Nya EU-regler, RC-flyg ett minne blott?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nordicguy
    • maj 2015
    • 37

Nya EU-regler, RC-flyg ett minne blott?

European Aviation Safety Agency (EASA) [1] har publicerat ett förslag till nya regler för obemannade flygfarkoster [2]. Transportstyrelsen länkar även till detta under rubriken "Information om kommande regler från EASA" [3].

Jag ska inte påstå att jag dejalstuderat förslaget från EASA eller är någon expert i ämnet för den delen. Men att läsa om detta förstörde definitivt min helg och jag såg ingen post som sammanfattade detta på rcflyg, so here goes.

I korthet innebär de nya reglerna att alla hemmabyggda flygfarkoster (segelplan, balsabyggen, multirotors, helis, etc, etc) hamnar i "Open Category A0" [4]. Detta är alltså den enda kategori som tillåter egenkonstruerade farkoster. Då gäller:

- Max flygvikt 250g. Ja precis, 250g, inte mer.
    - Max höjd 50m. Farkosten måste ha en "inbyggd funktion" som begränsar flyghöjden till 50m.
    - Max avstånd 100m. Samma gäller här, måste finnas elektronik som tvingar denna gräns.
    - Max fart 15m/s, 54km/h.

Träder dessa regler i kraft är RC-flyg i nästan alla dess former som vi känner till idag endast ett minne blott :-(

Finns det något man kan göra? Maila UASPrototypeRule@easa.europa.eu och förklara artigt varför du tycker detta förslag bör ses över. Bara individuellt formulerade synpunkter räknas tydligen, så copy-paste av någon annans email har ingen effekt. Och det är visst bråttom också, kommentarer ska skickas in senast "mitten av Oktober".

Länkar till youtubers som förklarar detta mycket bättre än jag:

[1] https://www.easa.europa.eu/easa-and-...il-drones-rpas
    [2] https://www.easa.europa.eu/system/fi...on%20final.pdf
    [3] http://www.transportstyrelsen.se/dronare
    [4] http://droneinsider.org/new-easa-dro...rone-industry/
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Hela modellflyg-industrin avseende Europa kollapsar ju i princip så frågan är om detta verkligen kommer att bli verklighet...
    Har läst skrivningar nånstans om att det organiserade modellflyget, alltså i klubbar och liknande, inte skulle omfattas av samma regelverk eftersom vårt "track record" avseende olyckor och incidenter inte är speciellt omfattande.
    Roger

Kommentar

• Mjoelner
      • okt 2006
      • 253

Det var detta förslag jag menade i mitt inlägg i tråden "Modellflygsremiss från Transportstyrelsen". Missade att både IngemarTh (inlägg) och Michael (inlägg) hade nämnt förslaget.

Jag håller med om att detta förtjänar detta en egen tråd, vilket jag inte tänkte på när jag gjorde mitt inlägg i den andra tråden, så det är bra att nordicguy fixade denna tråd!

Detta är ett riktigt läskigt förslag. Hemmabyggen omfattar allt vi pysslar med. En ARF är ett hemmabygge. I princip allt utom Bind-N-Fly är hemmabyggen, om man så bara ploppar in en egen mottagare så är det "hemmabygge". I princip skulle förslaget om det blir verklighet slå ut hela den organiserade hobbyn.

Jag undrar om förbunden är medvetna om detta förslag och tänker/har agera(t) på något sätt. Det jag uppfattat som debatterats har mest handlat om transportstyrelsens förslag, men jag har å andra sidan varit rätt off på sistone.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

Det påverkar ju inte minst FAI och all tävlingsverksamhet så jag har lite svårt att tro att det går igenom som beskrivits.
        Och lokalt i Sverige också Riksidrottsförbundet.
        Roger

Kommentar

• Mjoelner
          • okt 2006
          • 253

Ursprungligen postat av McRegor
          Har läst skrivningar nånstans om att det organiserade modellflyget, alltså i klubbar och liknande, inte skulle omfattas av samma regelverk eftersom vårt "track record" avseende olyckor och incidenter inte är speciellt omfattande.
          Det undantag som finns med säger såhär:
          Källa: https://www.easa.europa.eu/system/fi...on%20final.pdf
          Article 15
          Transitional provisions

For recreational operations of UA, such as leisure flights, air displays, sport or competition activities, conducted in the frame of associations or clubs with proven satisfactory safety records and performed under national systems before this Regulation enters into force, the following transitional provisions shall apply:

1. By [3 years after entry into force of this Regulation — estimate 2020], the competent authority shall issue operation authorisations to associations or clubs for the operations which would otherwise require an authorisation according to Subpart B of Annex I to this Regulation.

2. An operational authorisation can be issued without the need to conduct the operational risk assessment referred to in UAS.SPEC.60.

3. Operational authorisations issued under this Article shall define the conditions, limitations and deviations from the requirements of Subpart B of Annex I to this Regulation.
          Vad jag förstår är "Subpart B" det som handlar om att flyga saker i "Specific" kategorin.

