Hur högt flyger jag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Ursprungligen postat av AlveH
    Det finns termik-blåsor på lägre höjd än så. Friflygarna i segelklassen hittar ju termik med 50 meters lina.
    Ett problem är att "blåsan" följer med vinden så om det blåser mycket får man snart lämna det
    "viktlösa" tillståndet eftersom planet snart hamnar utom synhåll.
    Nu flyger vi inte friflyg, annars kan vi lika bra dra paralleller med luftballong också.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kommentar

• karstena
      • okt 2012
      • 382

Ursprungligen postat av AlveH
      Det finns termik-blåsor på lägre höjd än så. Friflygarna i segelklassen hittar ju termik med 50 meters lina.
      Ett problem är att "blåsan" följer med vinden så om det blåser mycket får man snart lämna det
      "viktlösa" tillståndet eftersom planet snart hamnar utom synhåll.
      Jo da der findes termikbobler helt ned på 10m også, ja faktisk helt nede ved bakken, da deter der de dannes. Men når jeg taler om termikflyvning taler jeg om fly som har en presta som vil noget og har en störelse over 2m. Pröv du at tage en boble under 100m med et slik fly. Du får simpelthen en så skarp / trang svingradius at tapet overstiger löftet.
      Det er bare at se på de store rovfuglene, selv de hjälper oftes til med vingerne når de ligger under 50m. Det skal väre helt klart at de går oss en höy gang når det gälder at utnytte löft.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ove blev svårt sjuk och håller på att avveckla. Han skrev för nån månads sen i nån annan tråd i forumet.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1811

Ove är fortfarande aktiv här på forumet och skriver regelbundet inlägg.

/Mats

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Jodå - Ove skriver här men enligt honom själv så är Airmedia avvecklat - eller håller på att avvecklas.
            Roger

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast
              • maj 2006
              • 3464

Air Media är inte avvecklat än. Just nu kör företaget på tomgång beroende på min sjukdom.
              Det är möjligt jag har några Eagle Three höjdmätare kvar. Jag får kolla lagret.
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...