektorn hjälpte ej. Jag ska försöka släppa loss mina 3 hundar över fältet, som jag skrev hatar de allesammans quads ö h t (när 2 av dem var valpar jagade de min hubsanX4 som motion

Jag tror att min äldsta hanne skulle plocka upp den direkt om han såg den, han ser skrämmamde bra och är väldigt smart, det gäller bara att få de andra att förstå vad de skall göra, kanske skall försöka fejkkrascha symax8 eller hubsamx4 som övning för dem?

Får se till att fältet är tomt då, 3st stora pitbulls som springer lösa över banan kanske inte folk tycker är så kul hundrasen är bra för att söka på rfk fyris då mina hundar saknar aktiv jaktinstinkt, jag tänkte på alla rådjur och annat som finns där men de är ointressanta.
    Är det någon som provat hundsök på quad? Hade ni tränat söket innan då förstås?

Tack för din hjälp och om du hör en lipobuzzer så vet du vems det är!!

Tack för all sympati och tips!! Detta är det jäkligaste, precis när jag fixat en bra fpvkoppling och tunat in quaden perfekt men så händer givetvis detta.... fick flyga den 5accar dagen innan iaf med schysst setup....

Var i Uppsala bor du?

Fotnot. Skulle jag i vilken som helst annan community(gymmet, thaiboxnklubben) tappat ex mobiltelefonen eller plånboken på en bestämd plats ute hade jag varit avsevärt försiktigare med att skriva ut var den är, på rcff däremot och modellhobbyn känns det dumt att INTE skriva var och hur jag tappat mina saker, det finns principer och en värdegrund i vår hobby känns det som och det kan vi nog tacka det gamla gardet för!

Jag ger ej upp, skall ut dit idag och söka/lyssna, kanske tar med mpx heron också för att få flyga lite, senaste 7 klubbesöken har varit utan flygtyg, nästan så jag vill ta gräsklipparna och köra hela bondens åker

Med varma hälsningar, Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Killenheladagen
      • sep 2015
      • 1394

Inga fler gissningar, 8:e dygnet nu, närapå fullt 4s1300 med ev balanskabel-lipobuzzer som är ställd på 3.3V/Cell, när tror ni den skriker?
      15-20 dygn är en gissning tidigare skrivet, tror ni på längre tid? Skulle tro buzzern drar 5-10mw maximalt i standby, när den skriker lär den dra mer.
      Hur länge klarar den att skrika när den väl börjar? Om den börjar skrika på 4x3.3V, hur länge spekulerar ni att den klarar att skrika då? Ett dygn?

Mvh Gustaf

Kommentar

• uffe_46
        • jul 2015
        • 734

1. Sakletande med hund kräver mycket övning
        2. Hunden söker med av lukt inte syn
        3. Det har gått över en vecka, din doft på drönaren har avtagit markant och sedan har du gått i området vilket skapar störning i doften
        4. Man kan säkert lära Pitbulls uppletande, men det hade inte varit mitt förstahand val när det den typen av jobb.
        5. om du ändå väljer att försöka så släpp hundarna en och en, de stör varande i sökande

Kommentar

• Killenheladagen
          • sep 2015
          • 1394

Ursprungligen postat av uffe_46
          1. Sakletande med hund kräver mycket övning
          2. Hunden söker med av lukt inte syn
          3. Det har gått över en vecka, din doft på drönaren har avtagit markant och sedan har du gått i området vilket skapar störning i doften
          4. Man kan säkert lära Pitbulls uppletande, men det hade inte varit mitt förstahand val när det den typen av jobb.
          5. om du ändå väljer att försöka så släpp hundarna en och en, de stör varande i sökande
          Tack för tipsen,, jag vet att man man behöver lära in ett sådant specifikt sök jag tänker bara att alla hundarna (o speciellt min äldre hanne) har mkt erfarenhet av quaden m(från meckande inomhus) och skäller ofta på den och vill plocka upp den i munnen och bära iväg den, tänker att om han springer på den så är det nog 50/50 att han plockar upp den för att visa/retas med mig.
          Det är sant som du säger att doftspåret är borta/skingrat sedan länge, dock ser mina hundar förvånansvärt bra (vet ej om det är rasspecifikt eller om mina hundar som delar gener har god syn naturligt bara)

Jo det går att lära Pitbull/american staffordshireterrier (min äldsta är blamdras amstaff/pitbull) att söka utan problem, det var lättare att lära dem söka godisbitar och dyl i lägenheten än min springer spaniel och mor mins shitzu-hundar, det känns som att inlärandets begränsningar sitter i hundens koncentrationsförmåga och de 2 äldre jag har är mycket duktiga på det.

