Tips på actionkameror & fpv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas
    • jun 2006
    • 7682

Allting är ju en fråga om tycke och smak.
    Jag tycker GitUp har bättre färger, M20 är alldeles för röd i färgen.
    Dessutom har GitUp bättre gyro, därmed stabilare bild.

Tycker jag...

Retroholic!

Kommentar

• SniffSwe
      • maj 2016
      • 513

Ursprungligen postat av McRegor
      Fast de original-linser som finns till Fatshark är tämligen begränsade så köper man Fatshark och behöver korrigeringslinser så får man nog se till att göra dessa själv.
      Du menar alltså att dessa är begränsade? http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...-till-fatshark
      Det kan såklart stämma då jag inte använder sådanna själv(har ögonlinser). Om så är fallet så kan naturligtvis Fatshark vara ett mindre bra alternativ.

Ursprungligen postat av McRegor
      Beträffande 25 mW eller ej så oavsett vad som är godkänt så är det inte många här som kör med denna effekt och orsaken är att de helt enkelt är känsligare och svårare att få ens räckvidd runt fältet med.
      Jag vet inte men jag tror faktiskt att orsaken snarare är att det finns så mycket billiga VTX:er på marknaden(t.ex eBay mm) nu som inte håller måttet. Vissa anger till och med in-effekt(alltså hur mycket ström x spänning den drar) istället för ut-effekten den sänder ut.
      Om man vet om en bra VTX, oavsett effekt, så ser jag det mer relevant att rekommendera specifikt den iställer för att bara rekommendera en effekt. Det förvirrade mig när jag var nybörjare

Jag kan för tillfället komma på 3 gånger då jag kraschat med fortfarande bra video-bild då jag av misstag hamnade nedanför trädtopparna några hundra meter bort och tappade RC-länken. Det var med ImmersionRC 600mW. Jag var nybörjare då men lärde mig att jag mycket hällre tappar video-feeden några sekunder än RC-länken. Brus i bilden blir en varning och man kan dra på och stiga så kommer videon tillbaka direkt och då vet man var man har potentiell radioskugga.
      Dock säger jag inte att 25mW alltid räcker, men en kvalitativ 25mW-vtx är ganska bra att börja med så man lär sig begränsningarna i 5.8Ghz-systemet och lär sig hantera dem. Sen kan man gå upp i effekt eller byta till lägre frekvens om man känner att det behövs
      Senast redigerad av SniffSwe; 2017-01-15, 18:55.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

SniffSwe - yes, original-linserna finns endast i 3 styrkor (negativa) så många måste nog fixa linserna själv och är man astigmatiker så finns inget alternativ annat än egentillverkat - på nåt sätt. Detta är inget problem som yngre med bra syn uppfattar men kan var ett problem för oss äldre och som behöver kraftigare korrigering av nån form. Annars är ju Fatshark-brillorna fina och av bra kvalitet men man måste vara medveten om att dom kanske inte passar alla trots allt.
        Roger

Kommentar

• Thomas
          • jun 2006
          • 7682

Jag, som glad FPV-amatör, med behov av läsglasögon +1,5, provade kompisens Fatshark-brillor, tror det var första utgåvan.
          Det jag upplevde med dom var att det var ganska begränsat synfält, men det värsta var att det blev dubbelbild, som om linserna inte var korrekt kalibrerade.
          Dessutom ganska kraftig oskärpa.
          Jag köpte billiga "Quanum DIY v2" med helskärm på HobbyKing, och de passade mig perfekt. Bättre bild med bredare synfält.
          Att jag sen kunde ha ett par tunnbågade läsglasögon innanför lådan var ännu bättre.
          Ännu bättre skärpa i bilden!
          Retroholic!

Kommentar

• JonasH
            • nov 2016
            • 472

Många tips och det är jag tacksam för! Kommer att beställa 25mw-paketet men vänta med goggles lite och ska försöka prova några olika. Har en kompis som har ett par Fat Shark "över" och som jag får testa och köpa om jag vill. Han visste inte modell men troligtvis ett par Dominator, vi får se.

Det blir en Foxeer Legend 1 HD som kombinerad action- och fpvkamera till att börja med.

Så nu ska jag bara försöka hitta var jag ska beställa någonstans!

Kommentar

• JonasH
              • nov 2016
              • 472

Ursprungligen postat av SniffSwe
              Jag har gjort en liten lista här nedanför med saker som jag tycker är prisvärda, inte nödvändigtvis det bästa men helt klart prisvärda.

Prisvärt paket:
              VTX ImmersionRC 25mW RaceBand 300:- (Denna är riktigt bra för det priset)
              Antenner Aomway RHCP 160:-
              HD-kamera Foxeer Legend 1 HD 550:- (Bra formfaktor, 1080p/60, AnalogVideo-OUT för FPV och även förberedd för filmning av/på samt fotografering från sändaren)

Om du vill ha en dedikerad FPV-kamera med låg latency:
              Foxeer HS1177 305:-

Prisvärda kvalitet-goggles:
              Fatshark Dominator V2 2750:-
              Nexwave RX-modul 240:-

Jag handlar oftast från quadcopters.co.uk och det är där jag hittat alla dessa produkter samt priser. Räkna med ca 200-250:- i fraktkostnad och ca 3 dagars leveranstid.
              Dock är mycket Out of stock nu men det finns ju fler sidor som har samma prylar.
              Hej igen,
              Är dessa produkter rätt?

