Snart blir det dyrare att handla från Asien
Kollaps
X
-
Kommentar
-
Mjoelner: Jag vet inte helt säkert men jag tror att henke2 menade att den miljarden som dom påstår sig gå miste om årligen delat med antal paket blir ca 18 kr/paket.
Sen tror jag att snittvärde på 72kr/paket inte alls behöver vara så fel, när jag räknar snittet på mina 484 köp på eBay så blir snittet ca 54kr/paket. Det dyraste jag köpt var nog en grej för 1600:- men många 7 och 14kr köp av elektronik-komponenter drar ner snittet ganska rejält.
Angående 275 SEK så står det bara "PostNords avgifter" och inget mer. Momsen är dock specificerad till 0,00 SEK vilket också är lite suspekt. Det kanske är ett porto, utöver de 600:- jag betalade i frakt när jag beställde? Mycket märkligt men paketet var på tullverket en vecka så det är ju rätt billigt med 275:- för en veckas arbete
Kommentar
-
Jag hittade det, PostNord har uppfattat dig som en företagskund. Importdeklaration företag kostar 275:- (220:- + moms).Angående 275 SEK så står det bara "PostNords avgifter" och inget mer. Momsen är dock specificerad till 0,00 SEK vilket också är lite suspekt. Det kanske är ett porto, utöver de 600:- jag betalade i frakt när jag beställde? Mycket märkligt men paketet var på tullverket en vecka så det är ju rätt billigt med 275:- för en veckas arbete
Kommentar
-
Det är nog samma admin-avgift som man tagit ut redan tidigare när man påför moms och ev tull på paket.
Detta gör dock också DHL och andra transportörer när dom debiterar moms så skillnaden blir nog minimal mellan de olika transportörerna.'Men visst är det surt att beställa nåt för en 50-lapp och sen tillkommer mångdubbelt för Postnords "tjänster".
RogerSenast redigerad av McRegor; 2018-01-19, 19:23.Kommentar
-
Det är nog bara för att de ska ha råd ersätta alla paket de skadat... =)www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Vänta bara tills skattemyndigheten börjar ta ut en införselavgift för att ta in din skatt!//Mange
Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!
www.strangnasmodellflygare.seKommentar
-
Borde inte rubriken på artikeln varit typ "Nu ska Postnord börja sköta sitt jobb"?
Det står ju såhär på PostNords hemsida:
"Ta emot/handla på nätet
När du tar emot eller handlar på nätet från ett annat land utanför EU, även från de länder som räknas som EU:s skatteområden eller punktskatteområden, så kommer varan att förtullas innan den kan användas eller säljas vidare.
PostNord utför importförtullningen för mottagaren och specifikationen av förtullningen medföljer paketet och avser kostnaderna för tull och moms samt vår avgift för importdeklarationen. Beloppet ska betalas i samband med utlämningen av paketet. Vår avgift för importdeklaration tillkommer, för privatpersoner är avgiften 125 kronor inkl. moms."
Sen är det ju så att gåvor med ett värde som understiger 500:- är fri från tull och moms så ifall en säljare på t.ex. eBay kryssar i "gift" och "value $10" så är det nog svårt att bevisa att detta är nått som är köpt. Även om antalet paket i viss mån talar för att det är handel det är frågan om så är det nog svårt och tidskrävande för PostNord att bevisa det i enskilda fall.
Det bästa är väll om handlare i Sverige och EU kan utöka sina sortiment och erbjuda det mesta till bra priser
Svenskar har ju som regel ganska mycket pengar(eller alternativt mycket lån) så det är ju lite fånigt att klaga på att man inte kan handla superbilligt från Kina längre. Det förstår ju alla att det inte är vettigt att vem som helst kan köpa nått för 10-20:- som utan extra fraktkostnad, tull och moms kan skickas separat från Kina ända till brevlådan. Det kan ju inte vara bra på nått vis för varken världens miljö eller Sveriges ekonomi och framtid. Jag tänkte leva lika länge som jag levt 2 gånger till så jag tycker det är bra om "orimliga" saker rättas till så saker blir "rimliga".
Kommentar
-
Orsak och verkan
Miljontals paket från Kina ställer helt klart ökade krav på posthanteringen. Vilken skuld i den uppkomna situationen har postorderföretag som t.ex. Wish? Min erfarenhet är att om man beställer kanske 4 - 5 artiklar via Wish så får man inte detta levererat i ett paket utan i 4-5 paket vid olika tidpunkter. Det är klart att Postnord inte gillar läget.2,4 GHz - en milstolpe inom RC-teknikenKommentar

Kommentar