Gissa om jag ska lära dem sökande efter flyg/quad nu efter detta?!?
          Jag kan ju enkelt ta med iaf en hund i taget till fältet närmast här och flyga LOS och låtsas krascha nånstans, om jag sätter en bit dentastix (favoriten här) på mina farkoster så tror jag att chansen ökar markant för lyckade sökningar, tror t o m hund(arna) kan spotta mig FPV. Dentastixbiten bör hindra hunden från att betrakta quaden som "tuggbyte" och om jag kraschar (när jag hittat och/eller köpt ny racequad) och vet ej var så kan jag släppa kopplet och Pumba Pitbull bör springa dit glatt efter sina dentastix?

Har du nåt annat tips för att använda deras avsky för quads till nåt användbart?

Ex som Jag skrev, om jag låtsaskraschar min microquad hubsanX4 i samma område (och låter nån plocka upp den lite snyggt annars, blir den hundmat) så kommer han/de att söka den direkt och om jag premierar det beteendet kanske jag får han att letA?

Nu blev min far sjuk så hann aldrig ut igår men skall ut idag igen, tar med äldsta hunden, det kan inte skada iaf, något tips jag inte tänkt på kring hundarna och sökningen?

Om jag släpper alla 3 så bör de börja leka, om nån snubblar över quaden då lyfter de troligen upp den också då det inte finns pinnar el nåt annat de kan leka med? Eller är det lite långsökt(lol

Lite OT
          Jag skulle också vilja spekulera i om hundar söker endast med nos, givet polishundar/spårhundar som är tränade sedan födsel att stänga ut allt utom uppgiften de ges och deras huvudsakliga sinne är ju lukt...MEN... mina (ganska stora erfarenheter) ger indikatationer av att en stressad/ofokuserad hund använder ögonen primärt - jag har sett detta vid söklekar hemma och ute, jag har också blivit förvånad när Pumba ex upptäcker (m ögonen) människor el hundar på låångt avstånd där vindriktning är helt fel för att han skulle känna lukten av nämnda hund, han måste sett dem först.

Också när han är lekfull hemma och vill ha en viss leksak (japp, han gör skillnad på dom och vill ha olika leksaker beroende på humör... så använder han helt klart synen istället för nosen (ställer sig upp för att se in över bokhyllan ex) skulle han använda nosen skulle han veta preciis var leksaken i fråga är.
          Denna ras har gott luktsinne och de är t naturen väldigt måna om att vara till lags och som alla hundar stortrivs de när de får en nyttig uppgift.

Ville skriva min upplevelse av dessa hundar då de har så dåligt rykte i vår värld, en SigSauer har inget dåligt rykte, tvärtom, bra pistol, den är dock fruktansvärt dödlig och farlig - men så länge en polis bär den lyfter vi inte ett ögonbryn - skulle jag kuta omkring och vifta med en SigSauer så skulle folk springa så fort de kan, samma sak med hundar, det handlar i min erfarenhet 80% av uppfostran och disciplin samt en etablerad hiearki (om man har en hel flock som jag) Man behöver även känna till att Pitbull/Amstaff och alla mixar däri har aldrig blivit avlade för att bita eller vakta människor (som schäfer, rottweiler, dobermann som avlats speciellt för att vakta vissa människor mot andra människor i 300+ år) och högst på listan av hundskador per år toppar som vanligt golden retriever!