Mottagaren kan jag inte hitta just nu men får försöka på några andra sajter. Goggles hoppas jag kunna testlåna av en kompis. De ska vara Fat Shark Dominator trodde han, vet ej version ännu.
              Stort tack för hjälpen!

Kommentar

• JonasH
                • nov 2016
                • 472

Ursprungligen postat av JonasH
                Hej igen,
                Är dessa produkter rätt?

Mottagaren kan jag inte hitta just nu men får försöka på några andra sajter. Goggles hoppas jag kunna testlåna av en kompis. De ska vara Fat Shark Dominator trodde han, vet ej version ännu.
                Stort tack för hjälpen!
                Min kompis hade ett par Attitude som han vill ha 1000kr för. Är de ok att börja med?

Och vad behöver mer? Sladdar? Batteri? Eller använder man drivacken som är 3S?

Kommentar

• SniffSwe
                  • maj 2016
                  • 513

Ja, det är rätt. Just VTX:en finns både med RaceBand och utan. Skillnaden är att den ena har Raceband-frekvenserna och den andra inte och jag tror inte att det är någon skillnad prestandamässigt. Jag har dock raceband versionen.

Lite synd att båda versionerna är Out of Stock :/

Edit: Du kan prova Fatsharksen och se om du gillar dom Om du gillar dom så antar jag att dom kan vara värda 1 000:- dock vet jag väldigt lite om Attitude och jag gissar att mycket har ändrats fram till de nyare Fatshark-glasögonen
                  Det är väll 2S som man oftast har till Fatshark och ska du ha batteri så är ju original ganska bra: http://www.quadcopters.co.uk/fatshar...74v-2533-p.asp
                  Dock är det nog inte det som är original till Attitude men det funkar nog ändå

Men Attitude har väll inbyggd mottagare? Kolla vilka frekvenser den tar så att VTX:en du köper har samma. Dock tror jag att det är det som kallas Fatshark-bandet och det stöds av alla ImmersionRC-VXT:er va jag vet.
                  Senast redigerad av SniffSwe; 2017-01-16, 17:14.

Kommentar

• JonasH
                    • nov 2016
                    • 472

Ursprungligen postat av SniffSwe
                    Ja, det är rätt. Just VTX:en finns både med RaceBand och utan. Skillnaden är att den ena har Raceband-frekvenserna och den andra inte och jag tror inte att det är någon skillnad prestandamässigt. Jag har dock raceband versionen.

Lite synd att båda versionerna är Out of Stock :/

Edit: Du kan prova Fatsharksen och se om du gillar dom Om du gillar dom så antar jag att dom kan vara värda 1 000:- dock vet jag väldigt lite om Attitude och jag gissar att mycket har ändrats fram till de nyare Fatshark-glasögonen
                    Det är väll 2S som man oftast har till Fatshark och ska du ha batteri så är ju original ganska bra: http://www.quadcopters.co.uk/fatshar...74v-2533-p.asp
                    Dock är det nog inte det som är original till Attitude men det funkar nog ändå

Men Attitude har väll inbyggd mottagare? Kolla vilka frekvenser den tar så att VTX:en du köper har samma. Dock tror jag att det är det som kallas Fatshark-bandet och det stöds av alla ImmersionRC-VXT:er va jag vet.
                    Tack och ska kolla upp dem.
                    Med sladdar och eventuellt batteri så menade jag i modellen. Tex sladd mellan actionkameran och videosändaren? Hur får videosändaren sin ström? Kanske blir logiskt när jag får hem grejerna. Hittade en 200mW sändare hos RC Flight. Kan den vara ett alternativ eller ska jag vänta in 25mW? http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...5-8-ghz-a-v-tx

Behöver jag något mer innan jag trycker på beställknapen?

Kommentar

• Utmanaren2002
                      • aug 2006
                      • 231

Efter flera års FPV flygande med plankor multisar har jag en hel del erfarenheter som gjorts med 600mW immersiontx och en uppsjö olika antenner. Min uppfattning är att antennen är den viktigaste komponenten när det handlar om störningsfri bild oavsett uteffekt! Har numera enbart Aomway tx med valbar uteffekt 25/200/600mW och Aomway antenner i alla FPV plan och multisar och är helnöjd! Flyger både med googles och strut, väljer helst strut för multisar och googles för flygplan. Struten har HD in som jag utnyttjar då jag flyger FPV med Phantom 4, en helt fantastisk flygupplevelse och väldigt bra i andra sammanhang!

