"Frigolitsåg" bygge.
Kollaps
X
-
Jag skar två halvor och det var en lite mindre modell så det var nog max 60 cm långt. Men jag skar även pluggar till båt-skrov med samma setup och då var det nog runt 1 meter som längst. Jag bara drog tråden långsammare när det var långt och fortare när det var kort.
Ditt nätaggregat borde väll funka bra rakt av?Kommentar
-
Det är klart värt ett försök för det värsta som kan hända är väl att man blåser säkringen ....Jag skar två halvor och det var en lite mindre modell så det var nog max 60 cm långt. Men jag skar även pluggar till båt-skrov med samma setup och då var det nog runt 1 meter som längst. Jag bara drog tråden långsammare när det var långt och fortare när det var kort.
Ditt nätaggregat borde väll funka bra rakt av?Kommentar
-
Jag använder en "Einhell" 6/12/24V batteriladdare när jag skär friggo.
Kör den på 24V, ca en meters kanthaltråd, brukar dra sådär 4-5 A...Retroholic!Kommentar
-
Jag använder en "Einhell" 6/12/24V batteriladdare när jag skär friggo.
Kör den på 24V, ca en meters kanthaltråd, brukar dra sådär 4-5 A...
Vilken tråd diameter användet du ? men 4-5A vid 24V var mycket värdefull info för mig och om det funkar för 0.5mm tråd
så är det inte ens i närheten av något problem för då är det bara att invänta posten på mån eller tis sen är det bara att plugga in det nätagg som jag har stående så slipper jag bygga ett nytt men jag hittade en modul i gömmorna som tar 5-48v in och är
ställbar 7-48v ut och justerbar ström 0-15A så det skulle vara helt kalas så den ska jag bygga in senare i kväll med brytare
och volt o amp mätare samt 2st vridpottar 2 kablar med banan kontakter så det bara är att plugga i agget.Kommentar
-
Låter helt kanon för sedan jag fick den här iden så har jag samlat på mig en massa olika skrotbitar som embalage och bygg
isolering både vita o rosa o blåa XPS o frigolit så nog finns det övningsmaterial allt,
tackar så mycket för info'n Thomas.Kommentar
-
XPS'n skär nog fint med den densiteten som sagt och finns lite här o var på typ byggvare husen och dom jag varit till i Gävle
så finns det alltid paket som är öppna så man kan köpa dem styckevis istället för hela paket.
Men sen om man blir tungmissbrukare av skumskärning för risken finns att det blir beroendeframkallande så får man göra egna block ,
mer jobb men utbudet på färdigt skum blir näst intill oänderligt för då kan man tillex göra skum av Elapor eller blanda sig fram till en egen sort.Kommentar

Kommentar