https://www.rcflyg.se
PostNord har inte många rätt... - Svenska RC-flygförbundet

PostNord har inte många rätt...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peso
    • jun 2008
    • 105

På min sista beställning från Bangood har jag betalt 64% avgifter. Paketet kostade med frakt från Bangood 850:-. Postnord har debiterat mig 548:-. Det är straffet för att jag har utnyttjat företeelsen global e-handel. Och jag borde ha begripit bättre. Postnords uttalade målsättning är att slippa hantera paket. Med dom här påslagen kommer dom kanske lyckas.
    Varför blev det så dyrt. Banggood delade upp leveransen i 3 delar. Två mindre brev med vikt mindre än 50 g vardera samt ett större på ca 1kg. Postnord tar då 75:- plus moms för var och en av de mindre. Sedan för det större paketet innehållande en liten helikopter tar man 120:- i avgift plus 25% moms plus 6%tull. Varför det blir tull anser man sig inte behöva motivera. Inte heller varför det blev 120:- istället för 75:-.
    Det här känns som en fläkt från 1600-talet. På den tiden såg statsmakterna inga som helst nackdelar med förtullning på alla möjliga ställen. Det var så man styrde varuflöden. Samtidigt fick staten in kosing.
    Dessutom verkar ett av 50 g paketen ha kommit bort.

Kommentar

• IngemarTh
      • okt 2010
      • 415

Ursprungligen postat av Flahultarn
      Vad menas? Paket från HK's EU lager, klassas dom också som kommande från HK Kina med de påföljder det ger... ?
      ...
      När man beställer från EU lagret kan man ju hävda att man som kund måste anta att HK skött införseln till Holland på ett korrekt sätt. Däremot om man beställt från Kina direkt och paketet bara är ommärkt utan bevis på korrekt införsel till Holland blir det svårt att hävda att man inte ska betala moms om värdet överstiger 22 euro.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
        • 7677

Nu ska man ju inte BARA klaga på avgifter hit å dit...

För ett par år sedan beställde jag prylar en söndagkväll via nätet från någon kinasida (kommer inte ihåg vilken), på ONSDAGEN i nästkommande vecka kom FedEx och levererade hem till dörren!!
        Tre dagar från Kina, nytt rekord!

Att jag sen fick betala tull & moms är en annan historia.
        Retroholic!

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Det är en sak att göra rätt för sig och betala moms men att det skall ta sån tid att sen få paketet och i vissa fall dessutom inte alls få paketet man betalt för det är ju oacceptabelt. Tänk så mycket enklare allt blivit om även Sverige, som annars snabbt brukar anamma allt som EU bestämmer, även skulle tagit till sig möjligheten till en momsfri 22 Euro-gräns...
          Roger

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
            • 179

Ursprungligen postat av Mr.Bob
            Jag fick annat förklarat av posten när jag ringde om mitt HK paket som skickades från Hongkong men via nederländernas lager.

Jag fick ett spårningsnummer från NL och det "skickades därifrån" men posten sa att de tittar på vart paketet ursprungligen kommer ifrån och det var ju såklart CN och det stod på paketet så därav blev jag tvungen att pröjsa dessvärre.. De är luriga de där post nordarna... och sen får man vänta veckor på att få paketet efter man betalt...
            Så ska det ju inte fungera som jag förstår. När paketet mellanlandar i nåt EU-land så betalas moms och tull in där till det landet, sen skickas det vidare till Sverige utan några mer avgifter. Ska man betala även i Sverige så har dom ju tagit ut moms två gånger. Låter inte rimligt... Jag har till och med ringt tullen och frågat om det är ok att Sverige blir blåst på moms och tull bara för att paketet mellanlandade i England.. Så var reglerna sa dom då, och så länge vi är med i EU så fungerar det på detta viset...

F.ö. har jag ett paket som ligger hos posten under behandling och har gjort det i snart tre veckor. Och inte svarar kundtjänst när man klagar heller... Jag skyller det här på svenska e-handlare eftersom det är dom som gnällt sig till det här eländet.

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

..ingen som har klagat på det kinesiska nyåret ännu? Och vill man ha hit paketet fort så ta det via Feedex,DHLeller kanske TNT så kommer det fort ,dyrare samt med avgifterna utan undantag,dvs man får betala vad det kostar..
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• flygrc
                • aug 2013
                • 329

Det finns transportsätt från Kina så Postnord inte blir inblandade

Kommentar

• zeno
                  • maj 2006
                  • 536

Ett tips jag fick av senaste kontakten med tullverket var att gå in på https://moms.postnord.se/ och knappa in sändningsnummer samt ditt postnummer.
                  Om ditt paket har kommit tillräckligt långt i processen så kan du få betalningsinfo direkt därifrån och behöver alltså inte vänta några extra dagar på SMS eller inbetalningskort.

Kommentar

• bokis
                    • maj 2006
                    • 5041

Ursprungligen postat av zeno
                    Ett tips jag fick av senaste kontakten med tullverket var att gå in på https://moms.postnord.se/ och knappa in sändningsnummer samt ditt postnummer.
                    Om ditt paket har kommit tillräckligt långt i processen så kan du få betalningsinfo direkt därifrån och behöver alltså inte vänta några extra dagar på SMS eller inbetalningskort.
                    Kanon! Tackar!
                    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Flahultarn

• jan 2012
                      • 489

Ursprungligen postat av zeno
                      "Så snart din betalning är registrerad levererar PostNord din försändelse till dig som mottagare eller ditt ombud..."

Jo, jag tackar, 3 veckor kanske är snart för Postnord, inte för mig... men funktionen med inbetalningssidan var bra att känna till. Kanske kan gå liiite snabbare iaf...

Kommentar

• daspunner
                        • aug 2017
                        • 142

Ursprungligen postat av flygrc
                        Det finns transportsätt från Kina så Postnord inte blir inblandade
                        Detta erfor jag då jag hade lite brått o få grejerna hem vid sista beställningen.

Kommentar

• kenneth.eriksson.94
                          • sep 2015
                          • 288

Skulle hämta paket idag enligt avi, kommer dit- vi har inget paket. Efter två timmar i telefonkö, oj vi har skickat avin förtidigt, paketet kommer först om ett par dagar.

Hur kan det göra så, lastat av och på igen?

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Välkommen i gänget! Det har hänt mig två gånger, senast fick jag vänta tre dagar på att Post Mord skulle hitta mitt paket. Avin utskickad men inget paket fanns på utlämningsstället. Tre dagar senare anlände paketet dit!

Kay krut

Kommentar

Arbetssätt...