Som jag tolkar detta så ska det senast 3 år efter att reglerna införts "delas ut" auktoriseringar till klubbar eller organisationer där de kan flyga "specific-flygetyg" utan att fullt ut följa reglerna som stipuleras i "Subpart-B". Dessa auktoriseringar ska då även innehålla vilka specifika avvikelser som gäller för klubbarna.

Vad som händer fram tills denna auktorisering inträffar vet jag inte, men jag gissar att Sverige har en viss tid på sig att införa reglerna och under den tiden kan vi förhoppningsvis fortsätta som vanligt.

Det som är lite läskigt här är på vilken basis auktoriseringarna delas ut och vilka undantag som görs. Blir det på förbundsnivå, eller på klubbnivå? Vilka undantag kommer att göras, om ens några? Det verkar faktiskt som att man bara skjuter problemet framför sig; "förbjud nu och fundera ut hur/om vi fixar till problemet med modellflyg sen, nu har vi iaf 3 år till på oss att fundera".

Sen undrar jag lite varför detta står under en rubrik "Transitional". Det låter ju mistänkt som att det är övergångsregler. Övergång till vad då, ett modellflygfritt EU? Denna regel tillåter ju t.ex. inte nya klubbar att få undantag (om det nu inte blir på förbundsnivå, men då tillåts ju inga nya förbund).

Kommentar

• nordicguy
            • maj 2015
            • 37

Bra och kloka inlägg i flygremiss-tråden, tack för länkarna. Kan ju bara hoppas att beslutsfattarna inser vidden av ett sådant här regelverk innan det är för sent.

Tänkte jag skulle maila några ord till EASA, om inte annat bara för att kunna sova lite bättre och känna att jag åtminstone gjort någonting. Vet inte hur mycket betydelse det har vad man skriver men har iaf funderat på några olika resonemang. Kör en liten sammanfattning av mina tankar här så ni kan såga det om det låter galet

Det känns som RC-flyg var frid och fröjd enda fram till autonoma (självflygande) RTF-modeller blev lätta att få tag i för i princip vem som helst. En gammal hederlig modell, vare sig det var flyg, heli eller t.o.m. multirotor, som kräver konstant styr-input från RC-piloten har aldrig varit någon risk i "oerfarna händer". Har man inte flugit förut så är spektaklet över på några sekunder och således ingen fara för allmänheten.

Idag är det annorlunda när vem som helst, utan någon som helst RC-erfarenhet, kan köpa en Phantom om komma i luften direkt. Så EASA har helt klart en poäng i att den exploderande marknaden av "självflygande" modeller kan bli ett problem för säkerheten i luftrummet.

Var är då autonoma modeller dominerande? Bland hemmabyggda RC-modeller eller kommersiella RC-produkter? Total dominans bland RTF-produkterna från företag som DJI skulle iaf jag säga. Få inom hobbyn som bygger modeller för waypoint-navigering, även om det såklart finns. Och en FPV-raceing "drone" är ju långt ifrån självflygande.

Det som blir helgalet i detta reglemente är att man slår ned absolut hårdast på hobby-flygaren. Den grupp som bär absolut minst risk att orsaka oreda i luftrummet. Att däremot sätta högre krav på de företag som vill sälja självflygande RTF-drones tycker jag känns rimligt. Det hjälper högriskgruppen (de utan tidigare RC-erfarenhet) att kunna flyga med mindre risk för att ställa till oreda.

Jag förstår att dessa tankar stötts och blötts otaliga gånger i många andra trådar, hoppas ni kan ha överseende.

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast
              • maj 2006
              • 3464

Jag är övertygad om att myndigheterna fått in remissvar som väl täcker upp vad vi modellflygare vill ha.
              Är det inte att elda för kråkorna att spekulera i olika scenarier kring hur reglerna blir?
              Jag anser att nu får vi vänta in de första reglerna och sedan gå i polemik.
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Mjoelner
                • okt 2006
                • 253

Ursprungligen postat av AM
                Jag är övertygad om att myndigheterna fått in remissvar som väl täcker upp vad vi modellflygare vill ha.
                Är det inte att elda för kråkorna att spekulera i olika scenarier kring hur reglerna blir?
                Att inkomma med remissvar på transportstyrelsens förslag som förbunden gjort är väl inte detsamma som att inkomma med svar till EASA om deras förslag? Det är väl olika instanser som kommer med förslag på reglering som inverkar på modellflyg. Jag tror iaf inte att synpunkter som inlämnats till transportstyrelsen om deras förslag har någon större inverkan på EASAs förslag.

Har RCFF månne redan behandlat/svarat på EASAs förslag också?

Kommentar

• bem
                  • apr 2009
                  • 1643

Hej,
                  Har man inte haft liknande scenario i USA och såvitt jag vet blev det nåt i stil med att man var tvungen att registrera sin "farkost" om vissa villkor var uppfyllda. Nog tror jag det går att lösa även för vår del i Sverige och Europa utan att vi i princip bara får kasta pappersvalor i luften.
                  /Bo

Kommentar

• nordicguy
                    • maj 2015
                    • 37

Ursprungligen postat av Mjoelner
                    Att inkomma med remissvar på transportstyrelsens förslag som förbunden gjort är väl inte detsamma som att inkomma med svar till EASA om deras förslag? Det är väl olika instanser som kommer med förslag på reglering som inverkar på modellflyg. Jag tror iaf inte att synpunkter som inlämnats till transportstyrelsen om deras förslag har någon större inverkan på EASAs förslag.

