Information från TS om flygning med "drönare"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Det organiserade modellflyget har knappast varit nåt problem överhuvudtaget men det kan man trots allt "komma åt" ifrån TS sida eftersom klubbar och deras styrelser knappast medvetet kan bryta mot nya bestämmelser men hur skall man i praktiken kunna göra nåt åt det oorganiserade modellflyget ? Vår klubb har t ex funnits på samma ställe under 40 års tid utan minsta incident med allmänflyget och under större delen av den tiden utan officiella höjdrestriktioner trots att vi ligger i utkanten av en numera utökad kontrollzon men nu kommer vi av allt att döma att tvingas ner på max 50 meters flyghöjd utan klareringstvång. För att få flyga högre måste vi kontakta tornet vid varje tillfälle och begära detta utrymme men man kan fråga sig dels hur det kommer att fungera i praktiken, dels syftet överhuvudtaget eftersom vi som sagt aldrig haft några som helst incidenter. Vi ligger typ 8--9 km ifrån närmaste delen av startbanan på fältet. Snacka om att skapa problem av något som aldrig varit ett problem och att det är vi organiserade flygare som i praktiken kommer att påverkas mest. De oorganiserade lär väl dels inte sätta sig in i de nya reglerna eller helt enkelt strunta i dom. För vem skall "jaga" dessa och hur skall det gå till att få någon dömd för ett brott om det inte är väldigt uppenbart typ i direkt närhet till stora flygplatser och att dom tas på bar gärning?
    Roger

Kommentar

• FlyHigh
      • mar 2014
      • 103

Jo, men om man befinner sig i kontrollzon men utanför 5 km-gränsen från den kontrollerade flygplatsen har TS i praktiken infört en begränsning av rörelseenergin. Här får en modellkärra flyga under 50 meters höjd om den väger mindre än 7 kg och inte har en hastighet överstigande 90 km/h. Om man räknar ut rörelseenergin blir det 0,5x6,99x(25x25)=2181 J. Jag frågar mig osökt hur detta rimmar med att man i fritt luftrum, utan speciellt tillstånd, får flyga en modellkärra som väger mindre än 7 kg men med fri hastighet (tror dock att ljudhastigheten är den övre tillåtna enligt någon annan regelskrivning). I praktiken är alltså rörelseenergin i fritt luftrum närmast obegränsad för en modellkärra. Jag tycker naturligtvis att det senare är positivt ur vår synvinkel, men man undrar verkligen var konsekvensen finns från TS-sida. Det är väl lika farligt att kollidera med ett flygplan inom en kontrollzon som strax utanför kontrollzonen, eller hur? Att införa en 7-kilosgräns utanför kontrollzon utan att samtidigt definiera en övre tillåten hastighet är ju helt meningslöst. Men återigen, det är väl en drönare av det ursprungliga slaget man tänker på, som nästan inte har någon hastighet horisontellt.

/Robert

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

LÄs gärna Mikael´s första inlägg igen som är en förklaring av vad som pågår,särskilt punkt 2. Och en stor del av problemställningen är svårigheten att juridiskt,nedskrivet på papper,särskilja de olika sorterna av drönerier,att sitta o spekulera i hur korkat det är ger inget,detta är inget svenskt beslut men som jag uppattat det av Mikael är TS välvilligt inställda till det "klassiska " modellflyget så förhoppningen är att det löser sig på bästa möjliga sätt..
        Senast redigerad av bokis; 2018-01-14, 11:40.
        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Bokis - fast det jag relaterar till är det som aktuell flygledning förklarat för oss och vill ha en förhandling runt. Man anser att vår nuvarande överenskommelse om 120 m flyghöjd inom en cylinder med 400 m radie och med en stående klarering inte kan fortsätta men vi får väl se vad det så småningom mynnar ut i.
          Som sagt - 40 år på samma ställe utan minsta incident med fullskalaflyget betraktas fortsättningsvis av den nya, lokala flygledningen som en uppenbar risk fr o m 2018-02-01... Nåja - jag återkommer med resultatet av våra diskussioner och förhandlingar.
          Roger

Kommentar

• SniffSwe
            • maj 2016
            • 513

McRegor: Det är typiskt byråkratin att laga sånt som inte är trasigt. Det är ju väldigt förargligt va multirotors inträde har ställt till med. Jag menar, ni har flugit i 40 år på samma plats utan problem men nu när "alla" verkar ha blivit rädd för drönare så blir det stopp, även fast drönare förmodligen inte är mer farlig och platskrävande än eran tidigare verksamhet har varit.

Kommentar

• Stig H.
              • jul 2007
              • 247

Raketerna är inga drönare precis....

I den mån det fortfarande förekommer uppskjutningar - måste vara så att modellraketer i FAI/SMFF-klass S får svårt att rymmas inom de nya drönar-regelementena. Eller är det bara att panga på som tidigare?
              Senast redigerad av Stig H.; 2018-01-19, 09:26.
              2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

Arbetssätt...