Verktyg för att kapa plåtar av olika dimensioner?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Verktyg för att kapa plåtar av olika dimensioner?

Vad använder ni då?
    Tex för 1, 2, 3, 4 mm alu-plåtar.
    Plåtsax, bågfil, stor industri-plåt-kap?
    Dvs för att få fina kapningar utan att behöva slipa ner vågor för att man klipper som en kratta eller nåt sånt.
    Jag har använt olika plåtsaxar förr i tiden, vissa var för att klippa rakt, andra kunde man klippa böjar med, men det var då det och inte mina. Vad köper man idag?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Beror helt på vilken form jag är ute efter men en hårdmetalls klinga på bordcirkel/klyv- sågen eller bågfil sen filar till dess olika former om det inte går att kapa till snyggt.
    Senast redigerad av Mr.Bob; 2018-09-02, 06:44.

Kommentar

• uffe_46

• jul 2015
      • 734

Nibbler verktyget från helvetet, varma vassa spån och svårt att klippa rätt, men har sett de som kan använda det ochdå blir det snyggt
      https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ibbler-010320/

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
        • 501

En s.k. genomgångssax klipper så att deformationen hamnar i spillet om man vänder den rätt. Tar ju inga 2mm och uppåt förstås, om det inte är väldigt mjukt.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Googlade på nibblern, rätt praktisk. Men att hålla på inomhus i hobbyrummet med den... mja. Garaget kanske. Jag försöker undvika att det sprutar gnistor och heta smulor. Genomgångssax blir det i alla fall i morgon. =) Det är en början. Bågfilen får duga tillsvidare. Måste få till bättre verkstadsutrymmen så utvecklingen inte stannar. :-D
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...