Så nu vet ni om Pitbulls! Jag ska också tillägga att pitbull(mixar) är de mest empatiska, lyhörda och kommunikativa hundar jag nånsin ägt eller träffat, de är väldigt känsliga för hur man mår och är jag ledsen t e x eller stressad så kommer hundarna och försöker lugna/trösta mig, alltid - de är faktiskt helt fantastiska, andra hundar gör samma sak men dessa känner av stress/oro man kanske inte ens är medveten om och försöker "hjälpa".

Tack alls för er hjälp!
          Uffe46: Kom pengarna för antennerna fram? Fick ingen bekfräftelse
          Hoppas lipobuzzern börjar skrika idag........
          Mvh Gustaf

Kommentar

• Michael
            • maj 2006
            • 1742

Klicka på bilden för större version

Namn: Dog.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,7 KB
ID: 507356

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

För många år sedan, i början av LiPo-eran, så hade jag en 3S1500 Kokam-ack i en kärra. Vid ett tillfälle så stod jag och snackade efter flygningen (som vanligt alltså) och glömde helt enkelt att ta ut batteriet ur kärran. Om jag inte minns fel så tog det inte mera än ca: 1 dygn därefter innan jag upptäckte fadäsen men då var acken redan tom och sen fungerade den tyvärr inte längre. Så min reflektion över dina funderingar är om du verkligen har nån kraft kvar i din ack efter så många dagar...
              Roger

Kommentar

• uffe_46
                • jul 2015
                • 734

Jodå pengarna kom igår och det var tur för dig, annars hade jag skickat min kamphundar på dig :aetsch:

Kommentar

• freddan_6
                  • aug 2006
                  • 2655

Räkna med att buzzern tar cirka 10mA-20mA i övervakningsläge. Du säger du hade 1300mAh batteri. 1300/10=130h; 1300/20=75h. Detta är trolig tid innan batteriet är tomt. 75h är cirka 3 dar, 130h är cirka 6 dar.

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

Det är nog mera som ligger och "tjuvdrar" än buzzern. T ex sitter det väl en mottagare i farkosten - liksom 4 fartreglage och en flyg-controller. Kanske även lite annat... Så med stor sannolikhet är nog strömmen slut - tyvärr...
                    Roger

Kommentar

• Kenneth E
                      • okt 2006
                      • 3445

Min lipotestare tömmer 3S3450 på ett par dagar.

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
                        Det är nog mera som ligger och "tjuvdrar" än buzzern. T ex sitter det väl en mottagare i farkosten - liksom 4 fartreglage och en flyg-controller. Kanske även lite annat... Så med stor sannolikhet är nog strömmen slut - tyvärr...
                        Roger
                        Ja om fler saker var inkopplade så är strömmen slut för länge sen. Jag fick intrycket att allt utom buzzern lossnade.

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7943

Innan man hittat farkosten så måste det ju vara svårt att veta vad som är inkopplat så sannolikt är hela farkosten spänning-satt.
                          Roger

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7943

Mätte lite på min 250-quad. Det sitter en 600 mW video-sändare, kamera, FrSky-mottagare, flyg-kontroller, 4 fartreglage och ett par lysdioder fram och bak. I tomgång drar den ca: 0,7 A/10 W och utan lysdioderna tända ca: 0,5 A/8W (mätt med en Astro Watt-meter). Video-sändaren drar väl en stor del av detta men jag orkade inte pillra ur kontakten och mäta hur stor del den står för. Jag hade ett 3S1500-batteri anslutet.
                            Roger
                            PS: Hade inte "buzzern" ansluten när jag mätte kom jag just på...

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

1300mAh med 0,5A är 2h 40min.

Kommentar

• Killenheladagen
                                • sep 2015
                                • 1394

Ok tråkigt, inte hittat den än , inget annat drog sannolikt ström från accen då lipobuzzern satt på accens balanskontakt och huvudkretsen bröts sannolikt redan i luften till pdbn och resten av kretsen då bilden försvann samtidigt som jag hörde motorerna stanna i luften (med mina öron alltså inte via mic el nåt),

Fortfarande ingen tur, utökar sökområdet...glad om nåt är helt,..

Mvh Gustaf

Tack för hjälpen

Kommentar

Arbetssätt...