Köp nedanstående så blir du nöjd!

http://www.banggood.com/Aomway-5_8GH...-p-961730.html

The HeadPlay FPV Headset is packed full of features that every FPV enthusiast will enjoy. This headset was designed from the ground up with the FPV pilot in mind, with quality, performance and comfort at the forefront. The headset gently rests on the forehead/cheeks spreading the weight out evenly, which compared to many video goggles which rest on the bridge of the nose instead. Three straps securely hold the HeadPlay in place while at the same time blocking light coming in from the outside. The end result is a cinematic experience that is sure to impress. This headset is a great choice for FPV pilots that struggle to find a traditional FPV goggle that meets their Interpupillary distance (IPD). Instead of each eye having to look through separate optics, the new HeadPlay presents the pilot with one large screen.

Lycka till
                      Göran

Kommentar

• JonasH
                        • nov 2016
                        • 472

Fick precis svar från Quadcopters när de skulle få in ImmersionRC 25mW:

"It will be about 3 weeks after the Chinese New Year .

To be honest the Foxeer Tm25 is more popular as it's smaller lighter and performs better .

Regards
                        Quadcopters "

Fick Är det någon vet om ovan sändare är lika bra eller till och med bättre?

Kommentar

• JonasH
                          • nov 2016
                          • 472

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
                          Efter flera års FPV flygande med plankor multisar har jag en hel del erfarenheter som gjorts med 600mW immersiontx och en uppsjö olika antenner. Min uppfattning är att antennen är den viktigaste komponenten när det handlar om störningsfri bild oavsett uteffekt! Har numera enbart Aomway tx med valbar uteffekt 25/200/600mW och Aomway antenner i alla FPV plan och multisar och är helnöjd! Flyger både med googles och strut, väljer helst strut för multisar och googles för flygplan. Struten har HD in som jag utnyttjar då jag flyger FPV med Phantom 4, en helt fantastisk flygupplevelse och väldigt bra i andra sammanhang!

Köp nedanstående så blir du nöjd!

http://www.banggood.com/Aomway-5_8GH...-p-961730.html

The HeadPlay FPV Headset is packed full of features that every FPV enthusiast will enjoy. This headset was designed from the ground up with the FPV pilot in mind, with quality, performance and comfort at the forefront. The headset gently rests on the forehead/cheeks spreading the weight out evenly, which compared to many video goggles which rest on the bridge of the nose instead. Three straps securely hold the HeadPlay in place while at the same time blocking light coming in from the outside. The end result is a cinematic experience that is sure to impress. This headset is a great choice for FPV pilots that struggle to find a traditional FPV goggle that meets their Interpupillary distance (IPD). Instead of each eye having to look through separate optics, the new HeadPlay presents the pilot with one large screen.

Lycka till
                          Göran
                          Tack Göran!
                          Rangevideos Headplay verkar grymma! Ska ta en titt på dina andra länkar också. Sändaren var slut den med såg jag men kanske finns på andra ställen.

Kommentar

• Utmanaren2002
                            • aug 2006
                            • 231

Rctech hade på lager i lördags! Jag köpte och får den i morgon! Det kallas snabbleverans[emoji106]. Har du bråttom så finns den på eBay för ca 30USD!

Skickat från min iPad med Tapatalk

Kommentar

• SniffSwe
                              • maj 2016
                              • 513

Tack och ska kolla upp dem.
                              Med sladdar och eventuellt batteri så menade jag i modellen. Tex sladd mellan actionkameran och videosändaren? Hur får videosändaren sin ström? Kanske blir logiskt när jag får hem grejerna. Hittade en 200mW sändare hos RC Flight. Kan den vara ett alternativ eller ska jag vänta in 25mW? http://www.rcflight.se/visaprodukt.a...5-8-ghz-a-v-tx

Behöver jag något mer innan jag trycker på beställknapen?
                              Jaha Actionkameran har inbyggt batteri. Observera att denna kamera är det enda som jag rekommenderat som jag inte själv använder, jag bara tycker att den ser väldigt prisvärd ut

VTX kopplas direkt till 2-6S acc, kan vara driv-accen om det är en el-modell. Jag sätter inga filter eller någonting eftersom ImmersionRC verkar klara sig utan sådant.

200mW går också bra, bara att den inte är tillåten utan licens, men det är som folk säger, nästan alla kör med för kraftig VTX och ingen kontrollerar eller anmäler det
                              Men denne Göran har bra rekommendationer också och vet nog vad han talar om så den VTX:en skulle nog jag våga prova också. Det finns många med ställbar effekt och det är ju trevligt så länge det är en bra VTX i övrigt

Kommentar

• SniffSwe
                                • maj 2016
                                • 513

Fick precis svar från Quadcopters när de skulle få in ImmersionRC 25mW:

"It will be about 3 weeks after the Chinese New Year .

To be honest the Foxeer Tm25 is more popular as it's smaller lighter and performs better .

Regards
                                Quadcopters "

Fick Är det någon vet om ovan sändare är lika bra eller till och med bättre?
                                Jag håller just nu på att bygga 3 st nya quads, en med Foxxer TM25, en med ImmesionRC 25mW och en med ImmersionRC 200mW, för att testa.
                                Denna film gjorde att jag blev intresserad av ifall dom fejkar eller om det är sådan skillnad: https://www.youtube.com/watch?v=1l9B9_C7L2Q
                                Nästan alla VTX:er är mindre än ImmersionRC:s "vanliga" VTX:er

Kommentar

Arbetssätt...