Har RCFF månne redan behandlat/svarat på EASAs förslag också?
                    Stor respekt för allt det jobb som RCFF gjort kring remissvar till Transportstyrelsen, stort tack till alla som jobbat med det!

Jag vill dock hålla med Mjoelner att ett remissvar till EASA från de svenska flygförbunden också är viktigt. Om EASA får sitt förslag godkänt i EU-parlamentet har Svenska Transportstyrelsen sannolikt inte så mycket att säga till om.

Tyska DMFV har skickat in följande svar till EASA:

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Ursprungligen postat av nordicguy

Träder dessa regler i kraft är RC-flyg i nästan alla dess former som vi känner till idag endast ett minne blott :-(
                      Nu har jag precis som du själv skrev inte läst reglerna helt innantill utan lyssnar på vad som poppar upp.

Jag vill påstå att modellflyget som vi känner till idag alltså inte drabbas alls. http://www.modellflygforbund.se/Mode...eglerfraneasa/

Regelverkets utformning är ganska tydlig att den tillkommit av och riktar sig mot drönare, ofta framförda av något jag kallar icke-RC-piloter. Alltså folk som handlar på teknikmagasitet och inte i RC-affärer. Med det som bakgrund väger jag informationen från SMFF som trovärdig. Det påverkar inte modellflyg som bedrivs på modellflygplatser och det vill jag påstå är modellflyg i nästan alla dess former som vi känner till idag. Om vi borträknar den flygning som göra av icke-RC-piloter.

Någon kan säkert knorra till detta inlägg på diverse olika vinklingar men det verklar tydligt att man absolut kan fortsätta modellflyga utan problem.

Kommentar

• Mjoelner
                        • okt 2006
                        • 253

Ursprungligen postat av henke2
                        Jag vill påstå att modellflyget som vi känner till idag alltså inte drabbas alls. http://www.modellflygforbund.se/Mode...eglerfraneasa/
                        Jag hoppas att dom har rätt i praktiken, men om man t.ex. läser Explanatory Note for the UAS Prototype regulation, sidan 8, så finns följande att läsa:
                        We had several attempts to make a definition that could accurately separate classical ‘model aircraft’ from unmanned aircraft. This has proven difficult as a ‘model aircraft’ is indeed an unmanned aircraft, and the variety of model aircraft goes far beyond manually controlled fixed wing aircraft. As we could not identify a satisfactory definition, the option of a transition period combined with an authorisation taking into account the good safety record has been adopted.
                        ...
                        Other reasons to keeping ‘model aircraft’ under the prototype rules are ...
                        Av detta framgår klart att förslaget på regelverk även gäller för modellflyg. Jag föreslår att man läser hela avsnittet om artikel 15 i det dokumentet, eftersom jag saxade rätt hårt i citatet.

Hur det sen slår på modellflyget och på klubbarna återstår att se. Det verkar som att det finns en avsikt att låta oss fortsätta med modellflyg som förut, men när jag läser förslaget på regelverk så undrar jag vilka undantag som ska göras för klubbarna/förbunden, hur säkerhetshistoriken ska bedömas och hur det hela kommer att implementeras om 3 år när det är dags för en "kompetent myndighet" att dela ut undantagen.

Kommentar

• larsmn
                          • jul 2015
                          • 393

Ta reda på vilken EU-politiker som representerar er region, skriv, även om denna/denne inte ingår i den grupp som IngemarTh skrev till.

Säg till dem att detta faktiskt gör er mer benägna att arbeta för en Svexit och att det är i klass med 90-talets bananlag. Jämför med mc-olycksstatistiken, 1000-tals dör varje år, ändå tillåter EU MC:s pga hävd.

Som många sagt, det har flugits i 60 år utan större incidenter. EASA är ju medvetna att de går över gränsen, de vill stoppa en liten grupp geom att kriminalisera en mycket större. Egentligen borde klubbarna samla på sig om de haft incidenter med allmänflyg- eller personskador, så det fanns statistik hur farliga vi är. Den ende jag kolliderat med, är mig själv.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Hur kan det bli bara värre och värre? Jag fattar ingenting. Vem orsakar detta?
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• IngemarTh
                              • okt 2010
                              • 415

Ursprungligen postat av Ålänning
                              Hur kan det bli bara värre och värre? Jag fattar ingenting. Vem orsakar detta?
                              Bland annat pilotföreningar som denna har drivit på:
                              https://www.eurocockpit.be/pages/remotely-piloted-aircraft-systems-drone

Europkommisionen har också jobbat för gemensamt regelverk:
                              http://ec.europa.eu/growth/sectors/aeronautics/rpas_sv

Kommentar

Arbetssätt...